Inbouwen bewegingsmelder

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door nickv »

We zouden in onze woning graag zo minimalistisch mogelijke bewegingsmelders inbouwen in ons plafond. Ons plafond zijn breedvloerplaten die achteraf zullen worden bepleisterd en waarbij alle uitsparingen op voorhand voorzien en bekabeld moeten worden.

Hier enkele voorbeelden van het type bewegingsmelder waar ik het over heb: Kan ik deze allemaal zonder meer op de knx bus koppelen? Of heb ik hier nog aparte modules voor nodig? Dit is belangrijk z.d.d. we de juiste grootte kunnen uitsparen in onze breedvloerplaten om zo alle benodigde componenten weg te werken in het plafond.

Indien iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag!
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door Kanonvlees »

Dag Nickv,

Volgens dat ik zie zijn conrad en planet24 gewone bewegingsmelders op 230V. Dan moet je werken via een 230V binaire ingang die op je KNX-bus staat.
Die van esylux werkt wel op KNX, maar voldoet eigenlijk niet aan uw wensen (minimalistisch) en vind ik persoonlijk niet mooi.
Die van duotechno is voor hun domotica systeem ( mss wel via een of ander ingang )

Wat ik zou voorstellen zijn:
http://www.luxomat.com/nl_be/index.php? ... rtnr=92568
En de Auro van Basalte (eens googlelen)

Beiden zien er hetzelfde uit met het verschil dat de Auro een mooi wit mat detectieveldje heeft, terwijl die van Luxomat zo'n typerend 'honinggraag' uitzicht heeft.
De PD11 van Luxomat heeft ongeveer dezelfde functie als de Auro als het komt op pure bewegingsmelder, maar is wel een stuk goedkoper.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door nickv »

Esylux heeft wel een minimalistische bewegingsmelder, hier de directe link: Esylux PD-C360i-8

Begrijp ik dan goed dat voor een toestel dat knx-compatibel is, ik enkel een EIB kabel moet voorzien?

De melders die knx-compatibel zijn hebben verder zo te zien geen powerbox/printplaatje zoals de varianten op conrad/planet24. Dus lijkt het dat ik ook geen extra ruimte moet voorzien, naast voldoende ruimte om de bewegingsmelder zelf in te bouwen.
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door Kanonvlees »

Die van Esylux is inderdaad eentje op KNX.

Inderdaad, voor KNX-componenten hoef je enkel een KNX/EIB-kabel te voorzien, dus zonder extraatjes.
enkel het rode draadje in het rode 'wago'tje' steken en de zwarte in de zwarte. voor de rest gewoon programmeren en spelen met de parameters
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door 747driver »

Heb hier een aantal PD-C360i/8 mini KNX in gebruik.
Inderdaad rechtstreeks aan te sluiten op de bus.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door smetsjan »

Ik wens ook zo een PD-C360i/8 mini aan te schaffen. Is die te monteren in een betonnen predal (breedvloerplaat) ? Hoe zet je die vast? Ik zie op de technische fische dat er een soort springveer in zit, blijft dat vast zitten?

Ik ga misschien ook eentje in de badkemer/doucheinloop monteren. De behuizing is IP20 maar aangezien het KNX laagspanning is zou dat wel toegestaan zijn denk ik.. zou ik dat durven riskeren in een vochtige ruimte?

Bedankt
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door 747driver »

Met die springveer monteer je 'm in een gipsplaat plafond.
Net als een inbouw spotje.
Geen idee of het formeel mag maar ik zou er geen moeite mee hebben om 'm in de badkamer te gebruiken indien er geen spatwater op komt.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door smetsjan »

En kan ik hem dan ook plaatsen in een betonplaat (zonder springveer?) Dit is me helemaal niet duidelijk uit de ESYLUX documentatie.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door 747driver »

Dat weet ik niet.
Zou je even moeten bellen met Esylux.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Inbouwen bewegingsmelder

Bericht door nickv »

smetsjan schreef:En kan ik hem dan ook plaatsen in een betonplaat (zonder springveer?) Dit is me helemaal niet duidelijk uit de ESYLUX documentatie.
747driver schreef:Dat weet ik niet.
Zou je even moeten bellen met Esylux.
Indien je zou bellen met Esylux (ik verwacht niet echt dat ze veel details kunnen geven voor de inbouw in een breedvloerplaat...) post het even in dit topic als je wil :)
Plaats reactie