Aansturen circulatiepomp warm water

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Aansturen circulatiepomp warm water

Bericht door fiha »

Hallo,

Wij hebben in onze woning een badkamer boven en beneden. Er is één circulatiepomp die ervoor kan zorgen dat het warm water (vooral beneden gezien afstand badkamer) veel sneller beschikbaar is.

De circulatiepomp wordt nu aangestuurd door een zennio minibox 25. De pomp gaat een bepaalde tijd aan wanneer één van de lichten uit de badkamers aanschakeld (logische or functie). Als er geen licht meer brandt, schakelt deze na 15 seconden ook automatisch uit. Na het verstrijken van de timer gaat de pomp ook uit.

Dit werkt probleemloos maar ik had aan de circulatiepomp ook een temperatuurvoeler voorzien op de retourleiding om ervoor te zorgen dat (1) de circulatiepomp enkel aan schakelt indien nodig (dus als het water warm is, geen circulatie nodig) en (2) dat de circulatiepomp uitschakelt wanneer het water warm is. Ik heb dit hele idee van de temperatuur voeler moeten afblazen om de vertragingen van die orde zijn dat het systeem tegen werkt.

Ik denk er nu aan om een temperatuur probe te voorzien aan de collector van de respectievelijke badkamers. Deze zou in elk geval al veel nauwkeuriger moeten zijn.

Heeft iemand een voorstel hoe ik dit het goedkoopst kan realizeren? Alhoewel ik aan de collectoren een knx kabel heb voorzien, is er geen module in de buurt waarop ik een probe kan aansluiten. Ik denk nu eventueel aan zennio bin 2x + probe maar dit is vervelend in geval van montage (geen inbouwdoos beschikbaar) en toch duur voor wat het maar is...

Dank bij voorbaat
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Aansturen circulatiepomp warm water

Bericht door 747driver »

Indien het een DIY oplossing mag zijn zou ik denken aan Arduino nano of uno met een 230V relais module en een DS18B20 temp sensor.
Zennio minibox 25 voorziet de Arduino schakeling van spanning wanneer het licht aangaat en de Arduino bepaald aan de hand van de gemeten temperatuur of de circulatiepomp door de relais module moet worden aangestuurd.
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Aansturen circulatiepomp warm water

Bericht door fiha »

Oei ik ben niet echt duidelijk geweest :(

De vraag is: wat is de goedkoopste oplossing om een temperatuur probe aan knx kabel te hangen (1x boven en 1x beneden)?

De minibox & relais etc doen hun job op zich uitstekend.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Aansturen circulatiepomp warm water

Bericht door brammetje »

Als je echt wilt wat je schrijft, dan is de zennio bin2x een oplossing die eenvoudig te installeren is, en relatief goedkoop is. Al met al bijna een paar honderd euro, en je schrijft dat de voelers niet simpel weg te werken zijn. Met 1wire sensoren is het goedkoper te doen, gemakkelijker uit het zicht te installeren, kan je lange afstanden overbruggen. Het is waarschijnlijk wel veel meer werk (en daardoor duurder) om dit werkend te krijgen.
Maar wil je echt elke keer die pomp aan hebben als het licht in de badkamer aangaat? Zelf heb ik een circulatiepomp die aangaat na een signaal van een drukknop of een knop op een visu. Met de kennis van nu zou ik overigens de doorstroommeter van mijn ketel (een Nefit) gebruikt hebben - even kort een willekeurige warmwaterkraan openen en de pomp gaat lopen (lang openen geeft dan geen actie - het water is er dan sneller dan wanneer de pomp het water circuleert). In mijn geval is de ketel 14 (leiding)meter van de badkamer, dus is een circulatieleiding wel gewenst.
Minimaal 1 keer per week gaat de pomp voor minimaal 10 minuten aan om de leiding met het hete water 'schoon te spoelen'. Lijkt me dat je dat toch ook wilt, om legionella voor te zijn.
Om een efficiënt systeem op te zetten heb je dan wel een 'logic engine' nodig.
Zoals je de vraag gesteld hebt, lijkt het antwoord van 747driver de simpelste en goedkoopste oplossing.
Plaats reactie