Energiemeter KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Energiemeter KNX

Bericht door 747driver »

Ok, een P1G2 gaat het dus niet worden.
Heb ze 8 dagen geleden een mail gestuurd met vragen en tot op heden geen antwoord ontvangen.
Dat vind ik ook geen goed teken..
Bram, kom maar op met dat programma!
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

Als jullie even geduld hebben, dan pas ik het programma aan zodat het eenvoudig voor de eigen situatie in te stellen is. Als je het echt dringend nodig hebt moet je het maar even laten weten, dan stuur ik je mijn huidige script (niet mooi, wel werkend). De oorspronkelijke versie bij mij draait namelijk al jaren probleemloos, maar sinds ik bij mijn zoon ook een P1 uitlezing geïnstalleerd heb, heb ik met de kennis van nu nogal wat aanpassingen gemaakt. Ik wil nu al mijn installaties met exact hetzelfde programma laten draaien, zo een versie is ook eenvoudiger te delen met anderen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Energiemeter KNX

Bericht door 747driver »

We kunnen wel een paar uurtjes wachten hoor 😂
Ik zal het waarschijnlijk wat moeten vereenvoudigen aangezien ik de gegevens alleen wil doorsturen naar de Homeserver en niet ga opslaan in een database.
Alvast bedankt!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Dré »

Uiteraard kunnen we nog wel even wachten, we zijn al blij dst je zo vriendelijk bent om het met ons te willen delen.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Energiemeter KNX

Bericht door brammetje »

Ter informatie, dit is wat ik gebruik voor het uitlezen van de slimme meter, en vervolgens die informatie door te sturen naar de Gira Homeserver:
- Raspberry (in elk geval werkt het met de zero, en met de 2, 3B en 4B)
- P1 --> USB converter (heb ik gekocht bij smartmeterdashboard)
- De Raspberry aansluiten op je LAN.

OS op de Raspberry installeren, daar zijn volop instructies voor op internet. Om deze geschikt te maken voor het uitlezen van een slimme meter moet je het serial tool 'cu minicom' installeren (sudo apt-get install cu minicom -y). Als de P1-poort via de converter-kabel verbonden is met de Raspberry kan je controleren of de communicatie goed werkt door dit tooltje aan te roepen met de gegevens van de verbinding.
Voor slimme meters v3: cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=even
Voor latere versies: cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

Op je scherm zie je dan de telegrammen voorbij komen. Stop het uitlezen door het intikken van de volgende toetsen: <enter> ~ . (dus: enter-toets, tilde, punt).

Ik gebruik een Python_v3 script om de seriële poort uit te lezen, je moet daarvoor de juiste Python bibliotheek binnenhalen (sudo apt-get install python3-serial).

Python komt met een standaard 'socket' die je kunt aanroepen om gegevens per IP telegram naar de Homeserver te sturen.

Het Python script dat ik gebruik ben ik aan het aanpassen zodat het eenvoudiger 'elders' te installeren is, en dan nog werkt ook :-) Even geduld nog als je dat wilt hebben.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Energiemeter KNX

Bericht door TBBW »

Beste allemaal,

Zie dat er veel aan energie monitoring wordt gedaan, top!
Zelf gebruik ik de P1G2, ben erg tevreden. De last van een keer in 10 sec. valt mee.
Nu ben ik bezig met de water registratie. (P1G2 is alleen electra en gas)

Heb een sensus 620 watermeter en daar een sensus probe voor gekocht.
Nu moet deze aangesloten worden op een merten binary input.
Heeft iemand daar ervaring mee?

De sensor heeft twee uitgangen, bruin= gnd en white is signal.
Echter het signaal is niet “leesbaar” zonder pullup weerstand.
Maak ik een circuitje met een 9v batt. En een 1k ohm weerstand, dan gaat de binary reader
Ineens Ook spanning leveren. Dat is niet de bedoeling....

Hoe los ik dit op?

Gr,

Gerwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Dré »

Ik heb na aanleiding van dit topic: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17123
De sensor besteld 'KSOL DC6-36V 300mA NPN' besteld en deze direct kunnen aansluiten op mijn binaire ingangsmodule van Theben BMG6T.

Alleen ik moet mijn beugel nog een keer vernieuwen, zodat deze beter op zijn positie blijft zitten.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Energiemeter KNX

Bericht door TBBW »

nice Dre,

Heeft iemand een schema of kan iemand een schema maken?
dit gaat mijn electro kennis te boven….

gr,

Gerwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Energiemeter KNX

Bericht door Dré »

@TBBT
Welk type input module heb je?
Ik heb het idee dat jij er een hebt die zelf spanning levert op zijn uitgang en vraag me hierbij af of deze module wel geschikt is voor deze sensor.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Energiemeter KNX

Bericht door TBBW »

Beste,

Ik heb een Merten; MTN644592

The Merten binary input REG-K/8x10 is used to connect floating contacts, push-buttons or switches to the EIB.

En de sensor heeft een floating output.
Ook wel open collector genoemd.

Gr,

Gerwin
Plaats reactie