LED Dimmer

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

LED Dimmer

Bericht door TBBW »

Beste allemaal,

Ik sta op het punt mijn “oude” knx dimmers te gaan vervangen door LED dimmers.
Welke kan ik daar het beste voor gebruiken?
Zag een van merten de LL versie en een van gira, is dat wat?

Gr,

Gerwin
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Re: LED Dimmer

Bericht door fluppie »

Zelfde vraag hier. Heb 4x de MDT AKD401.01 in huis en bij lage belasting "knipperen" ze. Het is meer helderheid fluctuatie. Ik weet niet waardoor het komt, soms werkt het perfect en andere avonden weer niet. Zeer vreemd gegeven.
Voor het huis van men zus ben ik op zoek naar een KNX Dim module die hier beter mee om gaat. Iemand die advies kan geven van dimmers die stabiel zijn met o.a. 3W led lampjes zoals deze Osram https://eshop.cebeo.be/html/Products/ar ... id=5485466
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: LED Dimmer

Bericht door egfdevos »

Led met fase dimming zal altijd problematisch zijn.
Heel soms heb je geluk en werkt het over het hele dim bereik redelijk.
Al te vaak zul je merken dat ergens halverwege en bij volledige dimming er merkbaar knipperen kan optreden.
Edwin
nauwynckj
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 20:13

Re: LED Dimmer

Bericht door nauwynckj »

egfdevos schreef:
wo 09 dec 2020, 12:02
Led met fase dimming zal altijd problematisch zijn.
Heel soms heb je geluk en werkt het over het hele dim bereik redelijk.
Al te vaak zul je merken dat ergens halverwege en bij volledige dimming er merkbaar knipperen kan optreden.
Wat doe je dan best om dit te voorkomen als je je LED verlichting wil dimmen ?
Ik heb Diminbox dx4 van Zennio en bij mij hetzelfde verhaal met goede en slechte dagen :( Vooral bij lage dimwaarde.

Mvg,
Jurgen N.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: LED Dimmer

Bericht door egfdevos »

Je kunt er niks aan doen.
Het is een nadeel van de gebruikte techniek.

Daarom zie je in nieuw situaties voornamelijk systemen waarvan de drivers aangestuurd worden met: 1-10V/DALI/DMX/"KNX"/push-dim (draadloos even buiten beschouwing gelaten).
Edwin
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: LED Dimmer

Bericht door brammetje »

Het dimmen van 230v LED lampen is inderdaad nogal problematisch. Na veel uitproberen heb ik in mijn situatie een goed resultaat bereikt door KNX-dimmers te installeren die ook bij laag vermogen nog werken. Mijn Gira inbouwdimmers (die minimaal 50 watt willen zien) heb ik vervangen door de Theben DU 1, deze heeft een minimaal vermogen van 2 watt nodig. Mijn 230v LED lampen zijn 6 watt. Goedkope (Chinese) LED-lampen flikkeren dan toch nog, maar flikkeren ook met niet-KNX dimmers, als deze op een laag niveau gedimd worden. Vervangen door OSRAM PARATHOM PRO PAR16 50 36° 5,9W/2700K GU10 LED-Reflektorlampe (besteld bij Voltus.de, dan krijg je 'made in Germany', dezelfde lampen had ik eerder in Nederland besteld, maar die waren 'made in China', misschien dus nep), deze werken bij elk dimpercentage perfect. Een gewone schroeffittinglamp van 100 watt vervangen door een Philips 12 watt 'warm glow', werkt ook goed in combinatie met de Theben DU 1, met als enige opmerking dat omhoogdimmen van deze lamp een drempelwaarde heeft (er komt pas licht boven ~10 %).
Ik heb nog geen dim-toepassing met een din-rail KNX dimmer, daar kan ik dus nog niets over zeggen uit de praktijk. Wat ik tot nu toe gezien heb lijkt MDT daar een bruikbaar apparaat voor te hebben. Daar staat bij de nieuwe serie ( de '02') van de AKD dat deze geschikt is voor LED lampen met een vermogen vanaf 2 watt.
enra_knx
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 13:39

Re: LED Dimmer

Bericht door enra_knx »

Beste

Als tijdelijke oplossing, ook in deze situatie.

Voor zover ik begrijp zal de minimale lichtsterkte bij 1% dimwaarde een 30-40% lichtsterkte waarde blijven.

Maar wat zijn de ervaringen met bijvoorbeeld 5x ledlamp van 6W parallel op 1 dimkanaal. Zal dit het flikkeren van de lampen minderen? Lijkt me aannemelijk? of is dit toch volledig afhankelijk van de Lampen zelf? (Als dimkanaal minimaal 2W moet hebben bijvoorbeeld)

Iemand ervaring met E27 lichtpunt producten als:
- Philips CorePro LEDbulb E17
- Philips Master LEDbulb E27 DimeTone/Dim2Warm 2200-2700K <= vind ik leuk idee dat, maar net die functie zal zorgen dat niet goed werkt, vermoed ik.
- Osram Parathom Classic E27 A60

mvg
Arne
Plaats reactie