Alarmcentrale

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Alarmcentrale

Bericht door patriekvb »

Heeft er iemand eigenlijk een idee of dat er een alarmcentrale bestaat die helemaal integreerbaar is binnen KNX? Bedoeling van alle sensoren ook te visualiseren vanop afstand (in combinatie met een homeserver of dergelijke). Ik vond er niet direct iets over terug die mij tevreden stelde voor hetgeen ik wil bereiken.

Met vriendelijke groeten
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Alarmcentrale

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Ik ben dit nu toevallig ook aan het overwegen. Zelf heb ik een Gira HomeServer 3. Volgens Alelek (Alken) zou deze te integreren zijn met een Texecom alarmcentrale. Ze hebben dit in het verleden zelf al één keer gedaan bij een klant van hen.

Ik heb momenteel een offerte aangevraagd bij Jojo (Opglabbeek) voor de alarmcentrale, en ik heb ook een aantal specifieke vragen gesteld rond integratie. Als ik zelf meer informatie heb, smijt ik ze op het forum.

Graag ook input van anderen!
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: Alarmcentrale

Bericht door patriekvb »

Zoals ik op het eerste zicht kan vinden op het internet is deze misschien wel te integreren, maar daarom niet meer dan een bosh systeem. (dwz met NO of NC contakten die dan via een DI moeten gelezen worden). Maar dit is niet echt wat ik wens te doen. Bedoeling is om het hele alarmsysteem te integreren in het domoticasysteem zonder uitgangen in te lezen. Zodoende ook kan opgeslagen worden wanneer het alarm afging, foto's worden genomen met de IP-camera op dat moment,...

In de veronderstelling dat alles dan nog INCERT gekeurd moet zijn ook... Want anders kun je makkelijk alles programmeren in de homeserver...

groeten
Gebruikersavatar
DimitriDC
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Re: Alarmcentrale

Bericht door DimitriDC »

Satel is tot nu toe de enige die ik gevonden heb met een geïntegreerde KNX module.
Het is op zich een tof systeem met standaard integratie voor iPhone.

http://www.satel.pl/en/product/493/INT- ... ion-module
Met vriendelijke groeten,

Dimitri
www.coussies.be
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: Alarmcentrale

Bericht door patriekvb »

Iemand ervaring met deze module? Of zal dit een sprong in de diepte zijn door dit te bestellen? Heb verder ook geen modules meer gevonden dus zal de enige oplossing zijn...
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Alarmcentrale

Bericht door Dries_De_Bouwer »

patriekvb schreef:Zoals ik op het eerste zicht kan vinden op het internet is deze misschien wel te integreren, maar daarom niet meer dan een bosh systeem. (dwz met NO of NC contakten die dan via een DI moeten gelezen worden). Maar dit is niet echt wat ik wens te doen. Bedoeling is om het hele alarmsysteem te integreren in het domoticasysteem zonder uitgangen in te lezen. Zodoende ook kan opgeslagen worden wanneer het alarm afging, foto's worden genomen met de IP-camera op dat moment,...

In de veronderstelling dat alles dan nog INCERT gekeurd moet zijn ook... Want anders kun je makkelijk alles programmeren in de homeserver...

groeten
Geen idee wat NO/NC/DI is. :-)

Volgens Jojo zou je via een rS232 module deze centrale op een domotica systeem moeten aansluiten (ik mis nog wat details - die verwacht ik volgende week).

Functioneel zou ik het volgende willen:
* De status van raamcontacten (open/dicht) die aangesloten zijn op de alarmcentrale dienen uitgelezen te worden via domotica.
* De status van bewegingsmelders/glasbreukdetectoren die aangesloten zijn op de alarmcentrale dienen uitgelezen te worden via domotica.
* De status van het alarm zelf (zone x aan/uit, zone y aan/uit, alarm is aan het afgaan,…) moet uitgelezen worden via domotica
* Het alarm moet geactiveerd kunnen worden via domotica (vb. indrukken paniekknop);
* Het alarm moet gedesactiveerd kunnen worden via domotica (vb. bij vals alarm, bij ingave code op domotica scherm);
* Het alarm moet ingeschakeld kunnen worden via domotica;
* Het alarm moet uitgeschakeld kunnen worden via domotica;
* Als het alarm geactiveerd wordt, moet ik via domotica kunnen zien wat de trigger was (vb. "Alarm. Raam x geopend").
* Diverse alarm-zones moeten ingesteld kunnen worden in de alarmcentrale. Via domotica moeten deze zones apart te bedienen zijn (inschakelen/uitschakelen/status uitlezen).
* Logging: vastleggen/kunnen raadplegen via domotica wie (adhv code) wanneer het alarm heeft ingeschakeld/uitgeschakeld

Volgens de sales-guy bij Jojo was dit mogelijk, maar ze gingen me nog wat meer info bezorgen.

