Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door grindal »

Hallo iedereen,

Zoals reeds in het onderwerp geplaatst.... Homeserver of Loxone ....

Wat is jullie voorkeur ?

1: PRIJS ! ( 2000 euro / Gira tov 500 Loxone)
2: input / output Gira = 0 tof Loxone voorzien van Di / Do / Ai ...
3: functies ? Beide gelijk ? ( logische functies / IP Telegrammen / remote Controle / internet acces / ....)

In mijn situatie ( renovatie van oude woning, ombouw naar EIB in kleine stappen (naar gelang er wat budget is).

Momenteel is er enkel reeds verlichting gekoppeld van 2 verdiepen & schemerschakelaar,
tevens ook een koppeling met het alarm-systeem ( alarm aan & gebouw verlaten = alles_uit commando), tevens wapenen van het alarm is ook via EIB mogelijk.

Te integreren in de woning ( toekomst)
- Toekomst => aansturing van Sonos Systeem
- Gebruik van logische functies ( momenteel verwerkt in zennio actor)
- remote controle ( gsm / iphone / tablet / pc_mac)
- gratis update van software controller ( homeserver / loxone-server)
- rolluik sturing
- verwarming aansturing (enkelvoudig ! maw relais contact aan / uit) of gedeeltelijk met elektro_ventielen werken
- integratie van 2 velux rolluiken ?
-....

Prijs speelt zeker en vast een belangrijke rol, echter wat is jullie ervaring?
Voldoet de loxone of kan je beter investeren in de homeserver ?

Greetz,
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door hfx »

Beste,
Het nadeel van Loxone is dat het zelf geen echte knx component is. (ze zijn ook niet gecertificeerd) waardoor samenwerken nog niet altijd even perfect loopt. Heeft te maken met de groepsadressen.
Hier iemand die zijn ervaring heeft opgeschreven http://onshuisje-bouwmee.blogspot.com/2 ... eview.html
De snelheid van ontwikkelen ligt wel zeer hoog bij Loxone. Zo kan je nu ook het beeld van de netwerk camera mee laten verschijnen in de visualisatie. Ook de vele interfaces (knx, dmx, 1-Wire, EnOcean, RS-232, RS-485, IP-gateway) zijn voor mij zeer interessant.

De homeserver heb ik geen ervaring mee en zal zeker niet slecht zijn, maar alleen als je geld teveel hebt denk ik.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door 747driver »

Een voorkeur heb ik niet aangezien ik slechts de Gira HS3 ken.
Nadeel van de HS3 vind ik het feit dat programmeer documentatie ontbreekt waardoor het met name in het begin een tijdje duurt eer je er iets zinnigs mee kan doen.
Een forum kan je een eind op weg helpen maar ik vind dat het met documentatie alleen ook zou moeten kunnen.
Derhalve vermoed ik dat het produkt niet gemaakt is om door de consument te worden ingesteld, meer voor de domotica professionals die een cursus bij Gira hebben gevolgd.

Qua prijs liggen ze inderdaad een fors stuk uit elkaar, €1700 voor de HS3 tegen €500 voor de Loxone.
Of je dat terugziet in de prestaties weet ik niet.
Daarnaast moet je voor zowel de Gira iPad als de iPhone app apart betalen.
Meen dat de Loxone app gratis is.

Kan me voorstellen dat de Inputs en Outputs van de Loxone Miniserver handig zijn indien deze kan worden geplaatst op een locatie waar je ze kunt gebruiken.
Zou in mijn situatie niet weten wat ik met zoveel Inputs en Outputs zou moeten doen...
Voor de verbinding van de Miniserver met de Extensions (€400) gebruiken ze overigens een CAN bus, geen KNX.
De Loxone is KNX compatible.
Wat dat in praktijk inhoud weet ik niet maar vermoed niet veel.
Als ze ontdekken dat een bepaalde KNX functie niet werkt zullen ze dat ongetwijfeld zeer snel fixen.
Heb ze ooit wat vragen gesteld en het viel me op dat ze zeer snel antwoorden dit in tegenstelling tot Gira die op een gegeven moment niets meer van zich liet horen...

Logische functies zijn er een hoop in de HS3 software.
Als je in Python kunt programmeren zou je er zelf logische blokken mee kunnen maken.
Heb er zelf zonder kennis van die taal wat modules mee kunnen wijzigen om bv van tekst output de formatering te kunnen wijzigen.
Nog een nadeel van de HS3 software in combinatie met de app is dat het een onflexibele interface heeft.
Zo heb ik geen mogelijkheid gezien om het gebruikte lettertype, kleur en grootte te wijzigen.
Met name aan de output zijde waar bv alleen maar een kort getal of tekst staat zou het handig zijn wanneer de beschikbare ruimte wat beter zou kunnen worden benut.
Zie net hier dat richting einde van het jaar de interface wat wordt opgepoetst en er handige extra functies worden toegevoegd.

