Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door pvhuf »

Dré schreef:Maar ik begrijp denk ik niet precies wat je dan bedoeld met blokkeren van de tastsensor (uiteraard weet ik wel dat je bedoeld de schakelaar in de wand) maar wat wil je precies blokkeren dan? de hele schakelaar uitschakelen? en zo ja waarom? en kun je dit dan niet doen door de uitgang te blokkeren?
Het doet er eigenlijk niet veel toe waarvoor ik het wil gebruiken, maar als je het echt wil weten:

* Alarminstallatie wordt aangelegd
=> schakelaars worden allemaal geblokkeerd (maar statusleds van de schakelaars werken nog steeds)
=> eventuele dieven kunnen dus niets aanleggen/uitleggen
=> maar de domotica installatie zelf kan wel nog zaken aanleggen
=> zoals bijvoorbeeld: dieven komen binnen, alle lichten gaan aan en worden gefotografeerd
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef:Het word optie drie dan om te krijgen zoals jij het wilt.
GIRA 11800 2v i/o
GIRA 015100
Ik zie alleen geen standaard glimpelement van gira hiervoor.
Het ledje zul je ergens anders vandaan moeten halen maar dat mag geen probleem zijn.

Ik vind die drukcontact-busaankoppelaars niks. Ik doe dit soort dingen altijd met i/o modules.
Kom je op dezelfde prijs met veel meer opties.
Een tastensor is leuk maar af en toe heb je een knop nodig die tegen een stootje kan of waterdicht moet zijn.
Je bedoelt: de GIRA 111800. Dit ter verduidelijking zodat er zich niemand blauw zoekt :lol:
Als glimpelement kan je dan de 099200 LED gebruiken
http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... nsatz.html

Ben mij wel aan het afvragen of de 2mA die de 015100 kan leveren voldoende is om de led aan te sturen, gezien de stroomopname van de led toch 20mA is?

Jouw oplossing was overigens ook mijn conclusie, maar het is toch eigenlijk wel jammer dat die gira drukknoppen niet dezelfde basismogelijkheden hebben als hun andere tastsensoren.
Laatst gewijzigd door pvhuf op do 26 dec 2013, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door Dré »

Ik snap je nu, maar ik het dan ook niet een idee, om zo de kosten te besparen, om wanneer het alarm afgaat alle lampen aan te laten gaan zoals je inderdaad wilt, en met een vertraging alsnog de blokkering op de actoren in te schakelen, het is niet helemaal wat je wilt, maar zo kost het niet meer geld door andere schakelaars / tastsensoren te moeten aanschaffen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door egfdevos »

pvhuf schreef: Je bedoelt: de GIRA 111800. Dit ter verduidelijking zodat er zich niemand blauw zoekt :lol:
Als glimpelement kan je dan de 099200 LED gebruiken
http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... nsatz.html

Ben mij wel aan het afvragen of de 2mA die de 015100 kan leveren voldoende is om de led aan te sturen, gezien de stroomopname van de led toch 20mA is?

Jouw oplossing was overigens ook mijn conclusie, maar het is toch eigenlijk wel jammer dat die gira drukknoppen niet dezelfde basismogelijkheden hebben als hun andere tastsensoren.
idd de 111800

099200 led gaat niet lukken die is 12-24V~/20mA en je kunt de contacten van de schakelaar niet gebruiken als voeding.
De 111800 levert maar 1,5Vdc/0,8mA. (Elke standaard lage stroom led voldoet prima.)
De 015100 is alleen maar een puls drukker. Waar je die 2mA vandaan tovert?

Ze kosten niet voor niks minder dan de helft van een tastsensor. Dan nog zouden ze minimaal dezelfde functies moeten hebben als de 11180 aangezien die op hetzelfde prijsniveau zit.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door Dré »

egfdevos schreef:Aangezien die schakelaars waarschijnlijk alleen maar verlichting schakelt.
Zou ik het iets anders aanpakken.
Ik vermoed dat je de actoren niet wilt blokkeren i.v.m. met een afwezigheid simulator o.i.d..
Dan zou ik ze i.p.v. blokkeren, nutteloos maken door tijdens een inbraak een scene/preset cyclisch te sturen elke 1-3 sec.
Mijn idee was dan ook alleen de actoren te blokkeren tijdens een alarm, niet wanneer het alarm wordt ingeschakeld.
Stel je gaat weg, schakelt het alarm in, en dus ook automatische de simulatie wordt gestart, wanneer er dan een inbraak komt en het alarm gaat af, worden alle lampen 100% aangestuurd en 1 seconde later wordt er een 1 gestuurd naar het blokkeer adres waarbij alle uitgangen geblokkeerd worden. Wordt het alarm uitgeschakeld, wordt automatisch de blokkade opgeheven (een 0 gestuurd naar blokkeer groepsadres) en kun je dus weer schakelen.
Of de blokkering tijdelijk ingeschakeld laten, zodat daarna de simulatie weer verder gaat en niet de hele nacht het huis verlicht is, wanneer er om welke reden dan niet wordt uitgeschakeld of iets niet goed werkt.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef:idd de 111800

099200 led gaat niet lukken die is 12-24V~/20mA en je kunt de contacten van de schakelaar niet gebruiken als voeding.
De 111800 levert maar 1,5Vdc/0,8mA. (Elke standaard lage stroom led voldoet prima.)
De 015100 is alleen maar een puls drukker. Waar je die 2mA vandaan tovert?
Tikfoutje, ik bedoelde: "Ben mij wel aan het afvragen of de 2mA die de 111800 kan leveren"

In de cataloog van Gira http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=452073 staat vermeldt dat de beide ingangen als uitgang (max. 2 mA) kunnen worden geparametriseerd. Ik heb idd ook andere websites gezien waar er 0.8 mA wordt vermeld. Eén van de twee moet verkeerd zijn.

Maar je hebt gelijk, ik kan idd de contacten van de schakelaar niet gebruiken als voeding. Dus een laag vermogenledje in het gaatje van de schakelaar kleven.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Op zoek naar KNX drukknop met iets meer mogelijkheden

Bericht door egfdevos »

pvhuf schreef: Tikfoutje, ik bedoelde: "Ben mij wel aan het afvragen of de 2mA die de 111800 kan leveren"

In de cataloog van Gira http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=452073 staat vermeldt dat de beide ingangen als uitgang (max. 2 mA) kunnen worden geparametriseerd. Ik heb idd ook andere websites gezien waar er 0.8 mA wordt vermeld. Eén van de twee moet verkeerd zijn.

Maar je hebt gelijk, ik kan idd de contacten van de schakelaar niet gebruiken als voeding. Dus een laag vermogenledje in het gaatje van de schakelaar kleven.
Niet verkeerd alleen een beetje ongelukkig gebruikt.
0,8mA constant per uitgang
2mA maximaal gezamenlijk
Edwin
Plaats reactie