Simpel vraagje: howto KNX kabel loshalen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Simpel vraagje: howto KNX kabel loshalen

Bericht door _joost_ »

Hallo,

Ik heb een aantal MDT componenten op een testbordje gezet en aangesloten. Het werkt en ik wil het nu in mijn kast in gaan bouwen, maar heb even een vraag over hoe de KNX kabel los te halen uit de klemmetjes. Er zit iets van een opening naast de ingangen, waar ik normaliter zou verwachten dat je daar door iets in te steken de klemmen weer los kunt halen. Het gaatje is echter zo klein dat er nog geen klein schroevendraaiertje inpast en ook met een speld of een stukje draad krijg het niet los. Is hier een bepaald stukje gereedschap voor? Een handigheidje wat ik niet doorzie? Of moet ik de draadjes er gewoon met een tangetje met wat kracht uittrekken?
Davidoffke84
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 11:07

Re: Simpel vraagje: howto KNX kabel loshalen

Bericht door Davidoffke84 »

Dag Joost,

Tangetje met wat kracht gaat meestal gewoon prima. Durft wel een enkele keer afbreken, maar dan had je bij het strippen waarschijnlijk ook net iets te veel in de koper 'gesneden'.
Een heel klein vlak schroevendraaiertje kan ook in het voorziene gaatje normaal om de spanning van de klemmetjes te halen, maar dan komen wel alle aangesloten busaders meteen losjes te zitten.

In de handel kan je ook gewoon een zakje 10 stuks EIB klemmetjes aanschaffen. Toen ik de setup opnieuw bekabelde na het testen heb ik me twee van die zakjes aangeschaft en de rest gewoon voor de vuilbak. Scheelde veel prutswerk :-)
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Simpel vraagje: howto KNX kabel loshalen

Bericht door Dré »

De truc is dat je trekkracht uit voert en ondertussen de draad of makkelijker de wago wat draait, hierdoor komen de draden los.
ook hierbij kunnen de draden afbreken, maar dat heeft dan inderdaad te maken dat de ader beschadigd is geraakt met het afstrippen.
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Re: Simpel vraagje: howto KNX kabel loshalen

Bericht door _joost_ »

Dank voor de antwoorden. Ik ga het proberen.
Ook goed om te weten dat die blokjes in zijn geheel te vervangen zijn. Daar had ik nog niet aan gedacht.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Simpel vraagje: howto KNX kabel loshalen

Bericht door KNX_Steven »

Trekken en heen en weer draaien gelijktijdig.
Plaats reactie