Beginner EIB nieuwbouw

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Wouter
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 21:25

Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Wouter »

Hallo beste mensen,

Gisteren zijn ze begonnen met de bouw van mijn nieuwe woonst. Daar ik zelf alle nutsvoorzieningen plaats in mijn huisje ben ik geïntreseerd in een domotica, EIB/KNX oplossing. Ik heb een elektronica diploma, 4 jaar als alarminstallateur gewerkt en zit nu in een groot bedrijf waar we allerlei sturingen uitvoeren op basis van PLC (Omron). Heb wat kennis van IP (IP camera's, CCTV video servers, enz...).
Nu, ik heb hier de boeken van Busch-Jaeger en Gira liggen en dat materiaal ziet er allemaal zeer knap uit maar ik zit met enkele vraagjes.

1. Als ik het goed begrijp is het geen probleem om verschillende hardware delen te kopen bij verschillende fabrikanten? Ik kan dus vb de drukknoppen van Busch-Jaeger combineren met de aktoren van Gira en dit alles visueel weergeven met de Gira homeserver?
Ik kan hier dan ook de Vitogate 200 Viessmann op aan sluiten en zo mijn verwarming volledig te beheren en kringen van de vloerverwarming regelen?

2. Bon, om dit allemaal te realiseren heb je dus ETS3 software nodig? En die bestel je via knx.org (en kost je €1000)?
Stel dat ik deze software aankoop met alle hardware die ik wens, is die software doenbaar voor een leek? (het ETS handboek heb ik zojuist aangekocht).

mvg, Wouter.
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Kanonvlees »

Beste Wouter,

Wat betreft EIB kan je inderdaad gelijk welke fabrikanten door elkaar gebruiken.
Drukknoppen van Merten
Schakelactoren van Siemens
Dimactoren van Berker
Visualisatie: Home server van Gira
...
Dat IS de kracht van EIB

De aankoop van de software is echter nodig.
Wat betreft de moeilijkheid om met het programma te werken, vind ik redelijk doenbaar.(al reeds een paar stagiairs onder mijn vleugeltje had en na enige uitleg/zelfstudie waren ze na tijd vlotjes op weg, zelfs met de visualisering) En als er dan nog vragen opduiken tijdens de installatie/programmatie kun je terecht bij de fabrikant/installateur/dit forum.

Veel plezier met de bouw
Kanonvlees
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Capaburro »

Het jammere vind ik wel, dat eens je een keuze gemaakt hebt van een merk van schakelaars, je niet meer kan veranderen.
Wij hadden gekozen voor Gira, maar vonden achteraf gezien Berker mooier. Maar omdat de inbouwpotjes van Gira waren, konden we nie meer
veranderen. :(
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door ligth011 »

ik snap alleen niet wat inbouwspots te maken hebben met de schakelaars?
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door filip »

Inbouwpotjes, spotjes of BCU's ?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Wijnand »

Wouter,

betreft vraag 1 is het antwoord wel al gegeven. Als de Vitogate 200 een KNX stempel heeft, is ie met alle andere merken eenvoudig te combineren. Zoals Kanonvlees al zei: Dat IS de kracht van EIB.

Voor vraag 2 is het antwoord simpel. Ja je moet de software aanschaffen. dat is eenmalig zo'n duizend euro. Een hoop geld. Helaas kan je niet af met de demo. In de demo kan je 1 project aanmaken met maximaal 20 busdeelnemers, maar je kan niet online, dus niet downloaden. Ik werk nu al een paar jaar met de software en vind het zeer eenvoudig. Maar dit is natuurlijk niet helemaal objectief, maar met een beetje oefenen en spelen met je componenten is het goed te doen. Let wel, dat als je de software hebt geïnstalleerd, dan kan je nog geen componenten plaatsen. Deze zijn busdeelnemer/leverancier afhankelijk en moeten in de ets3 software geïmporteerd worden. Deze software is, zover de materialen die ik gebruik, gratis te downloaden van de sites van de leveranciers.

Met al het genoegen wil ik wel een keer naar je software kijken, als je tegen problemen aan loopt of vragen hebt welke moeilijk zijn uit te leggen op dit forum.

Succes
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door ligth011 »

vraag aan wijnand, kun je ook overweg met licht sences en het scherm vn B&J
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Wijnand »

Sorry, voor de late reactie (vakantie, je kent het wel). Ik ben zeer goed op de hoogte van dat touchscreen en de scenes die je kan gebruiken
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Capaburro »

ligth011 schreef:ik snap alleen niet wat inbouwspots te maken hebben met de schakelaars?
Ja mijn uitleg is misschien ietwat onduidelijk.
We hebben bij het begin van het EIB project gekozen voor een type schakelaar/stopcontact afwerking van Gira.
Dan hebben we ook inbouwpotjes van Gira gekregen.
Nu, achteraf hebben we ook mooie schakelaars van Berker gezien en aangezien we dachten dat het allemaal universeel was,
meldden we aan onze EIB leverancier dat we wilden overschakelen op die Berker schakelaars. Helaas kwam die te melden dat we
gekozen hadden voor EIB en we daar bijgevolg aan vast zaten.
Dat het EIB systeem met alles werkt kan wel allemaal zijn, maar op bovenstaande manier zit je wel vast aan een merk.

En ik had het over de inbouwPOTJES, geen spotjes lol.
De inbouwpotjes zijn die potjes die je in de muur inmetselt voordat je de electriciteit begint te leggen.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door ligth011 »

lezen is toch nog moeilijk.
maar je kan toch gira en berker door elkaar gebruiken.

en potjes zijn dat bij ons inbouwdozen?
Plaats reactie