Programmeren via USB lukt niet (meer)

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Programmeren via USB lukt niet (meer)

Bericht door fiha »

Hallo,

Ik gebruik ETS5 op een laptop. Deze configuratie heb ik een tijdje terug nog gebruikt voor een KNX opleiding (andere knx hardware - usb interfaces) en een proefopstelling thuis (dezelfde knx hardware als degene die ik nu wens te programmeren). Ik vermoed dat ondertussen zowel Windows 10 als ETS enkele updates hebben gehad en deze zijn bijgewerkt op de computer.

Ik wil nu mijn opstelling in kast programmeren maar ETS5 slaagt er niet in componenten te programmeren. De Tapko USB interface wordt probleemloos herkend maar verder kom ik niet.

Op dit ogenblik is de configuratie gereduceerd tot the Tapko USB interface en de Apricum IPS640 voeding (dus KNX kabeltje alleen tussen voeding en USB interface, al de rest is losgekoppeld). ETS raakt niet verder dan het bericht om op de Prog button duwen. Op de Apricum voeding brandt het lichtje perfect zodra ik de Prog toets indruk. Zowel de KNX als USB leds lichten op op de Tapko USB interface (en gaan ook uit als ik bv de KNX voeding uitschakel).

Het adres voor de voeding zou 1.0.1 moeten worden, als USB interface heb ik al 1.0.254, 1.0.255 en 15.15.255 geprobeerd. Ik heb ook geprobeerd de lijnkoppelaar Apricum MecTP te programmeren maar zelfde probleem.

Ik weet niet hoe je problemen met de USB verbinding kan onderzoeken. Busmonitor e.d. geven niets. Al verschillende keren knx voeding, usb poorten en laptop gereboot maar lost niets op.

Ik zou liefst eens proberen met een andere USB interface maar ik heb er geen. Ik vermoed zelf dat het probleem terug te brengen is tot de software/laptop of de USB interface.

De laptop herkent wel probleemloos de Tapko interface (bv usb loskoppelen/aankoppelen).

In mijn proefopstelling heb ik indertijd probleemloos dezelfde Tapko interface als knx modules kunnen programmeren om enkele testen uit te voeren (dimmen via schakelaar etc)

Graag jullie advies.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmeren via USB lukt niet (meer)

Bericht door 747driver »

KNX kabel wel juist aangesloten?
Niet op AUX maar op KNX.
Is eerder gebeurd...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmeren via USB lukt niet (meer)

Bericht door egfdevos »

In je geopende project.
Links onder ook daadwerkelijk de gevonden usb geselecteerd?
bla1.jpg
bla1.jpg (17.02 KiB) 3988 keer bekeken
Edwin
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Programmeren via USB lukt niet (meer)

Bericht door fiha »

Dank voor de reacties.

Het probleem zit hem in de voeding. Na deze vervangen te hebben werkt alles probleemloos. Ik vermoed dat er iets fout is met het choke gedeelte.

Nogmaals bedankt
Plaats reactie