Energiemeter KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Energiemeter KNX

Bericht door 747driver »

Staat aan het einde van dit topic.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Energiemeter KNX

Bericht door nickv »

Stijn, mag ik vragen wat je wil bereiken door deze meterstanden te integreren met je domotica systeem?
stijnvdl
Berichten: 34
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:03

Re: Energiemeter KNX

Bericht door stijnvdl »

dikke merci. Alles werkt !

nu de Te360 ;)
stijnvdl
Berichten: 34
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 14:03

Re: Energiemeter KNX

Bericht door stijnvdl »

747driver schreef:Die heb ik ook, nog niet aangesloten.
€313,79 inclusief verzenden was ie.
Tegenwoordig zo'n €278 inclusief verzenden bij electopia.de
Heb daar wel vaker besteld, altijd zonder problemen.
Indien je 'm aanschaft hoor ik graag hoe ie in gebruik is.
ondertussen de TE360 in gebruik. werkt perfect.
momenteel gebruik ik hem enkel om het totaal verbruik bij te houden (via homeserver) alsook het verbruik per fase.
voorlopig dus enkel gadget en nog geen functionele meerwaarde.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Energiemeter KNX

Bericht door nickv »

Is er iemand op het forum die dit wel al gebruikt voor een bepaalde functionele meerwaarde? Ik hoor het graag :) Zou namelijk ook graag de nodige voorzieningen treffen indien het mij later interessante toepassingen kan bieden.

Weet er bovendien iemand of de NZR WZ-M watermeter, naast in pakket met een Arcus EDG KNX component, deze ook los wordt verkocht? Of een soortgelijke aan te raden watermeter met impulsgever en waar deze te verkrijgen?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Dré »

Iemand toevallig al iets gedaan met de P1 poort van de slimme meters (elektra en gas)?

In de volgende link staat iets over het uitlezen van die poort met een arduino bordje, ik vraag me af of misschien iemand het op de een of andere manier heeft weten om te zetten naar de KNX bus om eventueel te visualiseren via een server.

http://domoticx.com/p1-poort-van-een-sl ... -uitlezen/

Ook is er een KNX component voor die rechtstreeks op de bus aangesloten kan worden.
De P1G2 kost € 200,- excl btw en verzendkosten
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Energiemeter KNX

Bericht door 747driver »

Heb je de P1G2 aangeschaft of voor een andere oplossing gekozen?
Binnenkort komt hier ook zo'n meter en ik ga waarschijnlijk voor die P1G2.
Zie zo gauw geen andere KNX oplossingen.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

Let even op een paar dingen. Toen ik mijn slimme meter aangevraagd heb, heb ik de P1G2 overwogen maar er niet voor gekozen. Ik weet niet of het nog zo is, maar toendertijd zette deze module de telegrammen direct over op de KNX-bus. De P1 telegrammen komen elke 10 seconden (momenteel wordt ook versie 5 geïnstalleerd, die stuurt de gegevens elke seconde).
Elke P1 data-dump stuurt heel wat informatie, en dat komt zowat allemaal op de bus. De gewone KNX telegrammen verdrinken zowat tussen al dat andere verkeer, wat het monitoren bij probleemoplossingen nogal lastig maakt.
Volgens mij heb je ook een Homeserver. Ik heb ervoor gekozen om de P1 uit te lezen met een Raspberry. Met een redelijk simpel Python programma stuur ik (alleen) het actuele verbruik elk interval met een IP telegram naar de HS. Verbruiksgegevens voor gas en elektriciteit leg ik vast in een database (RRD tool), die dan weer in grafieken naar keuze weer te geven zijn.
Slimme meter (DSMR) v3 stuurt elke 10 seconden de elektra afgerond op 10 watt, en gas 1 keer per uur. DSMRv4 doet het op 1 watt nauwkeurig. DSMR5 is een stuk sneller, 1 watt nauwkeurig en update elke seconde, het gas wordt elke 5 minuten doorgegeven.
Mocht je de Raspberry route gaan, dan kan ik je het Python programma wel toesturen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Energiemeter KNX

Bericht door 747driver »

Das iets om over na te denken Bram.
De frequentie waarmee de waarden en tellers worden verstuurd is wel in te stellen lees ik in de handleiding.
Stuur me het Python programma maar.
Heb nog een Raspberry beschikbaar.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Dré »

brammetje schreef:
ma 15 jun 2020, 09:20
Let even op een paar dingen. Toen ik mijn slimme meter aangevraagd heb, heb ik de P1G2 overwogen maar er niet voor gekozen. Ik weet niet of het nog zo is, maar toendertijd zette deze module de telegrammen direct over op de KNX-bus. De P1 telegrammen komen elke 10 seconden (momenteel wordt ook versie 5 geïnstalleerd, die stuurt de gegevens elke seconde).
Elke P1 data-dump stuurt heel wat informatie, en dat komt zowat allemaal op de bus. De gewone KNX telegrammen verdrinken zowat tussen al dat andere verkeer, wat het monitoren bij probleemoplossingen nogal lastig maakt.
Volgens mij heb je ook een Homeserver. Ik heb ervoor gekozen om de P1 uit te lezen met een Raspberry. Met een redelijk simpel Python programma stuur ik (alleen) het actuele verbruik elk interval met een IP telegram naar de HS. Verbruiksgegevens voor gas en elektriciteit leg ik vast in een database (RRD tool), die dan weer in grafieken naar keuze weer te geven zijn.
Slimme meter (DSMR) v3 stuurt elke 10 seconden de elektra afgerond op 10 watt, en gas 1 keer per uur. DSMRv4 doet het op 1 watt nauwkeurig. DSMR5 is een stuk sneller, 1 watt nauwkeurig en update elke seconde, het gas wordt elke 5 minuten doorgegeven.
Mocht je de Raspberry route gaan, dan kan ik je het Python programma wel toesturen.
Dit kan ik wel beamen, de bus wordt inderdaad overladen door alle telegrammen van de P1G2, ik heb dit dan ook aangegeven bij de maker, maar daar is weinig mee gedaan.

brammetje , ik ben daarom ook wel erg geïnteresseerd in je python script.
Plaats reactie