Voeding met/zonder choke

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Voeding met/zonder choke

Bericht door Rahvin »

Hallo mensen,

Ik ben nog een beginner wat betreft knx/eib en ben me er in aan het verdiepen. Nu vroeg ik me af wat het doel van een choke is, waarom er voedingen met en zonder te verkrijgen zijn, en wat je dan nodig hebt in een simpele knx installatie? Ik hoop dat jullie dit voor mij kunnen verhelderen.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Voeding met/zonder choke

Bericht door KNX_Steven »

De voeding is in eerste instantie een gewone geregelde of geschakelde voeding, die 28 V to 31 V DC geeft.
Zo'n voeding meet natuurijk z'n eigen uitgangsspanning en stuurt vij wanneer die te hoog of te laag wordt. Als er nu een KNX telegram op de bus zou komen, dan is dat een wisselspannningssignaal met amplitudes van wel 10 V. De voeding zou dit merken en z'n uitgangsspanning verhogen en verlagen en daarmee het AC-signaal om zeep helpen. Daarom is er de choke: hij scheidt het DC+AC signaal op de bus van de voeding, die dan nog enkel hetDC-signaal ziet.
Verder helpt de choke om de pulsen op de KNX bus te vormen: hij stuurt tijdens de equalisation-phase stroom op de bus om de spanning te verhogen.

Vroeger waren choke en voeding steeds aparate toestellen. Inmiddels vind je ook geïntegreerde modellen; da's goedkoper. Er zijn ook voedingen die spanning geven voor twee Lijnen, dan heb je weer (dacht ik) een afzonderlijke choke nodig.
kruiningen
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 13:29
Locatie: Kruiningen NL

Re: Voeding met/zonder choke

Bericht door kruiningen »

Inderdaad zijn er voedingen die 2 uitgangen hebben, een met choke een zonder.
En het klopt zoals Steven zegt dat als de uitgang zonder choke gebruikt wordt voor een KNX installatie dat er dan een aparte choke gebruikt moet worden.

Deze voedingen kunnen gebruikt worden, om 2 lijnen KNX te sturen (iedere afzonderlijke lijn moet zijn eigen voedings signaal hebben) als de lijn zonder choke via een losse choke aan de bus gekoppeld wordt.
Maar deze voedingen zijn ook te gebruiken om rand apparatuur van spanning te voorzien.
Je kunt dan denken aan sensors voor weerstations die spaning nodig hebben, stuurspanningen voor niet knx apparatuur of specifieke interfaces.
Je ziet vaak dat voedingen met 2 uitgangen standaard geleverd worden met rood zwarte wago connectoren op de choke uitgang en wit gele wago connectoren op de uitgang zonder choke.
EIB maakt het automatisch......Leuker
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Voeding met/zonder choke

Bericht door Wijnand »

Mocht je met meerdere lijnen willen gaan werken en je wil dat signalen van de ene lijn ook op de andere lijn komen, moet je natuurlijk wel gebruik maken van lijnkoppelaars.
Normaal gesproken heb je dan 3 voedingen nodig (2 voor de lijnen en 1 voor de zone) en 2 lijnkoppelaars (om de lijnen aan de zone te koppelen), maar met een voeding met een non-choke uitgang, kan je deze dus ook gebruiken (met losse choke natuurlijk (zie vorige antwoorden) voor de zone voeding. De zone voeding heeft niet veel stroom nodig en om daar een hele voeding voor aan te schaffen is misschien wat overdreven.
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Re: Voeding met/zonder choke

Bericht door Rahvin »

Heel erg bedankt voor alle antwoorden, zeer duidelijke informatie dit! Hier ga ik mee aan de slag
Plaats reactie