Solaredge uitlezen met RS485

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
TBBW

Solaredge uitlezen met RS485

Bericht door TBBW »

Dag allemaal,

heeft iemand ervaring met het uitlezen van een solaredge
inverter gebruik makend van de rs485 comm. poort/bus?

gr,

Gerwin
brammetje

Re: Solaredge uitlezen met RS485

Bericht door brammetje »

Ik gebruik een Raspberry Pi met daarop een Python scriptje om mijn StorEdge uit te lezen, RS485 direct via de IP-verbinding. Zelfde aanpak las voorheen de SolarEdge uit. Momenteel lees ik alleen maar, schrijven wil ik wel maar nog geen tijd voor gehad.
De interface moet wel vrijgegeven zijn in de SolarEdge, anders heb je geen toegang.
Kan natuurlijk ook direct op de RS485 bus.
ThijsC

Bericht door ThijsC »

Beste,

Elausys heeft een KNX gateway voor SolarEdge. Is misschien wel een stuk eenvoudiger...
Die gateway is niet overdreven duur.

Thijs
TBBW

Bericht door TBBW »

Thanks voor de info.
We gaan even op onderzoek.
brammetje

Bericht door brammetje »

Wat ik persoonlijk een voordeel vind van de Raspberry route is dat ik de SolarEdge informatie per IP-telegram verstuur naar mijn HomeServer. De data komt niet via de knx-bus die daardoor niet overstelpt wordt door deze telegrammen. Dat helpt bijvoorbeeld bij het analyseren van het busverkeer.
TBBW

Bericht door TBBW »

@bram, ja dat is wel een mooie oplossing!

en hoe knoop je de PI aan de 485-bus?

een dik jaar geleden konden we via een 'omweg' data verzamelen van alle optimizers.
deze wil ik nu weer boven water halen.
Van de optimizer:
Energie, vermogen act., vermogen max at hh:mm, stroom IN, Spanning In, Spanning Uit, temp. en efficiency

Deze kun je volgens mij alleen via de rs485 bus ophalen.

en hoe heb je de PI dan ingericht? wat doet hij gelobaal?

Gerwin
brammetje

Bericht door brammetje »

TBBW schreef:
ma 12 mei 2025, 15:46
en hoe knoop je de PI aan de 485-bus?
De modbus wordt benaderd over IP, binnen het Python script maak ik gebruik van de bibliotheek solaredge_modbus https://github.com/nmakel/solaredge_modbus/.

Optimizer informatie wordt voor zover ik weet versleuteld verstuurd door de SolarEdge en komt dus niet in leesbare vorm over de RS-485 bus. Als je die informatie wilt hebben dan zal dat vanaf het portal opgevraagd moeten worden. Zelf kijk ik heel af en toe in de SolarEdge app om te zien of alle panelen netjes hun werk doen. De informatie van de omvormer zelf heb ik beperkt tot de status, het vermogen, het totaal, en de voltages. Omdat ik ook een meter en een batterij heb haal ik daar ook waardes van op. Het script houdt bij wat de opbrengst van de huidige dag is, de piek van vandaag, en zo nog wat code om alleen informatie door te sturen als deze gewijzigd is. In normaal bedrijf worden de waardes elke seconde verwerkt.

De Pi draait meerdere scripts voor allerhande toepassingen thuis, er is niets speciaals gedaan om SolarEdge toe te voegen afgezien van het toevoegen van bovengenoemde bibliotheek.
Als je geïnteresseerd bent kan ik je het script en mijn notities hoe ik de Pi heb ingericht wel toesturen. Ik ga er dan vanuit dat je Python enigszins onder de knie hebt.

Bram
TBBW

Bericht door TBBW »

Dank voor de uitleg.

Hardwarematig, hoe heb je de 485 bus aan het pi-bordje gehangen.
Ik zie van die piggyback bordje voor de Pi op het net.
Gebruik jij ook iets dergelijks?

Ik ben meer van C# en JavaScript.
Python zal wel lukken…

Groet

Gerwin
brammetje

Bericht door brammetje »

De verbinding loopt via IP, er zit dus niets aan of op de Pi. Voor een andere omvormer, waar ik wel direct op de RS-485 ingrijp, heb ik een converter naar USB van FTDI, zoek op 'USB-RS485-WE-1800-BT'. Het kan allebei, maar voor de SolarEdge heb ik gekozen voor het aangrijpen op de RS-485-bus via IP. Dat wordt meer en meer de standaard, lijkt het.
Bram
Plaats reactie