GIRA Dual Q + relais module

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nauwynckj
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 20:13

GIRA Dual Q + relais module

Bericht door nauwynckj »

Hoi,

Ik heb een aantal rookmelders (GIRA Dual Q) geplaatst en in de eerste werd een relais module geplaatst.
Ik heb zwart en rode draad gebruikt om de rookmelders te verbinden via de groene connector.
De relais module heb ik aangesloten op de 4 draden die rechtstreeks aan de knx gekoppeld zijn.
Zie foto voor aansluitingen.

Echter wanneer deze is aangesloten op de knx en deze is ingeschakeld krijg ik na enkele minuten een fout. Rookmelder met relaismodule geeft een signaal met ongeveer 1sex tussentijd. Dit signaal wijst volgens manual op een EMC fout.
Ik ben echter nog niet zo ervaren en is eerste maal dat ik deze toestellen via KNX installeer. Kan iemand mij hier helpen ? Wat doe ik fout ?

Moet ik de relaismodule ook nog verbinden met de groene connector of maakt deze verbinding via de pinnen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
Jurgen Nauwynck
Bijlagen
IMG_20200831_180721_3.jpg
IMG_20200831_180721_3.jpg (78.33 KiB) 8026 keer bekeken
IMG_20200831_180858_1.jpg
IMG_20200831_180858_1.jpg (94.61 KiB) 8026 keer bekeken
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door charlez »

Duitse knx forum staat er vol van, emc fouten bij dat type.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door Dré »

Ik vraag me af, stel je koppelt de groene connector los, dus de koppeling naar de andere rookmelders, heb je dan nog steeds hetzelfde probleem?
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door nederbos »

Probeer je nu een relais module op de KNX bus aan te sluiten of zie ik dat verkeerd? Je moet een KNX module in de rookmelder plaatsen en die op de bus koppelen, of de relaismodule op een binary input koppelen, niet op de KNX bus.
nauwynckj
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 20:13

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door nauwynckj »

Dré schreef:
wo 02 sep 2020, 19:46
Ik vraag me af, stel je koppelt de groene connector los, dus de koppeling naar de andere rookmelders, heb je dan nog steeds hetzelfde probleem?
Goed idee om eens te proberen. Zal ze deze avond eens loskoppelen en laat je weten wat het resultaat is.
nauwynckj
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 20:13

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door nauwynckj »

nederbos schreef:
do 03 sep 2020, 11:26
Probeer je nu een relais module op de KNX bus aan te sluiten of zie ik dat verkeerd? Je moet een KNX module in de rookmelder plaatsen en die op de bus koppelen, of de relaismodule op een binary input koppelen, niet op de KNX bus.
De relaismodule is gekoppeld aan een binary input in de kast.

Ik heb de relaismodule gebruikt op aanraden van de firma waar ik mee samenwerk voor de installatie van het knx-domotica systeem in mijn woning.
Misschien is het dan inderdaad beter dat ik de relaismodule vervang door de KNX module. ken wel niet het verschil in functionaliteiten.

Doel van gebruik van relaismodule is vooral om indien er 1 rookmelder een alarm signaal geeft dat de andere ook een signaal geven en daarnaast ook nog gekoppeld aan knx syteem om een push bericht te sturen via een app op een mobiel apparaat. Kan ik dit allemaal via de KNX module ook ?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door Dré »

Dan kun je het beste even de applicatie inladen in ETS en kijken of je alle mogelijkheden hebt die jij wenst te hebben.

Ik zou alleen niet kunnen garanderen of de EMC hier dan ook mee opgelost is, ligt er natuurlijk aan waar dit vandaan komt.

Misschien even het Duitse forum er bij pakken, en lezen wat er over in staat?
nauwynckj
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 20:13

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door nauwynckj »

Dré schreef:
wo 02 sep 2020, 19:46
Ik vraag me af, stel je koppelt de groene connector los, dus de koppeling naar de andere rookmelders, heb je dan nog steeds hetzelfde probleem?
Als ik de groene connector loskoppel heb ik het probleem niet meer.
Heb daarna alle andere rookmelders nagezien en deze waren allemaal op dezelfde manier verbonden aan de groene connector.
Zal inderdaad de Duitse forums moeten raadplegen of er eventuele oplossingen zijn.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: GIRA Dual Q + relais module

Bericht door Dré »

En wat nu als je heb 1 voor 1 bij steekt?

heb je 230V en de verbindingskabel wel in 2 aparte leidingen lopen?
Plaats reactie