Zin of onzin mbt schakelen led drivers

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Zin of onzin mbt schakelen led drivers

Bericht door _joost_ »

In mijn woning wordt alle verlichting gestuurd vanuit DALI. Per verdieping loopt een kabel van lamp naar lamp waarop hoofdzakelijk 10 tot 15 Eldoled DALI drivers zijn aangesloten. Ik zou deze dus per verdieping allemaal aan of uit kunnen schakelen, maar niet individueel.

Gevoelsmatig klinkt het logisch om de drivers uit te schakelen als de lampen uit zijn zodat ze dagelijks een keer gereset worden. Ik vraag me af of dat uberhaupt zinvol is. Voor de energiebesparing hoef ik het niet te doen want gedurende dag leveren mijn zonnepanelen ruimschoots voldoende op om die paar watt te compenseren.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Zin of onzin mbt schakelen led drivers

Bericht door cevers »

Beste is om drivers aan te laten in verband met de inschakel piek. Zie regelmatig actoren en groepen eruit gaan door LED drivers, gaat nog een ding worden als we allemaal op LED overgaan :D
Dali zou heel erg stabiel moeten zijn (en mijn ervaring is dat dat het ook is) dus een reset is niet echt nodig.

Je kan trouwens elke DALI driver apart aansturen aangezien ze elk een apart adres krijgen. Je hebt dan wel iets van een controller nodig om die adressen te zien en in te stellen. Je hebt daarin heel veel smaken.

Zo heb ik voor een hotel een Dali voeding + Dali input module, die hangt aan een 2 kanaals klok zodat vanaf zonsondergang (Astro) de lantaarns op 100% aangaan en om 23:00 gaan ze naar 20% en de volgende ochtend om 7uur 100% om daarna bij zonsopgang weer uit te gaan.
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Re: Zin of onzin mbt schakelen led drivers

Bericht door _joost_ »

Tot nu toe is ook mijn ervaring dat Dali erg stabiel functioneert. Ik verwacht aan de andere kant ook niet veel last te hebben van een inschakelpiek. Alle verlichting zit op een eigen groep en het totaal van alle LED's is maar een paar honderd Watt. Maar klinkt dan inderdaad aannemelijk om de spanning er gewoon op te laten.

Helaas kan ik met met gateway van MDT de ECB's niet individueel aansturen, die laat alleen groepen sturen. Vooralsnog is dat met 2x16 beschikbare groepen geen beperkende factor.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Zin of onzin mbt schakelen led drivers

Bericht door cevers »

Afhankelijk van het merk/model kan je ongeveer een opstart stroom van 70-100 keer de In verwachten.
Dit is maar voor een paar milliseconden.. Maar B automaten hebben een probleem daarmee. Dit hebben namelijk een plafond van 5xIn, bij deze stroom gaat de automaat gegarandeerd uit.

Bij een 16A B automaat is dit dus 5x16=80A
Met een driver (wat een geschakelde voeding is) kun je bij 200W al een piek krijgen van 86A (ergste geval).

Hebben in redelijk wat kantoorpanden al DALI drivers geplaatst omdat ze in eerste instantie gewoon TL's hadden vervangen voor LED (milieu vriendelijk :D ) Maar daar bleven de automaten eruit vliegen + schakelaars die zichzelf vast lassen :?
En bij sommige waar dit niet ging een C automaat of Gg zekering weer toegepast.

Maar in een woning verwacht ik voorlopig nog geen problemen.
Plaats reactie