De basis van KNX

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
xorcrud
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 22:35

De basis van KNX

Bericht door xorcrud »

Ja, jongens... ik ben software ontwikkelaar dus ken wel het een en ander van wat een bus is.
De verschillende communicatiemedia (TP, IP, ...), data telegrammen, addressering etc zijn vrij duidelijk.
Blij dat dit forum bestaat, met mensen die in kennis ter zake lichtjaren voorstaan op mezelf. Vermoedelijk zal
ik hier naast gewoon browsen vaak wat vragen komen stellen. En wie weet, misschien kan ik ze ooit beginnen antwoorden.

Ik ken echter helemaal niets van electriciteitsinstallaties. In elk geval zal ik me laten bijstaan door
een vakmens met kennis en ervaring in domotica installaties. Als dat even kan liefst op een moment dat ik
zelf veel begrijp en kan mee denken in de architectuur. Op die manier kan ik hier en daar misschien kosten
besparen maar vooral ook beter plannen voor de toekomst. Ik heb nu al door dat ik mijn droomscenario niet zal
kunnen betalen, dus ik zal in fases moeten werken.


Begrijp ik de basis correct?
Het huis heeft twee eenheden. Een privaat woonvertrek en een te verhuren kantoor. Elk met hun 'eigen tellers' voor gas, electriciteit, water.
Het is de bedoeling dat ik zelf ooit het kantoor in gebruik neem voor mijn start-up. Voorlopig dus eerst alles gescheiden.
Maar ik zou graag ooit alles samenvoegen.

Zou dat gaan als ik dit doe zoals hieronder? (Kunnen jullie autocad soft aanraden om dit wat mooier te kunnen uittekenen? Autodesk Autocad is nogal ingewikkeld vind ik zelf)

Privé: Electrabel teller & zonne-energie
|
-------> zekeringskast Privé
Zekering 1
|
--- Knx PS/CH --- Knx/Ip interface 0.0.0 --- switch actuator 0.0.1 -- ... -- device 0.0.65
[ - PS/CJ -- line coupler als repeater ?? 0.0.66 -- .. device 0.0.130 ??]
|
Zekering 2
|
--- Knx PS/CH --- Knx/Ip interface 0.1.0 --- switch actuator -- shutter actuator -- ... -- device 65
|
Zekering 3
|
licht kring start --> aansluiten op switch actuator --> lampen --> terug lussen naar zekeringskast.

Kantoor: Electrabel teller
|
-------> zekeringskast
Zekering 1
|
--- Knx PS/CH --- Knx/Ip interface 1.0.0 --- switch actuator 1.0.1 -- ... -- device 1.0.65
|
Zekering 2
|
--- Knx PS/CH --- Knx/Ip interface 0.1.0 --- switch actuator -- shutter actuator -- ... -- device 65
|
Zekering 3
|
licht kring start --> aansluiten op switch actuator --> lampen --> terug lussen naar zekeringskast.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: De basis van KNX

Bericht door egfdevos »

Het gaat wel werken maar zou het zelf anders doen. Iets goedkoper.

Prive:
(voeding / IP 1.1.0 / deelnemers 1.1.x/ repeater1 / repeater 2) - (voeding / deelnemers 1.1.x) - (voeding / deelnemers 1.1.x)

Kantoor:
(voeding / IP 1.2.0 / deelnemers 1.2.x/ repeater) - (voeding / deelnemers 1.2.x)
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: De basis van KNX

Bericht door Dré »

Ik en nu zelf bezig met een project met repeaters,nu vroegen wij ons eigen eigenlijk af of het nog uitmaakt welk adres de repeaters hebben, moet dat perse x.x.64 / x.x.128 / x.x.192 zijn of mag het een willekeurig adres zijn als er op 1 lijn maar niet meer dan 64 deelnemers zitten?
En mag er dan op lijn 1 adres 1.1.1 t/m 50 en zitten en op lijn 2. 1.1.51 t/m 100? of zelfs door elkaar gebruikt worden?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: De basis van KNX

Bericht door egfdevos »

Willekeurig adres voor de repeaters behalve x.x.0 deze zijn vast vergeven aan lijnkoppelaars.
Deelnemer adressen alles door elkaar binnen de lijn. Dus of 1.1.1 zich nu in het eerste, tweede, derde of vierde lijn-segment bevind maakt niet uit.
Per lijn-segment geld idd max 64 deelnemers.

Fysiek hangen de tweede, derde en vierde lijn-segmenten aan de eerste. Dit in verband met de Routing Counter.
Om te voorkomen dat bij een verkeerd bedrade bus-leiding (ring) telegrammen rond blijven gaan.


Repeaters en lijn-segmenten worden heel slecht in de documentatie omschreven.
Laatst gewijzigd door egfdevos op do 04 feb 2016, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: De basis van KNX

Bericht door Dré »

Ah kijk eens aan top, dank je voor het bevestigen van mijn gedachtes.
bart11
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 aug 2021, 01:23

Re: De basis van KNX

Bericht door bart11 »

Dit heeft mij goed geholpen om het een beetje te begrijpen bedankt zal even met Brixxs kijken hoe wij dit zouden kunnen toepassen :) .
Laatst gewijzigd door bart11 op do 09 dec 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: De basis van KNX

Bericht door egfdevos »

Tegenwoordig is het maximale aantal van 64 deelnemers per lijn-segment losgelaten en kun je in theorie een lijn met alle 256 deelnemers maken zonder repeaters.


Daar staan dan de volgende fysieke limiterende factoren tegenover:

1. Stroomverbruik. - Grootst mogelijk KNX voeding 1280mA of een combinatie van meerdere kleine voedingen nooit meer als 1280mA gezamenlijk per lijn-segment. Bij het gebruik van meerdere voedingen diens installatie voorschriften in acht nemen. De max van 1280mA nominaal heeft iets te maken met de toegestane continue kortsluitstroom en SELV voedingen.

2. Signaal kwaliteit. - Elk fysiek onderdeel van je KNX installatie snoept een beetje van het signaal af. Al zou je genoeg stroom hebben, 256 deelnemers haal je daarom nooit. Elke deelnemer, meter kabel, las of overgang zal je maximale aantal deelnemers daarom doen afnemen.


Hou in de basis die 64 als richtlijn aan. Ga niet proberen het maximale eruit te halen. Alles slijt en ook voedingen gaan er langzaam op achteruit. Wat dan vandaag nog werkte kan morgen opeens heel vage storingen beginnen te geven.
Doe in ETS de project controle en dan zie je meestal al dat de stroomvoorziening de beperkende factor gaat zijn in je aantal deelnemers.
Probeer je voeding zo te kiezen dat deze 70-80% belast is.
Edwin
Plaats reactie