Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door pvhuf »

Ik heb een aantal 018100 drukknoppen van Gira, zie http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=451897.

Ik ben daar nogal tevreden over, maar zit met één probleempje. Voor zover ik weet kan je die niet BLOKKEREN. Er is maar één object, object 0 en in onderstaand beeldje zie je wat de parametrisatie is van zo'n drukknop. Bitter weinig. Al mijn andere tastsensoren kan ik zonder enig probleem blokkeren, behalve die drukknoppen. Frustrerend.

Kijk ik naar een ander merk, bvb Merten http://www.voltus.de/hausautomation/knx ... llung.html, is dat juist hetzelfde. Pech.

Dus, vragen voor jullie:
1) is er echt geen manier om die drukknoppen te blokkeren?
2) Indien niet, zijn er merken die wel een equivalent van de 018100 hebben die blokkeerbaar is.
3) Indien niet, een andere manier? Een inbouwactor met een gewone schakelaar misschien?
Clipboard01.gif
Clipboard01.gif (4.31 KiB) 7827 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door egfdevos »

Met de knop kun je verder niks.

Dus het zal ergens anders in je installatie geregeld moeten worden.
Eerste waar ik aan denk zijn "en" poorten.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef:Met de knop kun je verder niks.

Dus het zal ergens anders in je installatie geregeld moeten worden.
Eerste waar ik aan denk zijn "en" poorten.
Dacht ik ook al aan, maar dan blijf ik zitten met de statusled in de drukknop die verkeerd kan staan.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door egfdevos »

Aangezien de status led aangestuurd word uit hetzelfde object als de bediening kun je die sowieso niet verder gebruiken.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door Dré »

sommige actoren kun je ook blokkeren met een apart adres, als ik me niet vergis ook vaak per uitgang, dus niet meteen de hele actor maar op uitgangsniveau, kijk eens bij de specificaties van de actoren.
Maar wat wil je precies, als ik vragen mag?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door pvhuf »

Ik ben niet geïnteresseerd in het blokkeren van de aktor, maar in het blokkeren van de tastsensoren, en meer specifiek in het blokkeren van de eenvoudigste tastsensor, ttz de drukknop met geïntegreerde BCU. Jammer genoeg zijn al deze drukknoppen (gira, merten, jung...) zeer beperkt in programmeermogelijkheden.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door Dré »

Oké ik dacht dat jij de schakelaar wilde uitschakelen zodat als iemand die op de drukknop drukt er niks gebeurd met de verlichting (of wat er op geschakeld zit), Vandaar dat ik begon over de blokkeer functie van de actor.

Maar ik begrijp denk ik niet precies wat je dan bedoeld met blokkeren van de tastsensor (uiteraard weet ik wel dat je bedoeld de schakelaar in de wand) maar wat wil je precies blokkeren dan? de hele schakelaar uitschakelen? en zo ja waarom? en kun je dit dan niet doen door de uitgang te blokkeren?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door egfdevos »

Het word optie drie dan om te krijgen zoals jij het wilt.
GIRA 11800 2v i/o
GIRA 015100
Ik zie alleen geen standaard glimpelement van gira hiervoor.
Het ledje zul je ergens anders vandaan moeten halen maar dat mag geen probleem zijn.

Ik vind die drukcontact-busaankoppelaars niks. Ik doe dit soort dingen altijd met i/o modules.
Kom je op dezelfde prijs met veel meer opties.
Een tastensor is leuk maar af en toe heb je een knop nodig die tegen een stootje kan of waterdicht moet zijn.
Edwin
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Dré schreef:Maar ik begrijp denk ik niet precies wat je dan bedoeld met blokkeren van de tastsensor (uiteraard weet ik wel dat je bedoeld de schakelaar in de wand) maar wat wil je precies blokkeren dan? de hele schakelaar uitschakelen? en zo ja waarom? en kun je dit dan niet doen door de uitgang te blokkeren?
Ik heb ook al bij een aantal schakelaars de blokkeer-optie gezien, maar ik kan me niet direct een voorbeeld voor de geest halen waarom je een schakelaar wenst te blokkeren?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door Dré »

Dries_De_Bouwer schreef:
Dré schreef:Maar ik begrijp denk ik niet precies wat je dan bedoeld met blokkeren van de tastsensor (uiteraard weet ik wel dat je bedoeld de schakelaar in de wand) maar wat wil je precies blokkeren dan? de hele schakelaar uitschakelen? en zo ja waarom? en kun je dit dan niet doen door de uitgang te blokkeren?
Ik heb ook al bij een aantal schakelaars de blokkeer-optie gezien, maar ik kan me niet direct een voorbeeld voor de geest halen waarom je een schakelaar wenst te blokkeren?
Ik kan me die alleen indenken bij een openbare ruimte, iets dat een huismeester of zo de verlichting aan doet en daarna via een andere knop de schakelaar blokkeert dat niemand de verlichting uit kan doen, maar ja, dan zou ik gewoon de uitgang blokkeren, daarmee kun je volgens mij ook instellen dat de status van de uitgang niet verandert, maar wel dat hij niet meer geschakeld kan worden, maar mogelijk is er een andere reden.
Plaats reactie