Verschillen schakelactors

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Verschillen schakelactors

Bericht door Bob »

Ik wil een schakelactor aanschaffen voor het schakelen van lichtpunten in huis. Dit zullen een aantal types worden, led halogeen, misschien nog gloeilampen of spaarlampen.

Nu was ik benieuwd naar het belangrijke verschil tussen een tweetal type schakelactors.

Zowel GIRA als Berker (en waarschijnlijk nog meer leveranciers) verkopen een 8 voudige schakelactor en een 8 voudige i.c.m. 4 voudige jaloezieactor.

Berker 75318004 vs 75318003
GIRA 100600 vs 103700

Ik ben enkel geinterresseerd in het schakelen en heb niet direct wat aan de jaloezie functie. Hoewel er wat verschil in de "cijfers" (belasting en schakelwaardes) zit vind ik dit nou niet echt heel erg afwijken. De combinatie actors zijn echter een stuk voordeliger en zijn er eventueel ook in 16 voudige variant. Daarnaast zijn de fysieke afmetingen van de combinatieactor ook nog eens kleiner. Naar mijn idee alleen maar voordelen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Mijn vraag is; Wat is nou het voornaamte verschil waardoor iemand voor de een of ander zou kiezen?
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door Jan-Age »

Als je puur voor de omvang gaat is de 8v/4v jaloezie de beste keuze, deze is maar 4 moduul breed.
Nadeel is wel dat deze een extra hulpspanning nodig heeft van 230V

Wij passen vaak de 8-voudige met handbediening toe. maar dan wel de 16A C-last met stroomherkenning maar voor een woning zal dit overkill zijn 8-)

Beide types hebben hun voordelen qua programmeren in ETS. dus de keuze zal persoonlijk zijn.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door 747driver »

Wellicht dat de verschillen in de parameters zitten.
Ik heb geen idee.
Heb een paar 103800 aktoren welke gaan worden gebruikt voor de bediening van een tuin sproei systeem.
Indien ik voor het schakelen van verlichting of stopcontacten een aktor nodig zou hebben zou ik de 104600 (8-voudig) nemen.
Die is slechts €59 duurder dan de 8-voudige 103700 en heeft leuke extra mogelijkheden mbt stroommeting.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door Bob »

Jan-Age schreef:Als je puur voor de omvang gaat is de 8v/4v jaloezie de beste keuze, deze is maar 4 moduul breed.
Nadeel is wel dat deze een extra hulpspanning nodig heeft van 230V

Wij passen vaak de 8-voudige met handbediening toe. maar dan wel de 16A C-last met stroomherkenning maar voor een woning zal dit overkill zijn 8-)

Beide types hebben hun voordelen qua programmeren in ETS. dus de keuze zal persoonlijk zijn.
De omvang maakt me niet zo zeer uit, maar het is natuurlijk mooi meegenomen als de rest van de functies gelijk zijn. Heb ook gekeken naar die C-last variant en dat leek me ook we interessant, maar kon niet goed bepalen of het de iets hogere prijs waard is.

Kan je misschien iets uitweiden over de voor/nadelen in ETS?
747driver schreef: ... de 8-voudige 103700 en heeft leuke extra mogelijkheden mbt stroommeting.
Kan je met die stroommeting onderandere het verbruik meten om daar zo inzicht in te krijgen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door 747driver »

Dan zou je waarschijnlijk de actuele stroom en spanning moeten uitlezen en deze met elkaar vermenigvuldigen.
Dan heb je het actuele verbruik.
Wil je je electriciteits verbruik bijhouden dan kun je beter een module als deze gebruiken.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door Wijnand »

zo'n stroommeting is leuk, maar hou wel rekening met een minimale stroomafname. Bij te weinig lampen krijg je een incorrecte meting meestal.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door 747driver »

De Gira 104600 heeft als meetbereik 0,25 - 16A en een nauwkeurigheid van 0,1A tot 1A en 8% tot 16A.
0,1A komt overeen met zo'n 23W en 0,25A met 58W.
Voor de meeste toepassingen lijkt me dat wel voldoende.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Verschillen schakelactors

Bericht door Wijnand »

LED verlichting is zo'n 7W per stuk, heb je er toch al 9 nodig ;-)
Plaats reactie