magneetcontacten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

magneetcontacten

Bericht door Bob »

Ik moet eerdaags bepalen welke magneetcontacten er in de ramen en deuren geplaatst moeten worden. Nu ben ik al lange tijd bezig met het uitzoeken van de knx componenten, maar is het geheel onduidelijk wat voor een contacten ik het beste kan plaatsen.

Misschien is er iemand die me op weg kan helpen aan de hand van de volgende wensen:
* Het moet een inbouw magneetcontact zijn. Voor me gevoel lijkt een magneetcontact met schroefdraad het handigst.
* Het betreffen ramen met kiep stand. Ik heb gelezen dat het dan handig is om wide range magneten te nemen?
* Gebruik ik voor magneetcontacten een 24V binaire ingangsactor? Of 12v? (24V vind ik er genoeg, maar 12 of lager niet)
* Moeten het magneetcontacten met weerstand zijn of zonder. (Ik heb geen zin om achteraf zelf weerstanden te solderen)
* Ze zijn niet bedoeld voor een alarmsysteem, maar als ze daar eventueel ook geschikt voor zijn dan is dat mooi meegenomen. (verzekerings technisch maakt me dit niet uit)

Iemand die ervaring heeft met magneetcontacten?
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: magneetcontacten

Bericht door BNtech »

Inbouwmagneetcontacten gebruiken zonder weerstanden, die met weerstanden worden enkel gebruikt in een alarmsysteem. Als je de magneetcontacen onderaan plaatst heb je niet de speciale wide range contacten nodig (kan wel maar hoeft niet, enkel bij metalen ramen). Ik gebruik altijd magneetcontacten zonder schroefdraad, gewoon boren met 9 a 9.5 mm. (afhankelijk van het materiaal). De magneetcontacten zijn conisch en zetten zich zo vast. Het magneetje dat op het vleugelgedeelte komt lijm ik soms wel eens vast ipv in te bouwen, dit hangt van de opening tussen vast en kiepgedeelte af (meestel 1 a 1.5 cm). Weet niet of je de ramen al hebt maar als je ze nog niet hebt kunnen ze veelal ingebouwd worden door de ramenman. Een ingangsactor nemen die spanningsloze contacten inleest mag 24V zijn.
fabrikant magneetcontacten: http://www.grisk.com/
Welke functie gaan ze hebben? Sturing van verwarming/airco?
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: magneetcontacten

Bericht door Bob »

In eerste instantie verwarming schakelen en als detectie bij verlaten woning (stukje veiligheid).

Nu heb ik deze van ABB gezien en leek me een mooi apparaat, omdat deze met 10v - 230v kan werken.

Maar wat voor een draadschema krijg je dan? Spanning voor op de magneetcontact komt dan waarschijnlijk van een externe bron, maar wat heb je daar dan voor nodig?

Softwarematig lukt me alles wel, maar op deze momenten laten me hersenen me een beetje in de steek :) (elektrotechniek was in dit geval een betere richting geweest, ;) )

Edit:
Of kan je hiervoor de extra voedings lijn van bijvoorbeeld deze gebruiken?
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: magneetcontacten

Bericht door BNtech »

Voor inbraakdetectie plaatsen we meestal de contacten onderaan in het raam, het raam kan dan op kip blijven als men het alarm wil opzetten. Voor verwarming zul je ze van boven moeten plaatsen, anders heeft het weinig nut van je verwarming ermee te sturen. Die actor van ABB is een model dat spanningen inleest en is geen goede voor de magneetcontacten. volgend model voldoet wel: ABB BE/S8.20.2.1 Deze genereert zijn eigen spanning en kan verschillende (spanningsloze) contacten inlezen: magneetcontacten, drukknop, ...
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: magneetcontacten

Bericht door Bob »

BNtech schreef:Voor inbraakdetectie plaatsen we meestal de contacten onderaan in het raam, het raam kan dan op kip blijven als men het alarm wil opzetten. Voor verwarming zul je ze van boven moeten plaatsen, anders heeft het weinig nut van je verwarming ermee te sturen. Die actor van ABB is een model dat spanningen inleest en is geen goede voor de magneetcontacten. volgend model voldoet wel: ABB BE/S8.20.2.1 Deze genereert zijn eigen spanning en kan verschillende (spanningsloze) contacten inlezen: magneetcontacten, drukknop, ...
Thnx BNtech, ik ben weer een beetje wijzer :)
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: magneetcontacten

Bericht door Bob »

Om er nog even op terug te komen... ligt het aan mij of hebben Berker, Gira, Merten, Jung geen soortgelijk product als die van ABB? Of zoek ik op de verkeerde term? Ze hebben allemaal wel binaire ingangen, maar ik kan niet goed bepalen of deze zelf spanning op het contact zetten of niet.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: magneetcontacten

Bericht door Wijnand »

Je hebt meestal 3 mogelijkheden: 230V actief, 24V actief en potentiaal vrij.
De laatste levert zelf een spanning (meestal 5v) de anders kan je direct 24 dan wel 230v zetten.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: magneetcontacten

Bericht door Bob »

Het is misschien een beetje stomme reden, maar ik wilde graag al mijn componenten van hetzelfde merk hebben. Dit is natuurlijk met KNX niet noodzakelijk, maar ik vind het "mooi" om alles in dezelfde stijl te hebben. Op dit moment heb ik sensoren van Berker op mijn lijstje staan. Voor de systeem componenten was ik aan het kijken naar Berker of Gira. Zoals eerder gezegd kan ik alleen maar die passieve input van ABB vinden. Berker en Gira (en vele andere) leveren alleen actieve binaire ingangen.

Is het de moeite van een actieve ingang waard zodat alles in dezelfde stijl is? of zou ik gewoon voor die ABB input gaan? Wat heeft meestal jullie voorkeur?
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: magneetcontacten

Bericht door BNtech »

Normaal hebben berker en gira ook wel componenten die droge contacten inlezen. Weet niet van buiten welke types, zal ik nog even moeten opzoeken...
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: magneetcontacten

Bericht door Bob »

BNtech schreef:Normaal hebben berker en gira ook wel componenten die droge contacten inlezen. Weet niet van buiten welke types, zal ik nog even moeten opzoeken...
Heb je misschien nog wat kunnen vinden BNtech? Ik ben wel benieuwd sinds ik zelf niks kan vinden in de online catalogi.
Plaats reactie