Nieuwe installatie materiaal

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
mattn
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 15:07

Nieuwe installatie materiaal

Bericht door mattn »

Allen,

Enkele jaren terug heb ik voor mijn job veel moeten werken met KNX, Gira producten, Homeserver, ...
Daar ik nu ga bouwen zou ik KNX willen installeren.

Daar de tijd niet is blijven stilstaan zijn er in de loop der jaren nieuwe elementen ontstaan. Zoals de Gira X1 module.

1) Kan iemand me in een notendop het verschil uitleggen qua mogelijkheden tussen de Gira X1 en de Homeserver?
2) Ik heb ook gezien dat men logische bouwsteken kan uitbreiden met de Gira L1, Beschikt de Gira X1 dan niet over bouwstenen?
3) Is de Gira S1 noodzakelijk? Als ik het goed gelezen heb, staat deze enkel in voor de "beveiliging" van de KNX installatie met het internet.

Daar ik zoveel mogelijk met 1 systeem (KNX) mijn huis wil aansturen had ik ook graag mijn verwarming/koeling aangestuurd met KNX

Voor de warmtepomp had ik gedacht om per zone een gira tastsensor 4 te installeren om zo de actuele temperatuur door te geven aan de warmte pomp. Via de visualisatie kan ik dan de gewenste temperatuur doorgeven. Haalbaar met dit?

In de slaapkamers zal er gewerkt worden met een airco unit die ook kan bij verwarmen (indien nodig). Meestal functioneert dit systeem met een afstandsbediening. Deze afstandsbediening zou ik ook willen vervangen door een KNX module (om hier opnieuw de regeling via KNX te kunnen waarmaken) Kent iemand een module om dit waar te maken?

Alles is welkom.



Alvast bedankt.

Mattn
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie materiaal

Bericht door egfdevos »

mattn schreef:
wo 12 aug 2020, 14:50
1) Kan iemand me in een notendop het verschil uitleggen qua mogelijkheden tussen de Gira X1 en de Homeserver?
2) Ik heb ook gezien dat men logische bouwsteken kan uitbreiden met de Gira L1, Beschikt de Gira X1 dan niet over bouwstenen?
3) Is de Gira S1 noodzakelijk? Als ik het goed gelezen heb, staat deze enkel in voor de "beveiliging" van de KNX installatie met het internet.
4)Voor de warmtepomp had ik gedacht om per zone een gira tastsensor 4 te installeren om zo de actuele temperatuur door te geven aan de warmte pomp. Via de visualisatie kan ik dan de gewenste temperatuur doorgeven. Haalbaar met dit?
5)In de slaapkamers zal er gewerkt worden met een airco unit die ook kan bij verwarmen (indien nodig). Meestal functioneert dit systeem met een afstandsbediening. Deze afstandsbediening zou ik ook willen vervangen door een KNX module (om hier opnieuw de regeling via KNX te kunnen waarmaken) Kent iemand een module om dit waar te maken?
1) Installeer de Gira Project Assistent software en maak een projectje met een X1 dan zie je alles wat een X1 te bieden heeft.
Heel simpel gezegd is een Homeserver een tree hoger dan een X1. Voor een woning gaat een X1 in de meeste gevallen voldoen.
2) X1 heeft ook logica.
3) S1 is idd voornamelijk voor een makkelijke beveiligde verbinding met de buitenwereld.
4) Haalbaar
5) Hangt van je merk/type airco af. Intesis heeft een hele verzameling gateways.
Anders een simpele KNX-IR zender.
Edwin
Plaats reactie