De te integreren onderdelen welke je noemt zijn allenaal wel doenlijk met beide systemen.
Mbt Sonos en Gira vond ik deze link.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door grindal »

Bedankt voor je reactie,

Had ondertussen ook al "ondekt" dat je voor de iPhone app extra moet betalen bij Gira.
Toch weer een nadeel voor de reeds dure homeserver.
Tevens gaat er idd een Nieuwe homeserver uitkomen, mogelijk met betere visualisatie ? Echter denk ik persoonlijk dat men eerder verder zal werken op de huidige design / functionaliteit. Dus de opmerking van persoonlijke aanpassing tekst etc zal vermoedelijk wel blijven.

Momenteel ben ik toch eerder overtuigd van de loxone config, dit wegens de veelvuldige updates van de software ( bijna maandelijks nieuwe functies).
- gratis iPhone / android app
- ingebouwde knx koppeling ( bij de homeserver, heb je nog een usb / knx module nodig)
- extra input's / outputs ( heb momenteel nog zeker van beide enkele nodig)
- logische functies aanwezig
- ...

Als ik alles wat vergelijk geeft de loxone opstelling dus wel wat meer voordelen tov de gira homeserver....

groeten,
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door gefliptegast »

Ik heb zelf geen ervaring met de Loxone miniserver, alleen een keertje de applicatie bekeken op mijn telefoon. Ik heb echter wel ervaring met de HS3.

Wat het grootste verschil zal zijn is dat de visualisering in de Loxone niet is te veranderen, je zult dus altijd die groene taakbalk hebben.
De GIRA HomeServer kun je voorzien van verschillende visu's, voor op webpagina's en in client programma's (QuadClient bijvoorbeeld).
Het voordeel daarbij is dat je hem volledig naar je eigen smaak kunt inrichten. De QuadClient, die ik vooral gebruik, heeft waarschijnlijk net iets meer functionaliteiten dan Loxone (op het moment) bied. De vraag blijft wel of je het nodig vindt om bijvoorbeeld een intercom te integreren. Het nadeel is zoals eerder vermeld dat er bijna geen documentatie beschikbaar is. Ik heb veel tijd moeten investeren om de programmering onder de knie te krijgen. Ik weet niet hoe dit bij de Loxone Miniserver is. Je betaald er bij GIRA vet voor, de Loxone is gewoon een stuk goedkoper en interessanter voor de hobbyist denk ik.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door hfx »

Intercom is nu ook geen probleem meer: http://www.loxone.com/blog/post/2012/05 ... ures!.aspx
Ik zou wel eens willen weten welke functionaliteit gira meer heeft t.o.v. Loxone. Wat ik zelf nog op mijn verlanglijstje heb staan is een media/audio server of app die samenwerkt met loxone zodat er bv. muziek vanuit de loxone app kan gestuurd worden. Ook een recorder voor audio/video voor interne memo's is volgens mij handig + een gesynchroniseerde agenda met alarm.
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door Pvreeman »

Ik ben op dit moment in bezit van een loxone, en begin nu net op het punt te komen dat ik moet gaan programmeren en configureren, heb een aantal B.IQ sensoren gekocht, buskabel getrokken.

Ik heb al flink gestoeid met de configuratie van de Loxone en het valt me echt op dat het heel erg is gebaseerd op "het zelf kunnen".

De configuratiesoftware van Loxone is qua structuur vergelijkbaar met het officepakket van 2010 ( Ribbon interface ) en is heel overzichtelijk. In basis heb je je loxone met sleur-en-pleur in minder dan een uur werkende.

Hierbij maak je dan alleen inderdaad gebruik van Loxone + eventueel Extension of DMX module of RS232 module etc.

Ervaring met Loxone + KNX heb ik op dit moment nog niet, maar als je een paar weken verder bent kan ik je hier ook zeker over adviseren, want dit fijne werk gaat er nu aan komen.
Mvg,

Patrick
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door 747driver »

Weet niet of het iets te maken heeft met de naderende komst van de HS4 maar het valt me op dat de HS3 niet veel meer opleverd op eBay.
Zie net 2 nieuwe HS3's inclusief usb-KNX interface aflopen voor 1.351,29 en 1.011,23
Weet iemand wat de verschillen zullen zijn tussen HS3 en HS4?

Denk dat je je met een Loxone niet in de vingers zal snijden.
Het feit dat het een klein bedrijf is en geen grote logge organisatie is een groot voordeel.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door JurgenS »

Van horen zeggen maar er zou amper verschil zijn tussen de HS3 en HS4. Het uiterlijk is wat anders maar verder zou het verschil zeer beperkt zijn.

Zoals gezegd, van horen zeggen dus....
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door gefliptegast »

Toevallig op de beurs geweest in Duitsland waar ze hem hebben gepresenteerd.
De hardware heeft een update gekregen, snellere processor en meer werkgeheugen, bla bla. Maar dat was nog niet echt een probleem bij de HomeServer volgens mij.
Softwarematig zijn er een aantal dingen "toegevoegd". MAAR ik vroeg of je de software van een HS4 ook op een HS3 kon zetten, toen antwoorden ze JA. Ik heb het dus alleen gehoord, dit heb ik nog niet ergens terug kunnen lezen. Als het klopt wat ze zeggen zou ik gewoon een HS3 kopen en die updaten naar HS4, zeker bij een woonhuis is die hardware prima!
Plaats reactie