KNX-OT-Box

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Heb contact gehad met zowel Theben als de maker van de ketel, Remeha, mbt de OpenTherm objecten welke beschikbaar zijn.
Het zou weinig zinvol zijn geld uit te geven voor een KNX-OT-Box indien de mogelijkheden niet of zeer beperkt aansluiten op die van de ketel.
Zeer behulpzame partijen moet ik zeggen, dat heb ik bij andere fabrikanten wel eens anders meegemaakt.
Wacht nog even op toestemming dat ik de info op fora mag verspreiden maar voorzie daarin geen problemen.
Zodra ik de KNX-OT-Box binnen heb zal ik hem aansluiten en er meer over berichten.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: KNX-OT-Box

Bericht door zass »

Ik ben ook benieuwd! Ik hoop dat je alle parameters kan gebruiken, dat zou een optimale sturing geven. Inmiddels heb ik ook antwoord van Theben, inderdaad zeer snel en duidelijk. Nu nog antwoord krijgen van Daalderop, hiervan heb ik ondanks meerdere verzoeken nog niks van gehoord...
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: KNX-OT-Box

Bericht door ferry »

Was al benieuwd hoe het afgelopen was. Houd ons in ieder geval op de hoogte. Ben ook zeer benieuwd.
Ketelfabrikanten staan niet echt te springen om een ander apparaat dan van hun zelf aan te sluiten op de ketel.
morrisch
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 09:42

Re: KNX-OT-Box

Bericht door morrisch »

Interessant onderwerp. Ik sta ook op het punt ons de cv aansturing in ons nieuwe huis via knx te doen. We hebben een Remeha Calenta, en ik overweeg ook de OT-KNX box van Theben te kopen. Zijn er inmiddels meer ervaringen van deze unit in combinatie met een Remeha ketel? Volgens de contacten bij Theben worden alle standaard OT zaken ondersteund, maar ik weet niet of Remeha ook alles volgens het OT boekje geimplementeerd heeft...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Hmm, dacht dat ik reeds m'n bevindingen op het forum had geplaatst maar blijkbaar nog niet.
Zal er overmorgen op terugkomen.
Gebruik 'm overigens in combinatie met een Remeha Quinta65.
Kan alvast vertellen dat de update frequentie van de Remeha niet al te hoog is.
Bv een temperatuurstijging van het ketelwater zie je niet zo snel als op de ketel zelf.
Ligt niet aan de KNX-OT-Box, het sneller uitlezen van de box helpt hier niet.
Hij krijgt z'n info gewoon niet zo vaak van de ketel.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Heb zowel van Remeha als van Theben informatie gekregen en heb toestemming van ze om deze te publiceren.
KNX-OT.jpg
KNX-OT.jpg (127.39 KiB) 28402 keer bekeken
Heb de Box zo ingesteld dat bij iedere 1K verandering van de watertemperatuur deze wordt doorgegeven.
Daarnaast wordt deze (+ de meeste andere parameters) iedere 2 minuten doorgegeven.
Helaas lijkt het er op dat de Remeha slechts 1 maal per 30 sec. deze waarde doorgeeft...
Ik heb tot nu toe alleen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de watertemperatuur tot een bepaalde waarde te verhogen (45 graden) voor de vloerverwarming.
Als de ouderwetse thermostaat in de woonkamer aanslaat loopt de watertemperatuur verder op tot 75 graden (voor de radiator).
Temp.jpg
Temp.jpg (156.36 KiB) 28402 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Wat ik vergeten was te melden is dat de modulatiegraad altijd 52% aangeeft wanneer de ketel uit is.
Heb het vermoeden dat deze evenredig loopt met het toerental van de ventilator en dat de laatste doorgegeven waarde daarvan 52% is.
Waarschijnlijk geeft de ketel na het afslaan geen nieuwe modulatiegraad waarden meer door via Opentherm.
Het versnellen van de update rate door de waarden vaker uit te lezen heeft geen zin.
De ketel geeft de informatie gewoon niet vaker door.
AdvandenBroek
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 12:12

Re: KNX-OT-Box

Bericht door AdvandenBroek »

Al een tijdje werkt er op ons kantoor een OpenTherm gateway welke aan KNX gekoppeld is.
De marktvraag is echter tot nu toe gering,
zodat wij dit nog niet afgerond hebben
Om daarbij een ervaring te delen: de meeste OT-compatible CV-ketels ondersteunen
maar een heel beperkt deel van de OpenTherm mogelijkheden
en dus zegt "OT-compatible" weinig
maar moet je bijna per CV-ketel checken wat je voor een applicatie wel/niet kunt realiseren.

Maar mocht iemand kansen zien
dan hoop ik dat je contact opneemt om daarover verder te overleggen.
willem
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 20:45

Re: KNX-OT-Box

Bericht door willem »

Ik heb in 2008 met alle macht een OT-knx moduul proberen te krijgen bij divers fabrikanten, maar dat was hopeloos.
Ik heb toen met ITHO een OT moduul gekocht welke aangestuurd kan worden met 0-10 volt waarbij het vermogen in principe kan regelen van 0-100%, ik heb deze verwerkt en afhankelijk van de vraag in de EIB installatie stuur ik een spanning naar de OT module. Het was niet anders, maar wat ik erg mis is terugkoppeling van de ketel, storingen etc.
Ik moet wel zeggen dat het nu 4 jaar werkt, en elke winter weet ik wel weer wat bij te regelen, maar werkt verder super.
De ketel regelt in zijn eigen regelgebied ongeacht van het OT signaal. Dat betekent in de praktijk dat je eigenlijk alleen maar aan het fijn regelen bent op deze manier. Ik heb op de radiatoren EMO's zitten en op alle vloerverwarming units per groep thermomotoren.
De OT omzetter is van SIT VTO-01.

Ik ben in ieder geval reuzen nieuwsgierig naar deze knx-ot box.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX-OT-Box

Bericht door 747driver »

Zoals Ad ook aangeeft, welke OT mogelijkheden er worden ondersteund wordt bepaald door de fabrikant van de ketel.
Gewoon de ketel fabrikant contacten, heb ik ook gedaan en ik kreeg van Remeha en Theben keurig een lijstje met de ondersteunde objecten.

Mijn ketel heeft ook een 0-10V interface en ik van eerst van plan daarmee de ketel te sturen.
Nu we zijn overgegaan naar KNX in het huis zal ik het met de OT-Box proberen.
Monitor jij de watertemperatuur van de ketel?
Als ik het vermogen zou regelen met 0-10V loop ik de kans dat de ketel in storing gaat wanneer de temperatuur te snel oploopt.
Was indertijd van plan met 0-10V de ketelwater temperatuur te regelen.
Lage temperatuur indien er slechts warmtevraag is in de ruimte met vloerverwarming en hogere temperatuur indien er radiatoren moeten worden verwarmd.
Plaats reactie