Overspanningsbeveiliging

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
BVG91
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 11:47

Overspanningsbeveiliging

Bericht door BVG91 »

Enkele maanden geleden had ik een MDT JAL-0810.02 waar er geen leven meer inzat. Na een heel wat mail verkeer met MDT (binnen garantie) heb ik na 3 maanden een nieuwe actor ontvangen. Net na het aansluiten, nog voor de programmatie van deze nieuwe actor is ook deze gesneuveld. Ik vermoed dat het gebeurd is door een TL lamp in of uit te trekken die gevoed wordt vanuit dezelfde zekering.
Even kort schetsen: Om enkele rolluiken te automatiseren heb ik op zolder een kleine kast bijgeplaatst met daarin 2 actoren, waaronder de MDT rolluikactor. Omdat het een zolder betreft heb ik er een TL armatuur hangen welke ik aan/uitschakel door een stekker in/uit een stopcontact te trekken. Omdat het stopcontact enkel daarvoor gebruikt wordt zit het op dezelfde kring als de voeding van de actoren. Zou het kunnen dat het in of uitschakelen van de TL lamp een piekspanning veroorzaakt heeft die de actor om zeep geholpen heeft?
De tweede heb ik opengedaan, aan het relaiscircuit is niks te zien, het is de print met de voeding waarop er een zekering en IC ontploft zijn.
De TL lamp ga ik sowieso niet meer gebruiken op hetzelfde circuit, maar om wat zekerheid op te bouwen zou ik graag het circuit welke mijn domotica componenten voedt enigzins willen beschermen tegen overspanning tgv schakelingen. Welke gebruiken jullie hiervoor?
Is dit een mogelijke oplossing? https://gigatek.be/assets/shared/filest ... 5c46c5.pdf
Alvast bedankt
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Overspanningsbeveiliging

Bericht door grindal »

Ik heb de modules van Dehn in mijn bord gezet voor de 230V als globale beveiliging, en daarboven ook op de KNX-bus en Telenet (coax) kabel

https://www.dehn-international.com/stor ... /bustector

De DEHNgate FF TV beveiligt de coax aansluiting per TV

DEHNguard M TT 2P FM


google eens naar dehn & Stagobel dan kom je al wel wat info tegen waarmee je de juiste keuze kan maken voor je ganse woning te beveiligen.s
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Overspanningsbeveiliging

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Hoe connecteer je de DEHNguard M TT 2P FM?
Vanuit de verliesstroomschakelaar naar de bovenkant van de DEHNguard M TT 2P FM, en dan langs de onderkant naar je zekeringen?


mvg
Paul
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Overspanningsbeveiliging

Bericht door egfdevos »

Plaats deze zo laag mogelijk in je kast.

Vanuit de verliesstroomschakelaar met Fase en Nul naar de bovenkant. (Zit er niet tussen maar parallel over.)
Onderkant is Aarde. Leg deze niet langs andere bedrading en neem de kortste route uit je kast naar het aardpunt.
Edwin
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Overspanningsbeveiliging

Bericht door charlez »

Hier ga ik ook even op inpikken.
Zou ook graag overspanningsbeveiliging plaatsen, echter weet niet goed welke te kiezen voor 3F+N aansluiting.

Ik zou deken dit type.
https://www.dehn-international.com/stor ... first=true

Als ik aansluitschema bekijk, staat er nog een zekering tussen voeding en beveiliging.
Ik neem aan dat de zekering in de meterkast hier voor kan voor door gaan?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Overspanningsbeveiliging

Bericht door egfdevos »

a. Welk soort elektriciteitsnetwerk heb je? TN-C, TN-C-S of TT.
b. Hoeveel Ampères is de beveiliging van de netbeheerder?
c. Hoeveel beveiliging wil je inbouwen? Minimaal je verdeelkast, communicatie lijnen en PV.

c
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Een enkele type II zoals hierboven aangegeven is het minimale.
Samen met de communicatie lijnen (telefoon, tv en internet) en niet te vergeten de PV installatie.
Denk ook aan alle andere kabels die naar buiten gaan en naar binnen komen.
- de 230V voeding van de tuinverlichting, tuinhuis etc.
- intercom aan de poort.
etc.

Een knx weerstation is een mooi voorbeeld. Deze heeft vaak nog een aparte 24V DC voor het verwarmings element van de regensensor.
Dat betekent dat waar deze binnenkomt je een beveiliging van de knx bus nodig hebt (naast dezelfde beveiliging in de kast) en een beveiliging van die 24V. Wat velen vergeten het liefst een aarde helemaal naar de aardrail.
Als die vergeten word. Dan wordt er een aarde van een dichtbij zijnde groep gepakt wat betekent dat je deze groep in de kast ook weer moet beveiligen met een type III beveiliging.

:idea: Laat je aarde meten. Het is natuurlijk goed dat je deze beveiligingen plaatst maar zonder goede aarde werken ze niet.
Laatst gewijzigd door egfdevos op za 09 apr 2022, 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Overspanningsbeveiliging

Bericht door egfdevos »

charlez schreef:
za 09 apr 2022, 09:06
Ik zou deken dit type.
https://www.dehn-international.com/stor ... first=true

Als ik aansluitschema bekijk, staat er nog een zekering tussen voeding en beveiliging.
Ik neem aan dat de zekering in de meterkast hier voor kan voor door gaan?
Staat rechts daarvan beschreven. F2 plaatsen als F1 groter is al 125A
Edwin
Plaats reactie