Dimmers

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Kees Verwijs
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:43

Dimmers

Bericht door Kees Verwijs »

Goedemiddag,

Voor een project moet ik ca. 20 dimschakelingen uitvoeren van elk ca. 30W aan ledlampen.
Is er een dimmer met meerdere kleine dimactoren, i.p.v. de meest voorkomende 4x250W oid.

Hoor graag van u.

Grt. Kees
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dimmers

Bericht door egfdevos »

Bij 20 dimschakelingen LED zou ik kijken naar
KNX-VSA's zoals die van Bilton of Zennio.

Als het zo goedkoop mogelijk moet zou ik zelfs kiezen voor DMX-VSA's met een arcus-eds DMX-Gateway.
Edwin
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Dimmers

Bericht door ferry »

Ik zou kijken naar een Dali oplossing. Zeer kosten efficiënt en vrijwel alle Led drivers zijn met Dali te verkrijgen. Installatie technisch ook nog eens heel makkelijk uit te voeren en nooit geen probleem met dimmer lasten ed.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dimmers

Bericht door egfdevos »

Bij LED kies ik niet zo snel voor Dali omdat ze ook in uit toestand in verhouding nog de meeste stroom verbruiken.
Installatie technisch is het wel een makkelijke manier, 5 aderig snoer en klaar.

Dali is vooral een zinnige oplossing bij kantoren of gangen met TL verlichting en het bewaken van noodverlichting mijns inziens.
Edwin
Kees Verwijs
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:43

Re: Dimmers

Bericht door Kees Verwijs »

Bedankt voor uw reacties.

Even voor de duidelijkheid, het betreft een spot op 3-fase spanningsrail welke voorzien wordt van een GU10 philips LED-lamp.
Dus maak geen gebruik van apart vsa's.

Hoor uw reactie graag.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Dimmers

Bericht door Dré »

TS, vergeet je niet de volgende vuistregel in je achterhoofd te houden?

Vuistregel is dat 10% van het maximale vermogen van de dimmer benut kan worden voor het aantal te dimmen ledlampen. Voorbeeld: een fase aansnijdende dimmer heeft een vermogen van max. 400W.
Het rekensommetje is dan: 400W : 10% = 40W.

Je kunt namelijk niet op een dimmer van 250W, Led verlichting gaan dimmen tot 250W maar dus maar 25W ongeveer.
Plaats reactie