Eigen KNX sensoren/actoren maken

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
jaspertack
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 01:15

Eigen KNX sensoren/actoren maken

Bericht door jaspertack »

Binnen een maand begin ik met de renovatie van mijn woning en zal ik een volledig domotica systeem uitwerken in KNX. In mijn vooronderzoek bleek dat de KNX component vrij duur zijn als je een volledige en uitgebreide installatie wil. Dit hield me echter niet tegen, maar hierdoor heb ik het aantal integraties wel in 2 categoriën opgesplitst:
  • vitale onderdelen die meteen geïnstalleerd moeten worden en ik garantie moet hebben dat die ten allen tijden werken
  • optionele onderdelen voornamelijk bestaande uit sensoren en 'extra's'
De vitale onderdelen heb ik reeds aangeschaft en zijn officiële KNX componenten. De optionele onderdelen plan ik echter om zelf te maken. Afgelopen maanden heb ik echter een "proof of concept" opgezet met een arduino, eigen electronica bordje met KNX communication chip op en een temperatuur sensor. Deze test was vrij succesvol en ik slaagde er in om een temperatuur sensor te maken die actief mee werkt op de KNX bus en die zijn uitgelezen waarden rapporteert aan een openhab instance die ik op mijn netwerk heb draaien.

Nu mijn vraag:
Lijkt dit jullie een goed idee om op deze manier extra sensoren in mijn netwerk te linken? Denken jullie dat er interesse zou zijn in deze componenten door andere personen? Deze componenten moeten op een gelijkaardige manier programmeerbaar zijn als nu het geval is en zonder enige nadelen mee opgenomen kunnen worden in een KNX systeem. Welke beperkingen/moeilijkheden zou ik tegenkomen? Zijn er bepaalde certificaten die ik hiervoor nodig zou hebben?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Eigen KNX sensoren/actoren maken

Bericht door KNX_Steven »

Beste jaspertack,

proficiat met je aankoop en met je beslissing om voor kNX te gaan.

Eigenlijk geef je in je 2 bullets al een deel van het antwoord. Mijn antwoord is hierop steeds: "ja en neen".
Goed idee:
° als je inderdaad de nodige tijd hebt om die functies te realiseren. Als je een eigen woning hebt, heb je steeds wat te doen. Als dit je hobby is, waar je veel tijd kan insteken, ga er dan voor.
° want je kan idd. centjes sparen
° want het is leuk

Minder goed idee:
° naar waarde van je woning toe, opletten: mocht je ooit verkopen, dan zal een koper dit als euvel kunnen zien;
° pas een beetje op met de veiligheid

Uiteraard is er interesse. Er zijn wel enkele fora en groepen op het Internet die zich bezighouden met open source (KNX) domotica oplossingen. Sommige toepassingen (bvb. naar Internetkoppeling toe, of de regenwatertanknieveaumeter, worden idd. gekopieerd.)

Programmeerbaar met ETS is alleen mogelijk voor componenten van fabrikanten die lid zijn van KNX Association, die getest zijn in een onafhankelijk labo en die (betaald) door KNX Association gecertifieerd zijn. Er zijn wel bepaalde modules van de systeemleveranciers (je zoekt maar, à l a BaOS) die een applicatie kunnen downloaden, maar wellicht wil je nog meer eigen hardware.

Ik raad je in elk geval aan om je installatie deftig te documenteren, in een bestandje of map. Aangezien je buiten ETS zal werken voor een stuk, moet je (ook al voor jezelf) alles deftig documenteren.

KNX is een open protocol. Je kan het gebruiken zonder licenties, tenzij je je componenten commercieel zou gaan verkopen. De KNX spec. kan je gratis krijgen. Certificatie (logo erop, zichtbaarheid in ETS) kost geld (teveel voor een hobby-ist).

Veel succes ermee, en als je vragen hebt over kNX, post hier dan maar.
Plaats reactie