Voeding KNX bus

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Voeding KNX bus

Bericht door Dré »

grindal schreef:Je kan een uitval / defect van je knx voeding ook opvangen door schakel aktoren te kiezen met een manuele handbediening, dan kan je bij defect nog steeds in je Elek. Bord. manueel de uitgang "aan" of "uit" schakelen.
Let wel op: Je hebt aktoren met manuele bediening voorzien van kleine zwarte drukknopjes, hiervan weet ik niet zeker of deze nog werken bij een bus-fout / uitval.
Andere actoren hebben een grotere switch per uitgang die je steeds kan bedienen, ook bij afwezigheid van de knx bus, dit kan ook handig zijn bij aanvang van je installatie.
Alles hoeft dan nog niet te werken van je knx systeem, en dan kan je toch al uitgangen schakelen voor ea te testen.
Zo ver ik weet kun je elke uitgang aan/uit schakelen door middel van de toetsen aan de voorzijde, mits het component spanning heeft, de gedachten er achter is denk ik dat je tijdens de bouw fase de uitgangen toch kunt in en uit schakelen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Voeding KNX bus

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:Nu denk ik even heel stom misschien, maar als de stroom uit valt van die ene groep waar ook de voeding op zit van KNX, zal dat ene meld contact toch ook niet een signaal kunnen sturen dat de spanning er af is en zullen die contacten ook nooit inkomen om over te gaan op een andere groep of denk ik nu te ver? :?:
Dan is het makkelijker om zn, hoe heet dat ook al weer, een relais te pakken, die je bekrachtigd met die ene groep en wanneer die uitvalt dat het relais afvalt en 2 polig omschakelt naar de andere contacten. Maar waarom niet een aparte groep er van maken dan?

Ik hoop overigens dat je me begrijpt, ik heb het zelf in mn hoofd maar het uitleggen valt me vaak een beetje tegen.
Dat meldcontact is een relais wissel contact. Dus op het moment dat de spanning wegvalt. Sluit het meldcontact zich om de 2de voeding in werking te kunnen stellen. Dus hetzelfde als een los relais idd.
Zoals ik het probeerde uit te leggen in mijn voorbeeld zit elke voeding achter een andere groep.
Gaat de voeding kapot dan pakt hij de andere en als de groep uitvalt pakt hij ook de andere.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Voeding KNX bus

Bericht door egfdevos »

Dré schreef: Zo ver ik weet kun je elke uitgang aan/uit schakelen door middel van de toetsen aan de voorzijde, mits het component spanning heeft, de gedachten er achter is denk ik dat je tijdens de bouw fase de uitgangen toch kunt in en uit schakelen.
Ik zou er niet aan moeten denken dat die mogelijkheid er niet op zou zitten.
Dan kan de monteur tenminste de installatie al helemaal gecontroleerd hebben voordat ik mijn programmatie erin schiet.
Zeker tijdens de bouw fase word hier veel gebruik van gemaakt.
Lampjes op donkere plekken en draairichtingen van rolluiken etc.
Daarna eigenlijk zeer zelden en dan voornamelijk voor testen of even veilig stellen van iets.

Het is gewoon zeer handig.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Voeding KNX bus

Bericht door Dré »

egfdevos schreef:Dat meldcontact is een relais wissel contact. Dus op het moment dat de spanning wegvalt. Sluit het meldcontact zich om de 2de voeding in werking te kunnen stellen. Dus hetzelfde als een los relais idd.
Zoals ik het probeerde uit te leggen in mijn voorbeeld zit elke voeding achter een andere groep.
Gaat de voeding kapot dan pakt hij de andere en als de groep uitvalt pakt hij ook de andere.
Oke dat wist ik niet, maar dat relais wisselcontact is neem ik even aan enkel polig, hoe ga je dat dan doen met de nul of zet je er dan toch een relais achter? tegenwoordig word namelijk (bijna) altijd een groep 2 polig uitgeschakeld.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Voeding KNX bus

Bericht door Dré »

helemaal waar, die knopjes op de actoren zijn super handig, om dingen even aan/uit te zetten zonder dat daarvoor softwarematig al iets aan gedaan hoeft te zijn, ook voor mij is het handig om even te kijken of ik de juiste heb of bij storingen te kijken of de lamp wel uit/aan gaat, want is het software fout of hardware fout.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Voeding KNX bus

Bericht door egfdevos »

Afbeelding
In dit verhaal praten we over een voeding met zo'n meldcontact.
Een extern 24VDC relais op een voeding met een tweede spannings uitgang kan natuurlijk ook.
Afbeelding
Bij het wegvallen van de eerste groep of voeding word de reserve vanzelf bij gezet.
Edwin
Plaats reactie