Waar vind ik de info om thuis te geraken in de materie

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
DeDuke
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 20:07

Waar vind ik de info om thuis te geraken in de materie

Bericht door DeDuke »

Wat fijn dat er een forum is al deze! Waarschijnlijk het vertrekpunt voor mij om wat meer thuis te geraken in KNX / Domotica.

Eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Doekele, en woon in Tilburg (NL). Daar heb ik in 2014 een huis gekocht waar al het licht wordt geregeld via domitica (enkel licht dus). Via een knx in mijn stoppenkast, and software/app van i2Control bedienen wij onze verlichting beneden. Maar net als anderen hier, raakt alles verouderd, en laat de oorspronkelijke installateur niets meer van zich horen.

Ik werk zelf in de IT, niet als programmeur, maar ben dus ook niet helemaal vreemd in de wereld. Ik ben dus opzoek naar de middelen en een manier om onze huidige app te vervangen door een nieuwe. De huidige i2 Control heeft geen support meer, en werkt niet echt lekker meer op de devices. Daarbij is het een heel omslachtig ontwerp.

Ik heb overigens wel alle software en licenties van de vorige bewoner gekregen, en het lukt dus ook wel om de App op de devices werkend te krijgen, maar toch zou ik wel eens wat anders willen proberen.

Wat is het beste startpunt om me in te lezen naar de mogelijkheden, en hoe het precies allemaal werkt? Wat zouden jullie voor info van mij nodig hebben om een goed advies te kunnen geven?

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden!!! En uiteraard met een groet,

Doekele
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Waar vind ik de info om thuis te geraken in de materie

Bericht door Arganox »

Beste Doekele,

Ik heb persoonlijk veel gehad aan het youtube kanaal van KNX om van start te gaan alsook dit forum en enkele threads op Tweakers.net.

https://www.youtube.com/channel/UCzgvGO ... dIv0lLt1zw
Vooral de recordings van hun webinars, zijn eerder basis maar wel interessant om de concepten te snappen + korte intro in KNX Virtual.
De KNX virtual is zeker de moeite om te bekijken (denk wat vmware voor KNX). Kan je even spelen naar hartelust zonder je productie systeem te impacteren.

Toen ik mijn installatie aan het plannen was en aan het leren heb ik enkele basis hardware componenten gekocht en daar wat mee gespeeld.
Virtueel is wel leuk maar als je ze echt kan zien werken is het toch nog net wat leuker :)

Wat ook kan, is je inschrijven voor een KNX cursus maar die zijn natuurlijk wel betalend.

mvg
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Waar vind ik de info om thuis te geraken in de materie

Bericht door 747driver »

Ben indertijd begonnen met 2 boekjes van knx.org, een hoop Googelen en vervolgens op eBay.de wat Gira componenten gekocht.
Een KNX voeding, schakel actor, dimmer actor en een KNX-USB interface.
Dit op een plaat hout gemonteerd met een paar lampen erbij en uitproberen maar.
Begonnen met een gevonden ETS3 daarna voor €200 een ETS4 dongle en een poos later met 2 forumgenoten ETS5 aangeschaft.
Nooit overwogen om voor 100derden euries een cursus te volgen.
Echt niet nodig voor de hobbyist.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Waar vind ik de info om thuis te geraken in de materie

Bericht door egfdevos »

ETS Campus
Edwin
Plaats reactie