Velux

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Unartic
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 mei 2022, 10:24

Velux

Bericht door Unartic »

Ja, ik weet het Velux en KNX zijn geen ideaal huwelijk ;-) Ik heb er al veel over gelezen (oa op dit forum).

Op dit moment hebben we 9 tuimelvensters van het merk Roto die we gaan vervangen voor Velux. De huidige Roto ruimen zijn tevens voorzien van externe rolluiken en alles is aangesloten op ons KNX-systeem via Jaloezie aktoren van ABB die een externe 24v voeding op de juiste draden zet.

Nu hebben we enige tijd geleden reeds een nieuw raam laten bijplaatsen van het merk Velux. Dit raam heeft een eigen 230v voeding en middels een 3LF D01 EU (van Velux, die de draadloze signalen regelt) die aangestuurd wordt door een knx relay (ACTinBOX Classic-Hybrid).

De normale Velux KNX integratie is (volgens Velux) met gebruik van een KLF 200.

Als wij die weg zouden inslaan moeten we alle dakramen gaan voorzien van 230v voeding. Wat behoorlijk complex zou worden.

Ik zoek daarom een manier om de Velux vensters direct op de 24v jaloezieaktoren aan te sluiten. Ik heb ons huidige Velux venster eens goed bekeken. Deze heeft een 3MG AK01 WW module die het raam opent en sluit. Er zit in een apart vakje een adapter die van de 230v een constante gelijkspanning van 19.6v maakt (gemeten). Deze gelijkspanning gaat samen met 3 draden van de regensensor en 1 draad met 2 aders waarvan de betekenis niet heb kunnen vinden (gezien de dikte lijkt het om zwakstroom te gaan) in de gesealde module waar ik verder niet bij kan.

Nu hoop ik dat hier iemand is die mij kan vertellen hoe ik deze module kan aansluiten op de 24v jaloezieaktor. Ik heb op dit forum gelezen dat het moet kunnen, maar er stond geen beschrijving bij hoe.

Ik ben zeer benieuwd ;-)
Plaats reactie