Beginner zoekt alle mogelijk info!

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door phino »

Hallo allen,

Ik ga zeer binnenkort beginnen aan mijn nieuwbouw, uiteraard kan je tegenwoordig niet meer achter blijven op de technologie.
Dus ben ik reeds een tijdje opzoek gegaan naar een domotica systeem en alle mogelijk info ...
Eerst was ik compleet verkocht door QBus, en nog steeds vind ik dit een prachtig systeem ...
Maar het grote nadeel is dat je aan hun verbonden bent, en wie weet is er in de toekomst geen QBus meer te vinden ...

Daarna botste ik op KNX.

dit is wat ik er reeds van geleerd heb (verbeter me waar ik fout zit)

- Zeer vergelijkbaar met QBUS, vooral aansluiting, kabel en princiepe ... doch niet uitwisselbaar
- decentraal systeem, ieder component heeft zijn eigen microcontroller ...
- bus bestaat uit 2 aders
- iedere deelnemer aan het systeem kan gewoon parallel verbonden worden op die bus ...
- voor het te programmeren heb je een software als ETS nodig (1000€) en een interface (serieel, usb, wifi ...)
- ALLE merken en toestellen zijn met elkaar te mixen, zolang er het KNX of EIB logo op staat (hier ben ik niet zo heel zeker van, sommige hebben het EIB logo, maar geen KNX ... ben ik zeker dat dit compactibel is?)


waar ik nog niet uit ben:

- bij QBus heeft iedere controller een bus in en uit gang, KNX heeft dit niet ... moet je de bus-kabel gewoon aftakken naar iedere actor net zoals je bij de sensoren doet?
- heeft nu echt IEDERE lichtschakelaar, sensor, ... een buskoppelaar nodig? want zo een buskoppelaar zit rond de 70€ en je hebt in je huis al heel snel 20-25 lichtschakelaars (= +1400€) en dan heb je de schakelaars zelf nog niet eens ... :?
- als je lichtschakelaars plaatst met ledjes in, dan moeten deze gevoed worden door een feedbackmodule? Dus heb je buiten je EIB kabel dus TOCH nog andere kabels voor nodig ...?
welke kabel word hiervoor gebruikt? best eentje met zoveel mogelijk aders? Min pool kan je gewoon delen, en iedere led-kring 1 ader toekennen ...
- bij het zoeken naar voedingen vind ik telkens de keuze tussen 12 en 24 volt. Deze spanning dient neem ik aan, om alle actoren (modules) te voeden, en voor de spanning op de bus-kabel? Dus afhankelijk van de voeding moet ik dus men actoren gelijk kopen, en ook mijn sensors, lichtschakelaars enz enz?
- bij QBus heb je met een voeding van 500mA de mogelijkheid voor 200meter kabel te voeden (400 in totaal als je een lus maakt, maar een lus mag niet bij KNX?) Bij KNX geld dit dan ook?
- Ik wil eerst beginnen met het noodzakelijke, dus enkel alle verlichtingen op het domotica systeem te hangen, wat heb ik dan nodig? Voeding, relaismodule met bv 8 uitgangen (actor), EIB kabel, Buskoppelaar? en schakelaars. Heb ik dan al een werkend systeem of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor de tijd te nemen om het al te lezen :D
Gebruikersavatar
Keybone
Berichten: 40
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:05
Locatie: Overijse

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door Keybone »

Hey Phino,

Welkom om het KNX/EIB forum. :D

Ik ben ook volop bezig met mijn nieuwbouw en begrijp je vragen maar al te goed.

Het grote nadeel van QBus, Nikobus, etc... (welke op zich ook wel goede systemen zijn), is inderdaad wanneer deze stoppen, je vast zit naar uitbreiding toe en/of herstellingen. :(

Om je te beantwoorden op je vragen:

- ik ken QBus niet zo goed om een vergelijking te maken maar de bedrading van de KNX/EIB bus kan je in boomstructuur of sterstructuur leggen of een combinatie ervan. Zeker en vast geen lus maken. Preventief kan je de kabel wel terug laten komen in je schakelkast, als je later ergens met een onderbreking zit, kan het signaal via de andere richting over bus gestuurd worden.

