Somfy IO en RTS op knx zetten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
finalcut62
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 nov 2021, 21:30

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door finalcut62 »

Mag ik zo brutaal zijn dit onderwerp te varkensruggen? Wij moeten op heel korte termijn kiezen hoe wij meerdere jaloezieen in een kantooromgeving gaan aansturen. Wij hebben de keuze uit Somfy motoren (RTS of IO) of 'domme' motoren met fysieke schakelaars die ik dan zou willen koppelen aan een domotica systeem. Mijn gevoel zegt dat ik het op KNX wil zetten, waarbij onze DALI verlichting ook via een bridge koppelbaar wordt. Mijn concrete vraag: doe ik er slim aan om voor die domme motoren te kiezen?
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door spacekiek »

Natuurlijk, die 'domme' motoren maak je dan 'slim' via KNX, dan ben je onafhankelijk van Somfy en kan je alle richtingen uit.
Mijn huis is uitgerust met allemaal IO motoren. Werkt op zich prima, maar integratie met KNX is niet mogelijk aangezien dit een gesloten systeem is... helaas voor mij...
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door KNX_Steven »

Je moet vooral kijken naar de functionaliteit.
Er zijn koppelingen tussen KNX en Somfy, maar, het kan zijn dat die nogal "Spartaans" zijn uitgevoerd en dat die je niet echt gelukkig maken.
En het kan zijn dat er motor/jalousiesturingen bestaan native op KNX, voor "domme" motoren, maar met heel wat meer functies die een mens blij maken. Maar dan heb je natuurlijk niet de fancy adstandsbedieningen ;-)
JTG
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 11:09

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door JTG »

Heeft er nog iemand nieuwe inzichten m.b.t. TaHoma switch aansturen vanuit KNX systeem.
Wat is beste oplossing om RTS motoren aan te sturen via KNX.

Hartelijk bedankt.
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door spacekiek »

JTG schreef:
do 27 jan 2022, 11:16
Heeft er nog iemand nieuwe inzichten m.b.t. TaHoma switch aansturen vanuit KNX systeem.
Wat is beste oplossing om RTS motoren aan te sturen via KNX.

Hartelijk bedankt.
Ik heb het werkend gekregen met Home Assistant. Daar kan je integratie doen van KNX en Somfy. Daarna een automatisatie met wanneer je op een knop X duwt, dan beweegt screen Y. Ik heb IO, maar moet ook werken op RTS.
Poing
Berichten: 7
Lid geworden op: do 10 feb 2022, 09:00

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door Poing »

finalcut62 schreef:
ma 08 nov 2021, 21:51
Mag ik zo brutaal zijn dit onderwerp te varkensruggen? Wij moeten op heel korte termijn kiezen hoe wij meerdere jaloezieen in een kantooromgeving gaan aansturen. Wij hebben de keuze uit Somfy motoren (RTS of IO) of 'domme' motoren met fysieke schakelaars die ik dan zou willen koppelen aan een domotica systeem. Mijn gevoel zegt dat ik het op KNX wil zetten, waarbij onze DALI verlichting ook via een bridge koppelbaar wordt. Mijn concrete vraag: doe ik er slim aan om voor die domme motoren te kiezen?
Ik overweeg al mijn Somfy “rommel” in 1x te vervangen door degelijke rolluik motoren. 10 jaar geleden koos ik voor de betere Somfy RTS motoren (zelfsmerend, anti blokkering, …). De eerste ging na 6 jaar stuk, de 2de na 8 jaar en nu heb ik een 3de die stuk is :|

Het zijn nieuwe PVC rolluiken, de motoren zijn correct gekozen op vlak van NM. Bewegen niet veel …. Ik heb een oude zware aluminium rolluik aan de voordeur, van de vorige eigenaar, die evenveel beweegt maar er meer dan 20 jaar zit. Ik ken het merk niet, krijg die kast niet gedemonteerd (ooit de dwaze beslissing genomen er een RTS converter op te zetten).

Geen Somfy meer! RTS/IO is een meerkost en als ze zo snel stuk gaan….
dnaxtreme
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 apr 2022, 00:17

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door dnaxtreme »

spacekiek schreef:
do 27 jan 2022, 11:31
JTG schreef:
do 27 jan 2022, 11:16
Heeft er nog iemand nieuwe inzichten m.b.t. TaHoma switch aansturen vanuit KNX systeem.
Wat is beste oplossing om RTS motoren aan te sturen via KNX.

Hartelijk bedankt.
Ik heb het werkend gekregen met Home Assistant. Daar kan je integratie doen van KNX en Somfy. Daarna een automatisatie met wanneer je op een knop X duwt, dan beweegt screen Y. Ik heb IO, maar moet ook werken op RTS.
Hoi,
zou je misschien willen delen hoe je dit gedaan hebt? Ik ben er ook mee bezig maar krijg het niet werkende.
Groet
Robin
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door spacekiek »

dnaxtreme schreef:
do 21 apr 2022, 00:21
spacekiek schreef:
do 27 jan 2022, 11:31
JTG schreef:
do 27 jan 2022, 11:16
Heeft er nog iemand nieuwe inzichten m.b.t. TaHoma switch aansturen vanuit KNX systeem.
Wat is beste oplossing om RTS motoren aan te sturen via KNX.

Hartelijk bedankt.
Ik heb het werkend gekregen met Home Assistant. Daar kan je integratie doen van KNX en Somfy. Daarna een automatisatie met wanneer je op een knop X duwt, dan beweegt screen Y. Ik heb IO, maar moet ook werken op RTS.
Hoi,
zou je misschien willen delen hoe je dit gedaan hebt? Ik ben er ook mee bezig maar krijg het niet werkende.
Groet
Robin
Ik moet nog eens kijken, want het was een testopstelling en ik heb de componenten ondertussen al veranderd.
Maar het was niet zo moeilijk...

Heb je al integratie kunnen doen van KNX en Somfy binnen HA ? Indien niet, bekijk eens wat tutorials van deze, die ga je zeker nodig hebben.
Jan999
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 15:29

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door Jan999 »

Ik heb een Tahoma Din rail. Het apparaat werkt tot nog toe perfect alleen de KNX koppeling krijg ik niet aan de praat.
Ik heb een Duitse beknopte handleiding gevonden welke kort beschrijft hoe je connecteert met je KNX installatie. (zie onderstaande link) Ik heb de connectie wel kunnen maken maar ik krijg geen teken van leven op de KNX-bus:
De Tahoma stuurt geen feedback op de bus. Via IP Symcon of ETS kan ik vrij gemakkelijk commando's op de bus zetten. Dit heeft ook geen resultaat.
Is iemand hier reeds verder mee gekomen?

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://service.somfy.com/downloads/bui ... toren1.pdf
KristofL
Berichten: 2
Lid geworden op: za 15 jul 2023, 09:52

Re: Somfy IO en RTS op knx zetten

Bericht door KristofL »

Welke 'domme' motoren zou jullie aanraden die wel makkelijk met KNX kunnen gestuurd worden?
Plaats reactie