Levensduur berker actoren

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Ellen
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 okt 2022, 19:36

Levensduur berker actoren

Bericht door Ellen »

Wij hebben sinds 12 jaar een knx installatie zelf opgebouwd en geprogrammeerd. Sinds een maand of 3 is een eerste TL lamp aansluiting beginnen flippen: aan/uit/aan… zonder dat er iemand aan de knoppen zat. Kabel naar een vrije poort op de actor gebracht, alles werkte. Een maand geleden: een andere lamp aan/uit/aan… geen plaats meer vrij dus lampen maar uitgedraaid. Twee weken geleden: de omgeswitchte tl lamp: opnieuw problemen. Geen oplossing: zekering naar actor maar afgezet (ook een derde tl lamp dus niet meer werkzaam ). Zonet: led lampen boven aanrecht willen niet meer aan noch uit. Andere op actor nog wel.
Mijn vraag: moeten we nu alle actoren gaan vervangen omdat ze aan het einde van hun leven zitten? Kostelijke grap… of is er een andere oorzaak voor deze problemen?
Bedankt voor advies.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Levensduur berker actoren

Bericht door egfdevos »

Levensduur van een relais is afhankelijk van verschillende factoren waar men rekening mee dient te houden.
Als daar rekening mee gehouden is dan mag je verwachten dat een relais langer als 12 jaar zijn werk doet.

Tip:
Een relais is los maar een paar euro.
Solderen is heel makkelijk goed te leren.
Relais zijn ook makkelijk te vervangen.


Oorzaken uitval verschillende relais...
In dit geval zou ik het eerst denken aan een temperatuur probleem in de kast.
(In Nederland word de verplichte natuurlijke ventilatie van de meterkast kast nogal eens "vergeten". Want niet mooi.)

Type belasting ongeschikt voor de gekozen relais.
(Bij 230V-LEDS max 10%, TL/PL max 20 armaturen op 16A. Apparatuur met een spoel/motor is een C-belasting dus hoge μF nodig)

Na 12jaar zou een onstabiele knx voeding ook wel eens gekkigheid kunnen geven.
(Na 10 jaar preventief vervangen is iets dat ik altijd meegeef aan klanten.)
Edwin
Plaats reactie