- decentraal: idd, elk component heeft zijn eigen intelligentie

- buskabel: de KNX kabel bestaat uit twee paar aders, waarvan er maar één paar in gebruik is (zwart/rood). Het andere paar kan dienen als reserve (wit/geel).

- iedere busdeelnemer wordt idd parallel aangesloten op de bus. Elke busdeelnemer (sensor/actor) is voorzien van een wago-achtige klem waar je meerdere draden in kan pluggen om zodanig door te lussen.

- programmatie: om de busdeelnemers te programmeren heb je inderdaad maar één software ter beschikking, namelijk ETS3 (ETS4 zou binnenkort uitkomen).
Het programmeren kan via seriele interface of USB. Via Ethernet is ook een mogelijkheid en is een stuk sneller. Om wireless te gaan, sluit je uiteraard je de ethernet module aan op je wireless router.

-Compatibiliteit: zolang er KNX en/of EIB (EIB is de vroegere benaming) op staat zijn de componenten compatible.

- in -en uitgang: zoals hierboven reeds vermeld, op elke buskoppelaar is er een soort van wagoklem waar je gewoon de busdraad insteekt en zo verder doorlust.

- iedere lichtschakelaar, sensor, actor,...., maw elke busdeelnemer heeft een buskopelaar nodig.
Bij sommige merken zijn die ingebouwd (bv: Jung), bij andere zijn die apart (bv: Gira).
Houd er rekening mee dat de buskoppelaars onderling niet uitwisselbaar zijn. (Van merk tot merk bedoel ik dan).

- Terugmelding LED's: deze worden gevoedt door de busspanning. Een extravoeding of bekabeling is dus niet nodig.
Elke busdeelnemer verbruikt ongeveer een 10mA.
De aan te raden voeding is een 640mA. (Bij deze zit reeds een spoel inbouwd)
Vandaar dat er oa geadviseerd wordt om maar max. 64 busdeelnemers per lijn te plaatsen.

- Busvoeding: Eén van de noodzakelijke systeemcomponenten is natuurlijk de voeding.
Hier zijn verschillende versies beschikbaar: 160mA, 320mA en 640mA. Allen op 29Volt.
Enkel de 640mA voeding is voorzien van een ingebouwde choke. Vandaar dat ik aanraad om onmidellijk de 640mA voeding te gebruiken. Ten eerste om geen bijkomende choke te moeten bijkopen en ten tweede om niet onmidellijk met onvoldoende stroom te zitten bij uitbreiding.

- Kabellus: Bij KNX mag je in geen enkel geval de bus in een lus leggen.
De max lengte van een knx bus weet ik niet met 100% maar ik dacht per lijnsegment mag je gaan tot max 1000m, van busdeelnemer tot busdeelnemer max 700m en van voeding tot verste busdeelnemer 350m.
Per lijn heb je weer telkens een nieuwe voeding nodig.

-Noodzakelijke componenten om te beginnen: zoals je reeds zelf vermelde: voeding,actor (vb: 8voudige voor 8 lichtpunten), EIB kabel, sensor (4voudige drukknop, al of niet met ingebouwde buskoppelaar), een communicatie interface (seriel, usb, ethernet) en ETS om alles te programmeren.



Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunnen helpen.

Als er fouten in terug te vinden zijn, hoor ik het graag. :)

Veel plezier ermee.

Grtz.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door phino »

hey keybone, hartelijk dank ! :D

alweer een stapje verder geraakt 8-)

paar bijkomende vraagjes:

je zegt:

- iedere deelnemer, actor, sensor, enz enz ... heeft een buskoppelaar nodig ....
- Maar ik neem aan dat alle actoren deze ingebouwd hebben?

- Jung heeft buskoppelaars ingebouwd
- dan ga ik opzoek naar deze, en hoop dat ze kwa design goed mee vallen ... enig idee wat ze ook ongeveer kosten?

- terug meldings LEDs maken gebruik van de busspanning.
- ik had ergens gelezen dat je daar een feedbackmodule voor nodig had, en dat deze tot 24 LED's kon sturen. ook apparte bekabeling zou nodig zijn. Ben je er zeker van dat dit niet nodig is? zou wel mooi meegenomen zijn, en bespaard een hoop rommel :D


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Keybone
Berichten: 40
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:05
Locatie: Overijse

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door Keybone »

hey Phino,

Actoren vs buskoppelaar: Inderdaad, voor zover ik weet heeft een actor altijd een buskoppelaar ingebouwd, ik ben er nog geen tegengekomen die er geen heeft :)

Jung: Ik heb als drukknoppen de FD-reeks van Jung voorzien. Deze vond ik heel strak en hebben meerdere terugmeldingsleds.

