KNX en DHZ-er

Algemene mededelingen betreffende het EIB-KNX Forum.
Plaats reactie
HONZA
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 feb 2021, 23:21

KNX en DHZ-er

Bericht door HONZA »

Beste allen.
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben bezig met de totale renovatie van mijn woning. Voor de elektriciteit voorzie ik om domotica te plaatsen. De keuze heb ik gemaakt om in de toekomst mijn energie te kunnen monitoren. Ik beschik namelijk over zonnepanelen (omvormer Fronius), een warmtepompt lucht-water van Daikin en binnenkort ook over een warmtepomp lucht-lucht van Daikin. Energie monitoren zal dus niet onbelangrijk zijn voor mij.
KNX heb nog maar pas leren kennen via een DHZ-zaak.
Vraag 1:
In welke mate is KNX open source en kan men als niet-professioneel nadien nog aanpassingen uitvoeren en programmaties zelf doen. Of moet men steeds een professioneel met een licentie om te kunnen/mogen programmaren dit laten uitvoeren?
Vraag 2:
Is KNX compatibel met Daikin (Atherma warmtepomp) en Fronius (omvormer zonnepanelen)?
Vraag 3:
Waarom kiezen voor KNX en niet VOOR bijvoorbeeld voor Niko Home Control? Hopelijk gooi ik hier geen ruiten in oor deze vraag te stellen(?!), maar weet dat ik in essentie niet veel over domotica weet.
Dank alvast, ik zou graag heel binnenkort mijn keuze van systeem willen maken.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: KNX en DHZ-er

Bericht door KNX_Steven »

Je bent niet verplicht om een installateur te gebruiken. Veel mensen zijn je voorgegaan en hebben het in eigen regie gedaan. Je hoeft zelfs niet eens KNX Partner te zijn of een opleiding te hebben gevolgd om de ETS software te mogen/kunnen licenctiëren.

Over die compatibilieit kan ik je zelf weinig zeggen. Als de producten een KNX koppeling hebben, moet het werken.

Niko Home Control is inmiddels ook vrij krachtig en heeft veel interfaces, naar IoT toe en zo. Maar, je bindt jezelf aan één leverancier. Met KNX kan je het beste of meest geschikte kiezen van elke leverancier, a.d.h.v. functionaliteit, prijs, look and feel ...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX en DHZ-er

Bericht door egfdevos »

Als ze aan je netwerk hangen is er vast wel een servertje tussen te zetten die ze laat praten met KNX.

Doordat er zoveel bedrijven zijn die KNX componenten hebben. Weet je ook zeker dat over pak weg 20jaar je nog steeds gewoon dingen kunt krijgen als je wilt uitbreiden of er gaat toch iets stuk.

Hoeveel Domotica systemen die 10 jaar geleden bestonden zijn nu nog relevant? Niko's Home Control is ook niet hun eerste domotica oplossing...
Edwin
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: KNX en DHZ-er

Bericht door baggins »

Vraag 2:
Er bestaat een KNX interface voor Daikin: de KLIC-DA van Zennio. Er zit wel een bug in voor het meten van de vermogens...
Je zult wel eerst eens moeten kijken of jouw Daikin model compatibel is.
Het is ook mogelijk om met een Arduino iets in elkaar te knutselen...
Plaats reactie