Verschil ip router - interface

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
BVG91
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 11:47

Verschil ip router - interface

Bericht door BVG91 »

Hoi,

Om de gratis app van AyControl te testen moet ik mij nog een IP router(vb Siemens N146) of interface(vb Siemens N148) aanschaffen. Tussen deze twee zit een groot prijsverschil, wat zijn de extra punten van een router tov van een interface? Zijn er beperkingen met een ip interface naar uitbreiding, dus visualisatie op meerdere toestellen vb Iphone-Ipad-Android smartphone?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door KNX_Steven »

Een IP Interface is net als een RS232-interface of een USB-interface.

Een IP Router is een koppeling tussen een TP1 lijn en een KNX IP lijn, waar dan native KNX IP devices kunnen worden op aangesloten, of waarlangs je, via verdere IP Rourters, verschillende TP1 segmenten met elkaar kunt verbinden. Een IP Router is net als een Lijnkoppelaar, maar in plaats van TP1/TP1, is hij IP/TP1.
Om het wat interessanter te maken, heeft elke IP Router ook een IP Interface aan boord. Die Interface kan je dan wel niet in Busmonitor mode zetten.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door Bob »

Dit vond ik ook wel interessant. Ik wil straks een pc aansluiten op de bus met eigen software om met de bus te communiceren. Zowel berichten versturen en monitoren. (waarschijnlijk werkt zo'n Gira Homeserver op eenzelfde manier) Is in zo'n geval een interface genoeg of zit je dan toch aan een router vast?
fille
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 13:23

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door fille »

De homeserver ondersteunt enkel knxNet/IP routing. Een gateway of interface is dus onvoldoende. Eventueel kan je eibd ertussen zetten
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door KNX_Steven »

De Falcon software van KNX Association is inmiddels gratis. Het is dezelfde component als die die in ETS gebruikt wordt om toegang te krijgen tot de bus en ondersteunt dus alle interfaces.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door Dré »

wanneer kies je nu voor een IP router en wanneer is een IP interface goed genoeg?
Als ik bijvoorbeeld een touchpaneel van JUNG (Facility Pilot) er aan wil hangen is dan een IP nterface genoeg en kan ik met de IP interface ook gewoon aan een netwerk hangen en er vervolgens mee programmeren door middel van ETS?

We willen namelijk
1 Touchpaneel hangen met TCP/IP interface
1 IP interface voor het programmeren en de communicatie tussen Touchpaneel en KNX bus dit doormiddel van een switch en daarbij meteen programmeren van het ETS gebeuren en eventueel monitoren. Is dit gewoon meteen mogelijk?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door KNX_Steven »

Als je over een KNXnet/IP Router spreekt, dan wil je via twee of meer zo'n KNXnet/IP Routers meerdere TP1 netwerken via een (snelle) Ethernet backbone met elkaar verbinden. Dat lijkt me bij jou niet het geval, dus heb je "enkel" een KNXnet/IP Interface nodig (KNXnet/IP Tunnelling Protocol). De meeste hebben nu de mogelijkheid om meerdere connecties gelijktijdig aan te bieden, dus Facility Pilot en ETS moeten parallel kunnen. Let wel op: in zover ik weet kan je als er meer dan één verbinding actief is, niet de "Busmonitor" mode gebruiken.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door Dré »

KNX_Steven schreef:Als je over een KNXnet/IP Router spreekt, dan wil je via twee of meer zo'n KNXnet/IP Routers meerdere TP1 netwerken via een (snelle) Ethernet backbone met elkaar verbinden. Dat lijkt me bij jou niet het geval, dus heb je "enkel" een KNXnet/IP Interface nodig (KNXnet/IP Tunnelling Protocol). De meeste hebben nu de mogelijkheid om meerdere connecties gelijktijdig aan te bieden, dus Facility Pilot en ETS moeten parallel kunnen. Let wel op: in zover ik weet kan je als er meer dan één verbinding actief is, niet de "Busmonitor" mode gebruiken.
Dankje, toch nog even een vraagje
Wat nu als ik een extra touchpaneel wil plaatsen heb ik dan niet meer genoeg aan de IP interface?
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door ferry »

Hee Dr Dre

Ligt aan het aantal conencties de interface aan kan.
De Jung ips 100 REG kan er 5 aan.
Dat is meer dan genoeg voor je. :lol:
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Verschil ip router - interface

Bericht door Dré »

ferry schreef:Hee Dr Dre

Ligt aan het aantal conencties de interface aan kan.
De Jung ips 100 REG kan er 5 aan.
Dat is meer dan genoeg voor je. :lol:
Ah dankje voor je antwoord.
Plaats reactie