Kosten: tja, schoonheid heeft zijn prijs, maar de functies zijn dan ook niet te min.
Er zijn goedkopere knx drukknoppen, maar deze hebben in het algemeen een minder uitgebreid applicatie programma.
Alles hangt natuurlijk van je verwachtingen (lees: budget) af.

Terugmelding led's: nee, geen feedback module bij KNX, misschien bij N*****s, of ****s (censuur, ik wil niemand tegen de schenen schoppen) 8-)
Geen gerommel bij KNX. :)


grtz.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door ligth011 »

vaan abb hebben ze 500 watt dimmers die je moet koppelen aan de zgn stuurbouwsteen bijnemen en die hang je aan de bus.
wel een slechts systeem want bij de dimmer 2*300 en andere actoeren zitten de aansluiting weer anders om.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door phino »

ligth011 schreef:vaan abb hebben ze 500 watt dimmers die je moet koppelen aan de zgn stuurbouwsteen bijnemen en die hang je aan de bus.
wel een slechts systeem want bij de dimmer 2*300 en andere actoeren zitten de aansluiting weer anders om.

Ik kan niet meteen volgen :oops:
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door Wijnand »

Ik kan light011 ook niet direct volgen, maar wat ik weet van dimmers is dat je 2 verschillen heb.
1: 1-10V regelaars (vermogen tot 16A, maar in huizen niet echt gebruikt)
2: Fase-snijden (in de 230VAC de spanning omlaag brengen)

Betreft fase-snijden, dan moet je goed opletten met vermogens. Je hebt actoren (2voudig) tot 300VA, die bij sommige fabrikanten kan koppelen tot 1voudig van 600VA.
De dimmer van 500VA (of watt) waar light011 het over heeft, in een universele waar tot 6 keer 420VA aan "vastgeplakt" kan worden. Maar hier heb je dus een zgn bouwsteen voor nodig voor de koppeling van universeel naar EIB. Op deze bouwsteen kunnen trouwens 2 universele dimmodules op worden aangesloten.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door phino »

Nog even een vraagje,

Ik ga al stillaan opzoek naar men onderdelen (dus bij deze, als je iets aanbied ...) en het zowat in mekaar steken tijdens de regenachtige dagen :D ...

Dus als aller eerste moet ik opzoek gaan naar een kast. Hoe groot pak je deze best? Vooral als je kijkt naar de toekomst toe.

PS: als iemand een kast teveel heeft .... :D
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door Wijnand »

hehe, dat is geen gemakkelijke vraag, om zomaar even antwoord op te geven. Je zal toch moeten weten hoeveel je erin gaat stoppen. Je kast kan snel vollopen. Als je wil kan ik wel kijken wat ik voor je kan doen.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Beginner zoekt alle mogelijk info!

Bericht door ligth011 »

Wijnand schreef:Ik kan light011 ook niet direct volgen, maar wat ik weet van dimmers is dat je 2 verschillen heb.
1: 1-10V regelaars (vermogen tot 16A, maar in huizen niet echt gebruikt)
2: Fase-snijden (in de 230VAC de spanning omlaag brengen)

Betreft fase-snijden, dan moet je goed opletten met vermogens. Je hebt actoren (2voudig) tot 300VA, die bij sommige fabrikanten kan koppelen tot 1voudig van 600VA.
De dimmer van 500VA (of watt) waar light011 het over heeft, in een universele waar tot 6 keer 420VA aan "vastgeplakt" kan worden. Maar hier heb je dus een zgn bouwsteen voor nodig voor de koppeling van universeel naar EIB. Op deze bouwsteen kunnen trouwens 2 universele dimmodules op worden aangesloten.
dat bedoel ik precies, maar als je dan kijk naar de aansluitingen van de bouwsteen daar zit de bus aan de onderzijde en bij de 2x 300 va aan de bovenkant.
Plaats reactie