Draadloos schakelen met KNX

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
eulaersivan
Berichten: 5
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 10:00

Draadloos schakelen met KNX

Bericht door eulaersivan »

Ik heb een aluminium lichtarmatuur met 2 kringen, maar met 1 voeding.

Welk onderdeel zou je aanraden (als het sowieso kan) om een draadloze 2 voudige actor in het alu profiel in te bouwen zodat ik de 2 kringen afzonderlijk kan schakelen via KNX-schakelaars?

De zender kan in de elec-kast ingebouwd worden die op 5m staat.

Zal deze actor goede ontvangst hebben, want hij moet ingebouwd worden in het alu profiel van het lichtarmatuur?

Mvg

Ivan
voltus
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 23 okt 2011, 14:40

Re: Draadloos schakelen met KNX

Bericht door voltus »

Hi Ivan,

i hope i understood your question right ;-)

You can use a enocean gateway:

http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... t/enocean/

There are Enocean switches from many different manufacturers. Thermokon for example has them for Jung, Gira, Busch-jaeger.

http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... ersysteme/
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Draadloos schakelen met KNX

Bericht door Wijnand »

verschillende fabrikanten hebben draadloze systemen. Maar let op, de meest werken maar 1 kant op en dat is van schakelaar naar ontvanger. Nu weer ik dat siemens (volgens mij is dat niet die enocean, maar dat weet ik niet zeker, nog niet mee gewerkt) een draadloossysteem heeft voor 2 kanten op. Meestal zit er aan de modulen ook een klein draadje (antenne), dal je deze een beetje laat uitsteken, is het volgens mij goed te doen.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Draadloos schakelen met KNX

Bericht door KNX_Steven »

Zowel Hager als Siemens hebben KNX RF produkten. Dat is inderdaad geen Enocean.
Hager werkt bovendien aan een uitbreiding met meerdere kanalen, zelfs met een "acknowledge" op RF.
De produkten van Hager en Siemens zijn compatibel, maar omdat bij Siemens de produkten direkt met elkaar kunnen verbonden worden, en bij Hager de koppeling tussen twee produkten alsnog gebeurt door een Controller, kan je de produkten van beiden vooralsnog niet combineren.
Daar zijn unidirectionele produkten bij, maar de meerderheid is bidrectioneel. Er zijn er bij met batterijtjes, met één of andere "energy harvesting" en met 230 V voeding. De antenne kan een zichtbaar draadje zijn, maar kan ook verstopt zitten in de behuizing (frame) van het apparaat of gedrukt zijn op de printplaat.
Plaats reactie