Zone regeling knx

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
canonchiel
Berichten: 11
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 20:16

Zone regeling knx

Bericht door canonchiel »

Goeie dag allemaal,


Ik zou graag thuis elke kamer apart kunnen regelen kwa temperatuur,

Je ziet veel systemen zoals evo Home , en tando

Aangezien thuis alles op Knx draait , wil ik dit hier ook aan toevoegen,


Mijn situatie is als volgt

Vloerverwarming beneden, losse groepen, met aparte ruimtes , in iedere ruimte hangt nu al een thermostaat de Elsner KNX eTR thermostaat.

Nu heb ik tijdens de verbouwing, bij elke radiator per slaapkamer al een klep in de aanvoer leiding gezet,
Die ik dus kan gaan gebruiken om de warm water toevoer open en dicht te zetten, elke slaapkamer heeft dus al een thermostaat.

Ik ben al in bezit van een theben otbox voor de communicatie naar de ketel toe.

Nu vraag ik mij af welk onderdeel ik het beste kan aanschaffen om de kleppen / Actoren te bedienen?

Is er iemand die mij hier een passend andwoord op kan geven? Alvast bedankt


Mvg chiel
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Zone regeling knx

Bericht door egfdevos »

Elke normale verwarmingsactor kan die klep aansturen.
Edwin
hdehseleer
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 02 apr 2021, 12:51

Re: Zone regeling knx

Bericht door hdehseleer »

Ik zou mijn oude Radson ketel met Boiler moeten vervangen.
Nu gebruik ik de Siemens Synco QAX910 thermostaat (multi-zone) met RF radiatorkranen en QAW910 kamerthermostaat.
Mijn oude ketel stuur ik gewoon on/off aan met de relais uitgang van de Synco. Mijn Synco thermostaat heeft ook een modulerende uitgang en een uitgang voor het tapwater/boiler.

De Synco thermostaat werkt volledig autonoom (geen internet cloud nodig).
En via KNX kan ik op mijn Domotica systeem (Home Assistant) alles van de Synco thermostaat uitlezen en eventueel regelen.

Ik ben heel tevreden van mijn Siemens Synco. Indien mogelijk zou ik deze willen behouden.
Ik wil zeker geen thermostaat die afhankelijk is van Internet/cloud. Zelfs één die liefst niet afhankelijk is van mijn interne Lan of Wifi.

Maar ik moet mijn oude ketel vervangen.

Nu mijn vraag:
Wie kan mij op weg helpen door een verwarmingsketel/boiler aan te raden? Deze zou liefst moeten werken met open standaarden: KNX, Opentherm of ...

PS: Honeywell heeft ook een multi-zone thermostaat die autonoom werkt (onafhankelijk van de cloud). Maar voor zover ik weet verlies ik dan de KNX uitlezing/aansturing via mijn Domotica controller. Of niet? En Honeywell is geen open standaard? Of toch?
Plaats reactie