Kan niet met ETS4 en ayControl tegelijkertijd connecteren?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
peterdm
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 22:35

Kan niet met ETS4 en ayControl tegelijkertijd connecteren?

Bericht door peterdm »

Hallo allemaal,

Ik heb een Siemens N148/22 IN interface (5WG1 148-1AB22). Volgens de documentatie https://www.swe.siemens.com/spain/web/e ... _pi_en.pdf ondersteunt die tot 4 KXNnet/IP tunneling connecties: "Up to 4 KNXnet/IP tunneling connections for parallel bus access of ETS and additional PC software".

Echter, als ik met ETS4 geconnecteerd ben werkt de bediening met ayControl niet. Als ik ETS4 afsluit werkt de bediening met ayControl wel. Het lijkt er dus verdacht veel op dat mijn IP interface toch maar 1 connectie ondersteunt, in tegenstelling tot wat de documentatie beweert...

Begrijp ik iets verkeerd of doe ik iets mis?

Peter
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Kan niet met ETS4 en ayControl tegelijkertijd connectere

Bericht door KNX_Steven »

Daarvoor zouden we toch al wat gedetailleerder ETS log informatie moeten hebben, of een trace van het busverkeer.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Kan niet met ETS4 en ayControl tegelijkertijd connectere

Bericht door ferry »

Programmeer knopje 10 seconden indrukken volgens mij. Dan kan hij meerdere connecties maken.
Staat nergens in een handleiding beschreven.
peterdm
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 22:35

Re: Kan niet met ETS4 en ayControl tegelijkertijd connectere

Bericht door peterdm »

Programmeerknop 10 s indrukken werkt bij mij jammer genoeg niet...
peterdm
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 22:35

Re: Kan niet met ETS4 en ayControl tegelijkertijd connectere

Bericht door peterdm »

Ha, gevonden!

Hier is de doc waar het staat uitgelegd:

http://www.garshining.com/UploadFile/3_N1481ab22.pdf

De kern van de zaak is dat elke tunneling connectie een ander individueel adres moet krijgen.
- Optie 1: manueel via ETS 4 keer de IP interface toevoegen, telkens met een ander individueel adres.
- Optie 2: programmnig button > 5s maar < 10s indrukken om automatisch individuele adressen toe te kennen. Dit "enablet" multiple connecties.

Dat van die 10 seconden was in de buurt maar net niet juist:
- Programming button > 10s dient om heel de device te resetten, wat neer komt op 4 tunneling connecties met telkens hetzelfde default individueel adres 15.15.255. In de praktijk betekent dit dat er "per factory default" maar 1 connectie bruikbaar is.

Peter
Plaats reactie