Gira 1220 - thermisch regelventiel

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door pvhuf »

houseofdreams schreef:Zou iemand met dezelfde setup eens een foto kunnen pakken van zijn collector-setup?
Ik zal zien of ik mijn collectorsetup voor jou vanavond kan fotograferen. Ik heb ook een bypass (een totaal andere dan op de foto).
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Dat trage reageren van de ventielen is inherent aan de manier waarop dat systeem werkt.
Op zich natuurlijk niet zo'n probleem als het 3 minuten langer duurt voordat het precies 20 graden is in een vertrek...
Ik denk zelfs dat het trage reageren een gewenst feature is. Het zou niet goed zijn voor het systeem mocht de klep op zegge en schrijve één seconde opengaan. De drukverschillen, temperatuurverschillen zouden te groot zijn. Alle gestuurde kleppen die ik ken, regelkleppen, driewegskleppen... gaan allemaal traag van de ene naar de andere stand. Kloppen is overigens iets wat veel sneller zal gebeuren als je een klep plots zou veranderen van stand. Je moet maar eens een warmwaterkraan plotseling dicht en opendoen. Bij vele installaties krijg je dan een "klop".
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

Ok, alvast bednakt voor de moeite :)

Het is idd hetzelfde type kloppen als bij het bruusk sluiten van een kraan.. Ik heb het even geprobeerd met zo'n manueel dopje dat standaard bij de collector kwam, en het kloppen begint echt op het allerlaatste moment, als het ventiel net niet gesloten is (of net aan het opengaan is)
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door pvhuf »

Ziehier zoals beloofd een foto van de setup van één van mijn collectoren voor de vloerverwarming. Je kan er de Gira regelkleppen op zien en de bypass. De rest zijn debietmetertjes en temperatuurmetertjes, en de twee dingetjes met een rood dopje zijn luchtaflaters.
bypass.jpg
bypass.jpg (138.78 KiB) 6146 keer bekeken
Hopelijk maakt dit de zaak voor jou nog wat duidelijker.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door egfdevos »

houseofdreams schreef:Dat vertraagd inschakelen, dan heb ik toch een soort van gestuurde uitgang nodig vanuit KNX, en dat heb ik dus niet, en ook geen kabels extra liggen. Ik zou dan op de zolder (waar de ketel staat) een aparte zekeringkast en stuurmodule moeten zetten om die ketel te kunnen sturen... Dan wordt het al snel duurder... Ik heb dus niet veel andere keus dan eerst die bypass te proberen. Lukt dat niet ben ik zowiezo verplicht om de sturing die je voorstelt te gaan gebruiken.
Als er automatische ventielen gebruikt worden wil je de cv-ketel echt niet vanuit knx direct aansturen. Dat is alleen maar goed om je gasrekening omhoog te krijgen.
Wat je wilt is een modulerende cv-ketel die aan de hand van de aanvoer en retour zichzelf regelt.
Hierdoor kun je tevens de cv-temperatuur van de ketel een stuk lager instellen waardoor je nog zuiniger bezig bent.
Tevens voorkom je hierdoor grotere warmteschommelingen wat het comfort in huis ook verbetert.
Edwin
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

pvhuf schreef:Ziehier zoals beloofd een foto van de setup van één van mijn collectoren voor de vloerverwarming. Je kan er de Gira regelkleppen op zien en de bypass. De rest zijn debietmetertjes en temperatuurmetertjes, en de twee dingetjes met een rood dopje zijn luchtaflaters.
bypass.jpg
Hopelijk maakt dit de zaak voor jou nog wat duidelijker.
Nog eens bedankt! Ik zal zowiezo eerst proberen die bypass erop te zetten en zien wat het dan doet met het kloppen... wordt vervolgd :D
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

egfdevos schreef:
houseofdreams schreef:Dat vertraagd inschakelen, dan heb ik toch een soort van gestuurde uitgang nodig vanuit KNX, en dat heb ik dus niet, en ook geen kabels extra liggen. Ik zou dan op de zolder (waar de ketel staat) een aparte zekeringkast en stuurmodule moeten zetten om die ketel te kunnen sturen... Dan wordt het al snel duurder... Ik heb dus niet veel andere keus dan eerst die bypass te proberen. Lukt dat niet ben ik zowiezo verplicht om de sturing die je voorstelt te gaan gebruiken.
Als er automatische ventielen gebruikt worden wil je de cv-ketel echt niet vanuit knx direct aansturen. Dat is alleen maar goed om je gasrekening omhoog te krijgen.
Wat je wilt is een modulerende cv-ketel die aan de hand van de aanvoer en retour zichzelf regelt.
Hierdoor kun je tevens de cv-temperatuur van de ketel een stuk lager instellen waardoor je nog zuiniger bezig bent.
Tevens voorkom je hierdoor grotere warmteschommelingen wat het comfort in huis ook verbetert.
De ketel op zich een modulerende, met buitenvoeler, dat zit dus wel juist denk ik... Op zich is het idd de bedoeling om de schommelingen in temperatuur op te vangen, zodat er nooit grote temperatuurswijzigingen moeten gebeuren, daar zit volgens mij het verbruik in... Mij hebben ze altijd verteld dat het minder energie kost om een kamer op een constante tempereatuur te houden, dan ze constant te laten afkoelen en opnieuw te verwarmen. Klinkt op zich ook wel logisch. Daarom wou ik dus die temperatuur laten regelen door KNX, die meet dan ook constant de temperaturen en stuurt alleen warmte door de leidingen als het ook effectief nodig is, bij de "oude" manier van thermostatische kranen, zet je ze op laat ons zeggen stand 3, en warmen ze in principe constant...
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door grindal »

houseofdreams schreef:Op zich zou dat kunnen, maar dan is er volgens mij ook steeds een van de 5 regelventielen actief en verbruikt dat ook stroom.Ok, 2W per ventiel zal nu ook niet het verschil maken... Ik zou dit gedeelte eigenlijk ook liever buiten de HS houden. De HS wil ik liever alleen gebruiken voor de echt speciale dingen te doen (logische functies e.d.) :)

Ook is de ketel zelf niet "slim/KNX" dus kan ik momenteel maar alleen de domotica aansturen via de gegevens van de temperatuursensoren in de knoppen... Op zich werkt dit allemaal perfect, op dat kloppen na dus...

Een ander probleem is ook het trage reageren van die ventielen. Als er een warmteaanvraag komt, dan zou de pomp direct aanspringen, terwijl de ventielen +_ 3 minuten nodig hebben om van gesloten naar open te gaan...
=> kan je toch oplossen door de output van de warmtevraag 3m te vertragen ?
Plaats reactie