Driestandenschakelaar

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door Jeffreyst »

Ik heb ( ook ) een stork air afzuig ventilator. bestaand zat hier een 3 standen schakelaar op.

als ik het goed begrijpt , draait de motor altijd op de laagste stand ( vaste fase ) , en zijn de anderen 2 standen door middel van de standen schakelaar te bedienen.


nu heb ik de 3 standen schakelaar weggehaald.

en heb ik deze besteld : Jung FCA2REGHE , ik heb hem helaas nog niet binnen , maar heb online al wel de handleiding wat bekeken.

ik zou alleen gaag willen weten hoe ik deze moet aansluiten , omdat ik via de FCA2REGHE 3 standen kan instellen hoeveel % ik wil , maar intern heeft de motor al een laag, midden , hoog stand.

kan ik deze dan "gewoon " overrulen " , of moet ik de alleen schakel outputs van de FCA2REGHE gebruiken ? . als dit zo is kan ik weinig tot niets instellen volgens mij , ik wil bijvoorbeeld een vertraging instellen , wat wel kan als ik de 3 of 2 standen uitgangen zal gaan gebruiken.

kort samen gevat

de motor zelf heeft al een laag , midden , hoog . bv 20 % , 40 % , 100 % . intern , dus wat de 3 standen schakelaar deed was die % activeren.

nu heb ik dus de FCA2REGHE actor, waarvan ik ook de % kan instellen , maar gaat dit wel ? , of kan / moet ik de motor zelf aanpassen de bedrading van de motor rechtstreeks naar de actor, ipv eerst naar het printplaatje van de motor zelf.


een vaste fase moet altijd op de motor , dus in principe heb ik 2 anderen standen midden en hoog.

wie kan me hierbij verder helpen ?

het exacte type nr van de motor kan ik vanavond wel even bekijken.

gr

jeffrey
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door 747driver »

Kan toch niet moeilijk zijn lijkt me.
Als die ventilator 3 standen heeft is het alleen zaak te weten of ie hiërarchisch of afzonderlijk moet worden geschakeld.
Wat bedoel je met het instellen van een vertraging?
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door oNNoZeLe »

ik ben zelf ook nog van plan mij perilex te aan te sluiten op het systeem maar dit gaat gewoon in mijn schakelactor. mijn stork werkt daar zonder problemen mee.

Hij heeft 4 standen, uit (1), en 3 "flow" standen. Ik zie voor mijn vent geen noodzaak om daar extra een losse (complexe) module voor aan te schaffen.

ik heb trouwens een Stork cme.14/3-5-15 .

Afbeelding

stand 0 -uit
Stand 1 alleen spanning op L1.
stand 2 spanning op L1 en Midden.
Stand 3 spanning op L1 en Hoog.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door Jeffreyst »

Met inschakel vertraging bedoel ik, als je bv naar de badkamer en de verlichting aan doet dat na 5min de afzuiging gaat draaien
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door oNNoZeLe »

Jeffreyst schreef:Met inschakel vertraging bedoel ik, als je bv naar de badkamer en de verlichting aan doet dat na 5min de afzuiging gaat draaien
Afbeelding

daar gebruik je toch de off delay voor in de schakelactor?
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door nederbos »

Ik heb het softwarematig opgelost (via mijn Loxone: een radiobutton visualisatie gebruikt, maar andere visualisatie systemen kennen allicht ook wel het radiobutton principe). Bij een radio button kan je altijd maar 1 ding kiezen (uit, laag, mid, of hoog). Drie standaard digitale uitgangen gebruikt voor het aansturen van de Ventilatie unit (ook een Stock). Als je je ventilatie nooit wil afzetten kom je toe met 2 uitgangen.
willem
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 20:45

Re: Driestandenschakelaar

Bericht door willem »

Ik schakel met een merten actor deze motoren, waarbij ik ook een uitstand gebruik als er 12 uur niemand in de woning is geweest gaat de hele afzuiging gewoon uit.
dan gebruik ik een sperobject om kanaal 2 en 3 te blokkeren dat deze nooit gelijk aangestuurd kan worden. wel goed opletten in welke toestand deze terugkomt bij busuitval etc. en zorg voor kanaal 2 en 3 een inschakel vertraging van 2 sec ofzo.
Ik moet zeggen dat ik dit nu een aantal jaren heb draaien, en bevalt mij erg goed, het liefst zou ik het systeem nog willen uitbreiden met vochtigheid sensoren, CO sensoren, en als het kan stank sensoren, maar ja.
Ik begreep dat er langzaam wat motoren komen die traploos regelbaar zijn, dat is weer een nieuwe uitdaging, in ieder geval geen perilex, schakelschema's en relais meer. Ik hang de vlag al uit. Iemand al ervaring met deze motoren?
Plaats reactie