Voeding KNX bus

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Voeding KNX bus

Bericht door nickv »

1) Hoe bepaal ik welk type en 'vermogen' van KNX power supply ik moet voorzien voor mijn woning? Voorzie ik best één voeding met voldoende vermogen om alle kringen (kelder, gelijkvloers, verdieping) te voorzien, of meerdere voedingen met een lager vermogen die elk een bepaalde kring voor hun rekening nemen? Kan dit voor beperkingen zorgen naar het aantal componenten toe die aangesloten kunnen worden op de bus?

2) Een buskabel kan dus ook voeding geven aan de componenten die erop worden aangesloten. Hoe weet je of dit vermogen voldoende is voor de componenten die je erop aansluit? Vb. schakelaars, rookmelder, etc... Wanneer moet er een extra voedingskabel (3G1.5 of dergelijke) voorzien worden?
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Voeding KNX bus

Bericht door Kanonvlees »

Beste Nick,

Normaal zou ik een voeding van 640mA aan raden. Daarop kan je, volgens de KNX-regel, 64 deelnemers plaatsen. maw 10mA per deelnemer. 1 deelnemer is een component die aangesloten is op de bus.
Bijvoorbeeld: 1 Actor, 1 dimmer, 1 lichtsensor, enz.... De buskoppelaar en de daarop geklikte drukknop worden gezien als 1 deelnemer.

Als je toch zeker wil weten wat het verbruik is van de gebruikte componenten kun je nog steeds de technische documentatie raadplegen, daar staat zeker het verbruik in. Tel deze allemaal op.
als je boven de 640mA komt, is het aangeraden om een extra voeding te voorzien, die via een lijnkoppelaar parrallel staat met de andere voeding. Stel dat je uitkomt op bv 670mA in het totaal, zou ik niet twijfelen om toch maar 1 voeding te gebruiken. Maar overdrijf hierin natuurlijk niet.... :)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Voeding KNX bus

Bericht door egfdevos »

Type:
Voor een woning zou ik kiezen voor een standaard voeding zonder poespas.
Vermogen:
Zoals nickv al heeft gezegd een vuistregel is 10mA per component. Dan zit je altijd goed.
KNX voedingen heb je in 160mA, 320mA en 640mA.

Per LIJN(segment) hoor je een aparte voeding toe te passen.
Zoals ik het lees is er per woonlaag een kring gelegd. (De kring mag niet aan beide zijden aangesloten worden! Geen lus dus.)
Voeg net zoveel kringen samen, totdat je aan een max van 64 componenten hebt. Dit vormt dan een lijn-segment.
Heb je meer dan 64 componenten dan heb je een lijnkoppelaar (Ik zou deze als repeater instellen in dit geval.) nodig en een tweede voeding.

De bus-kabel zorgt in de MEESTE gevallen voor de voeding.
Voor bijvoorbeeld grotere touchscreens moet je wel rekening houden met een extra 230V voeding.
Kleinere schermen, weerstations etc. Hebben meestal een extra 24V nodig welke over het geel/witte ader-paar in bus-kabel kan lopen.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Voeding KNX bus

Bericht door nickv »

Dank jullie wel voor de deskundige uitleg :)

Devos, ik heb momenteel enkel de busbekabeling in de kelder gelegd. Deze werd ingestort in de druklaag van de breedvloerplaten. Deze busbekabeling ligt in een boom; hij vertrekt aan de kast en is doorgelust vanaf elk punt waar ik denk een lichtschakelaar of andere component (bewegingsmelder, rookmelder, aansluiting op zonnecollector, warmtepomp, ...) nodig te hebben. Ik heb deze, na de laatste component gelust te hebben, dus niet teruggebracht naar de kast. Is deze aanpak ok?

Ik dacht hetzelfde te doen voor het gelijkvloers en de verdieping, vertrekken met een kabel aan de kast en doorlussen tot je de laatste component hebt bereikt. Wat jij dan denk ik zegt is dat je eventueel de kring van de kelder/gelijkvloers/verdieping achteraf aan de kast aan elkaar kan koppelen (zolang deze < 64 componenten bevat)? Zo moet ik dan geen aparte voedingen plaatsen voor elk lijnsegment, maar kom ik toe met een 640mA en eventueel een kleinere 160mA voeding voor het overblijvende lijnsegment?
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Voeding KNX bus

Bericht door nickv »

Ik las ook ergens dat er ook KNX voedingen in de handel zouden zijn met een backup batterij die het overneemt in geval van een stroompanne. Klopt dit?