Ivm die IP camera: die lees ik uit via de Gira HS, dus die moet niet via de alarmcentrale gaan (als alarm afgaat kan ik dan wel instellen om fotos te maken).

Zie jij nog zaken waar je aan denkt ikv integratie alarm<->domotica?

Stay tuned!
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Alarmcentrale

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Alarmcentrale

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Ok,
Ik heb wat bijkomende informatie van Alelek/Jojo:

Functioneel is dit mogelijk (combinatie Texecom - Gira HS):
* De status van raamcontacten (open/dicht) die aangesloten zijn op de alarmcentrale kunnen uitgelezen worden via de Gira HS;
* De status van bewegingsmelders/glasbreukdetectoren die aangesloten zijn op de alarmcentrale kunnen uitgelezen worden via de Gira HS;
* De status van het alarm zelf (zone x aan/uit, zone y aan/uit, alarm is aan het afgaan,…) kan uitgelezen worden via Gira HS;
=> Hierdoor kan aan elke individuele trigger (vb. raam x open) een vervolgactie gekoppeld worden (vb. airco uit);
* Het alarm moet ingeschakeld/uitgeschakeld/gedesactiveerd kunnen worden via de Gira HS (enkel dmv ingave code);
* Alle info die op het codeklavier verschijnt, kan ook op de homeserver getoond worden;

Wat blijkbaar niet gaat:
* Het alarm activeren (= laten afgaan) via een KNX module (vb. bestaande KNX bewegingsdetectoren, rookmelder, paniekschakelaar);
* Het alarm in/uitschakelen via Gira keyless in codeklavier (wat momenteel een onderdeel is van onze deurcommunicatie);
* Bij binnenkomen van de woning krijg je van de alarmcentrale x seconden om een code in te voeren. Vele alarmcentrales geven een hoge bieptoon aan om aan te geven dat de code ingevoerd moet worden. Dit kan niet met de visu (Ajax of QC)

Wat is hiervoor nodig?
* Texecom alarmcentrale;
* RS232 module op de alarmcentrale;
* Moxa Convertor (RS232 NAAR IP): volgens mij kan je de RS232 ook rechtstreeks op de alarmcentrale zetten, maar in mijn geval staat de Gira HS in een andere ruimte als de alarmcentrale, dus ga ik gebruikmaken van het intranet;
* Logische bouwsteen in Gira HS die de Texecom centrale kan aansturen (beschikbaar bij Alelek);

Ik vind het een interessante mogelijkheid, en neem hier deze maand een beslissing over.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: Alarmcentrale

Bericht door TopFly »

Ik heb zelf naar de ABB alarminstallatie (ABB L240) gekeken. Deze is in Duitsland goedgekeurd voor banken enz.
Aangezien hier in België toen enkel Incert gekeurde installaties toegelaten waren, heb ik toch maar voor een volledig losstaande installatie gekozen.
Ik dacht ook dat ABB speciale din modules had om de "normale" alarm sensoren (ook raam detectoren) in te lezen en dan op basis van "alarm logic" een alarm te generen. (ABB Security Terminal)

http://www.knx-gebaeudesysteme.de/sto_g ... 8D0201.PDF
http://mailing.knx-gebaeudesysteme.de/p ... 5D0201.pdf

Wat mij tegenviel was dat er nog steeds een aparte verbinding moest zijn om vb het keypad te installeren en dat er nog niet zoiets bestaat als een knx alarm keypad.
Jan T
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 14:42

Re: Alarmcentrale

Bericht door Jan T »

Beste,

Ik heb al 7 jaar een KNX Alarmcentrale van Berker (http://www.berker.com/nl/belgie/catalog ... 7#75730010) draaien.
Werkt perfect maar is wel niet gehomologeerd in België (dus kan niet gekoppeld worden aan een externe alarmdienst).
Doordat de centrale een KNX component is, kan je zelf kiezen hoe je alarm activeert en wat er bij alarm gebeurt.
Ik heb beneden een code klavier voor aan/uit alarm en boven gewoon een drukknop. Als alarm aangaat, gaan de lichten aan op de plaats waar alarm is en in de tuin. 15 seconden later gaan de sirenes af.
Werkt uitstekend.

mvg
Plaats reactie