Vragen KNX verdeelkast

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
HubertTieleman
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 mei 2014, 12:19

Vragen KNX verdeelkast

Bericht door HubertTieleman »

Hallo,

Sinds kort ben ik bezig met de voorbereiding van mijn KNX systeem voor mijn woning.
Op het moment zijn we nog bezig met de fabricage van de houten elementen (is een houtskeletbouw woning).

Ter voorbereiding zijn we begonnen met het opstellen van een lichtplan (in samenwerking met adviesbureau) en het opstellen van een korte termijn en langere termijn wensenlijst :)
Is behoorlijk aanstekelijk als je bedenkt wat er allemaal mogelijk is met KNX..

Het plan is dat wij zelf de installatie gaan ontwerpen en installeren / programeren.
Dit met hulp en advies van een installatiebedrijf (nog niet geselecteerd).

Voordat ik naar een installateur stap wil ik eerst zelf de installie goed begrijpen. Ik heb inmiddels ETS4 en diverse boeken van de KNX association besteld om mijzelf in te lezen.


Nu kwam ik op een aantal vragen omtrend de verdeelkast.

Bij ons in Nederland is het verplicht om de meter/hoofschakelaar op korte afstand van de voordeur te plaatsen. Op deze positie heb ik geen plek voor de KNX kast. Ik zal dus twee afzonderlijke kasten moeten plaatsen.
De groepindeling zal geplaatst worden bij de voordeur (12 groepen) en vanaf daar zullen een aantal groepen (minus koopgroepen) naar de knx kast gaan welk in de bijkeuken staat.

- Inmiddels heb een behoorlijk foto bibliotheek van diverse KNX verdeelkasten die ik tegenkwam op de verschillende internetsites. In het merendeel van deze kasten zitten flinke hoeveelheden automaten (30 of meer)..
Zie ik iets over het hoofd met betrekking tot zekeringsautomaten voor KNX? Dienen alle aktoren afzonderlijk afgezekerd te worden? Of alle uitgangen?

- Ik had zelf in gedachten om de verschillende groepen onderin de kast naar binnen te leiden en daar voor elke groep een aparte hoofdschakelaar te plaatsen. Daarboven de KNX componenten en daarboven de verschillende rijgklemmen voor de verschillende lichtpunten/geschakelde WCD ect. Is dit een goede indeling?

Ik hoop dat een min of meer duidelijk verhaal is..

Graag jullie advies/visie.

Alvast bedankt.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Vragen KNX verdeelkast

Bericht door ferry »

Beste Hubert,

Als je alle automaten gewoon in de hoofdmeterkast in de gang houd en een voeding per groep naar de schakelkast legt is dat voldoende.
Je beveiliging zit dan gewoon centraal. Hoef je niet te gaan zoeken waar er ergens een groep uit ligt.
Zo wordt het heel veel gedaan.

Succes met de nieuwbouw!

gr
Plaats reactie