Waarom zou dit nuttig kunnen zijn? Want het lijkt me dat in geval van een stroompanne, er niet veel meer te sturen valt met domotica...? :)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Voeding KNX bus

Bericht door egfdevos »

Je aanpak is helemaal in orde.

Bij een door-lus installatie leg ik de bus meestal in een lus. Voor als er ergens een probleem optreed met de kabel.
Een onverlaat boort er doorheen ofzo. Dan is dit vlug en makkelijk te verhelpen.

zo bedoel ik het idd met voeding.


Er zijn voeding met backup te krijgen en ook voedingen met diagnose maar voor een woonhuis is dat niet nodig.
Denk dan aan grote installatie met meerdere veldkasten.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Voeding KNX bus

Bericht door nickv »

egfdevos schreef: Bij een door-lus installatie leg ik de bus meestal in een lus. Voor als er ergens een probleem optreed met de kabel.
Een onverlaat boort er doorheen ofzo. Dan is dit vlug en makkelijk te verhelpen.
Die hint heb ik nogal gekregen, jammer genoeg nadat alle leidingen van de kelder in de druklaag waren gestort :( ;) Moest dat nu voorvallen in de kelder, heb ik altijd nog wel een wachtbuis naar de kast toe en kan ik dit oplossen in opbouw. Maar voor het glv en verdieping, rekening mee houden dus!
egfdevos schreef: Er zijn voeding met backup te krijgen en ook voedingen met diagnose maar voor een woonhuis is dat niet nodig.
Denk dan aan grote installatie met meerdere veldkasten.
Stel je hebt een gewone voeding zonder noodstroomvoorziening. Je krijgt een stroompanne => alles ligt plat, je domotica en alle andere elektrische toestellen, je kan dus niets meer doen tot de stroompanne is opgelost?

Stel je hebt een voeding mét noodstroomvoorziening. Je krijgt een stroompanne => je domotica sturing werkt nog, maar enkel de componenten die genoeg hebben aan de voeding van de bus werken nog, alle andere elektrische toestellen liggen plat?

Klopt dit? In dat geval lijkt het me dan ook niet interessant om met een noodstroomvoorziening te werken, aangezien het voordeel vrij beperkt zal zijn.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Voeding KNX bus

Bericht door 747driver »

Ik gebruik een voeding met noodstroomvoorziening.
Heb daar echter nog geen accu op aangesloten...
Leek me handig wanneer de zekering er uit knalt van de kring/groep welke deze voeding van 230V voorziet door kortsluiting of tijdelijke overbelasting.
Dan kun je nog steeds gebruikmaken van de verlichting en dergelijke welke gebruik maakt van een andere kring/groep.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Voeding KNX bus

Bericht door egfdevos »

Stel je hebt een gewone voeding zonder noodstroomvoorziening. Je krijgt een stroompanne => alles ligt plat, je domotica en alle andere elektrische toestellen, je kan dus niets meer doen tot de stroompanne is opgelost?
Klopt
Stel je hebt een voeding mét noodstroomvoorziening. Je krijgt een stroompanne => je domotica sturing werkt nog, maar enkel de componenten die genoeg hebben aan de voeding van de bus werken nog, alle andere elektrische toestellen liggen plat?
Klopt
Klopt dit? In dat geval lijkt het me dan ook niet interessant om met een noodstroomvoorziening te werken, aangezien het voordeel vrij beperkt zal zijn.
Daarom eigenlijk alleen interessant voor systemen met een 230V Noodstroomvoorziening of iets dergelijks.


747driver i.p.v. die 2 accu's te kopen en elk jaar preventief te moeten vervangen.
Als het goed is zit er ook een meldcontact op jouw voeding.
Koop een 2de voeding schakel die d.m.v. dat meldcontact. Uit een andere groep natuurlijk.
Valt de groep van de primaire voeding uit. Dan springt vanzelf de secondaire voeding bij.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Voeding KNX bus

Bericht door nickv »

Misschien niet 100% gerelateerd met het topic, maar waar laten jullie je bekabeling toekomen?

Zorgen jullie één centrale kast waar je alle KNX compontenten (actoren, voeding, e.d.) in plaatst en dus ook alle kabels laat toekomen?

Of kan het zinvol zijn om meerdere kasten te plaatsen en bijvoorbeeld een kast op het gelijkvloers en een kast op de verdieping te plaatsen, waar dan respectievelijk de benodigde KNX componenten van de kringen die erop toekomen inzitten?
Plaats reactie