Robot stofzuiger op KNX

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
ValkSoftwareSolution
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 mei 2023, 20:21

Robot stofzuiger op KNX

Bericht door ValkSoftwareSolution »

Hallo,

als eerste wil ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Richard Valk en ben sinds kort actief bezig met het programmeren van KNX.

ik heb nog een aantal wensen op mijn lijstje staan:
1. Robot stofzuiger op KNX
2. Robot maaier (Husqvarna) op KNX
3. Sonos (oud model 2016) op KNX

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande punten?

Groeten Richard Valk,
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Robot stofzuiger op KNX

Bericht door Dré »

Z'n gaat koppeling als het apparaat het toelaat, zal moeten gebeuren middels iets als een server of een gateway wat er speciaal voor gemaakt is.
Vaak wordt dit gedaan doormiddel van een API, maar dat vergt dan wel wat kennis om een script te schrijven er voor of je moet het script kunnen vinden op internet.
Ik weet niet of je al iets van een server hebt draaien, zo ja kun je het beste even zoeken op het internet of er al een script voor gemaakt is.
xorcrud
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 22:35

Re: Robot stofzuiger op KNX

Bericht door xorcrud »

Er is geen (en zal vermoedelijk ook nooit komen) out of the box oplossing.
Je kan wel een gratis oplossing zoals OpenHab of Home assistant installeren op een server. Die server moet dan altijd draaien en zal af en toe wat onderhoud vergen (lees verbruikt best wat electriciteit en tijd).
Beide oplossingen kunnen via een knx router informatie info lezen en schrijven op de knx bus.

Als je zulk systeem opzet heb je een heel aantal voordelen (iOS homekit, google assistant/home, alexa, complexere logica, ...) - maar het is al snel een aantal dagen werk.

Voor een heel aantal maairobots en stofzuigers is er ook een integratie beschikbaar in OpenHab of Home Assistant. Dus je zou inderdaad bv de stofzuiger kunnen laten stofzuigen in een bepaalde zone bij het drukken op een knx schakelaar (server capteert ON op groepsadres x/x/x naar commando voor stofzuiger).
Persoonlijk doe ik niets in knx voor stofzuiger of robot maaier. Ik gebruik wel buderus data in de kamerthermostaten, zonneënergie-omvormer data op knx bus voor info displays, .... en een heleboel andere zaken.
Plaats reactie