Driestandenschakelaar

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Driestandenschakelaar

Bericht door hfx »

Heeft er iemand een idee welke schakel actor ik nodig heb om een driestandenschakelaar te vervangen? Zodat er hardwarematig geen 2 of 3 fasen tegelijk aan kunnen zijn. Afbeelding
Iets gelijkaardig als een jaloezie actor maar voor 3 uitgangen. Een actor met tristabiele relais zou ook voldoen, zoals bij Qbus
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door KNX_Steven »

Waarom alleen hardwarematig?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door 747driver »

Inderdaad, ik zou denken aan een aktor met 2 uitgangen zoals de Gira 104000
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door hfx »

Als je in de software iets verkeerd doet gaat de motor van de ventilatie dat niet graag hebben denk ik. Krijgt hij zowel spanning om traag en snel te draaien.
Dit is een vermoeden want ik ken de interne werking van de wtw niet.
Ik denk bv aan een rolluik waarbij deze spanning krijgt om zowel opwaarts als neerwaarts te gaan. Komt niet goed volgens mij.
Zowieso heb ik minstens 3 uitgangen nodig.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door 747driver »

Waar is die derde uitgang dan voor?
Volgens je plaatje heb je voldoende aan 2.
Je zou dan nog 2 230V relais kunnen aansluiten op de 2 uitgangen en deze de N laten schakelen.
Zodra beide uitgangen aktief zijn en beide relais bekrachtigd onderbreken ze daarmee de N.
Er moet ook wel een manier zijn om de relais dusdanig te bedraden dat de aanvoerspanning welke van het ene relais komt via het andere relais loopt zodat er nooit 2 draden gelijktijdig op de L zijn aangesloten.
Das nog beter dan de vorige optie aangezien daar wel 2 draden (zeer kortstondig) gelijktijdig met de L zijn verbonden.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door ferry »

Je moet een fan coil actor hebben. Deze kunne je instellen hoe hij moet schakelen.
Per uitgang over de uitgangen opvolgend.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door 747driver »

Nog beter.
Zie dat Gira daar de 216300 voor heeft.
Heeft 6 standen voor 1 ventilator of 3 voor 2 ventilatoren.
Wellicht dat er merken zijn met minder standen.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door hfx »

@ allen,
bedankt voor het meedenken. Een jip en janneke schema maakt alles wel zoveel duidelijker. Ik vind niet terug hoe die actoren intern en extern bedraad zijn/moeten worden.

Groeten
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door Rutger »

Extern heb je zelf al een plaatje van neer gezet.
Om de antwoorden te verduidelijken, stand 1 heeft altijd contact.
Neem 2 relais met ieder een no & nc.
Schakel je 2, is 3 onderbroken
Schakel je 3, is 2 onderbroken
Zo hoef je dus niet je geld uit te geven voor een fan coil actor maar aan 2 finder relais van €5,-
Deze kun je dan gewoon schakelen met je schakelactor.
rock
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 19:43

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door rock »

moet je ventilatiesysteem steeds over 0 gaan? ik heb mijn ventilatiesysteem D (storckair 450m³) met 2 gewone uitgangen van mijn actor gestuurd met draad 1 constant 220 (stand 1), draad 2 op een uitgang om stand 2 te activeren en draad 3 op een uitgang om stand 3 te activeren bij mij mogen alledrie de draden gelijktijdig bekrachtigd worden dan zal hij draaien op stand 3... dit staat ook zo in de handleiding, ik heb nooit de driestandenschakelaar van €87excl aangeschaft. Ik was ook eerst van plan om het met relais te doen met no en nc contacten, maar dit blijkt niet nodig te zijn.
Plaats reactie