Programmatie aanpassen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Kanonvlees schreef: Antw. 2: een Binaire ingang moet je eigenlijk zien als een schakelaar/drukknop, maar dan in de kast. Bij een gewone KNX drukknop heb je ook een com. object die je via een groepsadres verbind met je schakelactor (of switchactor). Met een binaire ingangsmodule kan je gelijk welk contact binnen lezen in de KNX-installatie. is het van een vlotter in de regenput, een contact van de inbraakcentrale, of gewoon een Niko schakelaar/drukknop ergens in een berging, kelder of in de 'gang beneden'. Het enige verschil is dat de intelligentie niet meer in de muur zit, maar in je schakelkast.
Jij hebt dus geen KNX schakelaar op een bepaalde plaats om de verlichting van de gang beneden aan/uit te doen, maar een gewone conventionele schakelaar/drukknop.
Dus, eigenlijk heeft die binaire ingang niets te maken met de verlichting, maar enkel met de knoppen. Inderdaad, wij hebben gewone Niko drukknoppen in de technische ruimtes
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Nog een vraagje.

Ik wil volgende groepsadressen maken
  1. groepsadres 4/0/0: alles volledig huis
  2. groepsadres 4/0/1: alles gelijkvloers
  3. groepsadres 4/0/2: alles verdieping
  4. ....
Nu is groepsadres 4/0/0 eigenlijk de unie van 4/0/1 en 4/0/2.
Kan ik hiervan gebruik maken bij de programmatie? Ik vraag dit uit luiheid en om fouten te vermijden. Ik zou dan eerst groepsadres 4/0/1 en 4/0/2 aanmaken (en uitvoerig testen) en zou ik enkel moeten zeggen dat 4/0/0 de unie is van beiden.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Alice schreef: Dus, eigenlijk heeft die binaire ingang niets te maken met de verlichting, maar enkel met de knoppen. Inderdaad, wij hebben gewone Niko drukknoppen in de technische ruimtes
Klopt, een inbouw input module is de goedkoopste manier knoppen toe te voegen aan een installatie of te werken met schakelmateriaal die geen KNX in hun gamma hebben.
Alice schreef:Nog een vraagje.
Ik wil volgende groepsadressen maken
  1. groepsadres 4/0/0: alles volledig huis
  2. groepsadres 4/0/1: alles gelijkvloers
  3. groepsadres 4/0/2: alles verdieping
  4. ....
Nu is groepsadres 4/0/0 eigenlijk de unie van 4/0/1 en 4/0/2.
Kan ik hiervan gebruik maken bij de programmatie? Ik vraag dit uit luiheid en om fouten te vermijden. Ik zou dan eerst groepsadres 4/0/1 en 4/0/2 aanmaken (en uitvoerig testen) en zou ik enkel moeten zeggen dat 4/0/0 de unie is van beiden.
Natuurlijk, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Waar je wel rekening mee dient te houden dat deze GA niet op de Zendende positie horen te staan.
In jouw situatie waar je bv 0/0/45 hebt hoort de volgorde er zo uit te zien bij object 31 van je schakelactor:
0/0/45, 4/0/1, 4/0/0
De eerste positie is de zendende positie i.v.m. met status afvragen.

Het is in den beginne nog al eens verleidelijk om er een scene van te maken. Mijn advies niet doen voor een woning.
Het ziet er dan wel netter uit maar het is meer werk en als je eenmaal leuke dingen wilt gaan doen moet je het toch weer veranderen.

Nog een tip.
Vertraagd afvallende gang/entree verlichting. Net genoeg om fatsoenlijk een deur achter je af te sluiten.
Edwin
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Da’s inderdaad interessant. De volgorde waaraan je groepsadressen vasthangt aan een actuarto speelt du seen rol.

Maar, ik ben nog niet volledig mee mee met de uitleg (wat is precies 0/0/45?). Al de vragen die ik heb zijn gebundeld in volgend voorbeeld, van wat ik wil doen.
  • Groepadres 4/0/0: alles volledig huis
  • Groepsadres 4/0/1: ales gelijkvloers
  • Groepsadres 4/0/2: alles verdieping
  • Groepadres 4/0/50: sfeer slapen (sfeer die alle lichten in het huis dooft, behalve de kinderslaapkamers – voor moesten die nog een boekje aan het lezen zijn)
Het licht van kinderslaapkamer behoort dus tot groep 4/0/0; 4/0/2 maar niet tot groep 4/0/50. Het licht van de mastrbedroom behoort dus tot groep 4/0/0; 4/0/2 en 4/0/50.

Nu zit het licht van de kinderkamer op uitgang A van actuator 1.1.20. Het licht van de mastbedroom zit op uitgang 1 van de dim actuator 1.1.19.

De knop in de mastbedroom waar ik de sfeer slapen aan wil vastmaken is knop 1.1.17, taste 6. De knop aan wat ik de alles uit wil vastmaken is dezelde knop, maar taste 5. (om het gemakkelijk te maken).

Maar, hoe moet ik nu mijn analyse omzettten naar de programmatie?
  1. Ik maak een groepsadres 4/0/2 aan met als inhoud:
    1. Actuator 1.1.20: uitgang A
    2. Actuator 1.1.19: uitgang 1
  2. Ik maak een groepsadres 4/0/50 aan met als inhoud:
    1. Actuator 1.1.19: uitgang 1
  3. Aan taste 6 van de knop 1.1.17 hang ik het groepsadres 4/0/50 vast.
  4. Aan de teste 5 van de knop 1.1.17 hang ik volgende groepadressen vast (in de juiste volgorde)
    1. 4/0/2,4/0/0
Heb ik het juist begrepen of zie ik iets over het hoofd?
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Iets teveel om nu op telefoon te antwoorden.

0/0/45 had ik even als voorbeeld uit je plaatje geleend als lichtpunt op gelijkvloers
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door 747driver »

Begin met het aanmaken van 4/0/1 en zet er dan de schakel/switch objecten van een paar gelijkvloerse lichtbronnen in.
De daardoor gewijzigde aktoren weer programmeren (partial/gedeeltelijk).
Doe betreffende verlichting aan zoals je normaal doet met schakelaar of de Gira app.
In de ETS groep monitor kun je dan een 0 naar 4/0/1 sturen en dan hoort de betreffende verlichting uit te gaan.
Stuur je er een 1 naartoe gaat de verlichting aan.
Als dat lukt kun je de rest van je gelijkvloerse schakel/switch objecten aan 4/0/1 toevoegen.

Datzelfde kun je doen met 4/0/2
Vervolgens maak je 4/0/0 aan en zet daar alle objecten welke in 4/0/1 en 4/0/2 zitten in.

Zou in het begin niet teveel lichtpunten hiervoor gebruiken voor het geval het niet werkt.
Voor het testen kun je natuurlijk een schakelaar gebruiken welke nog geen functie heeft maar voor het gemak zou ik de ETS groep monitor gebruiken om berichten naar de aangemaakte GA's te sturen.
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

747driver schreef: Vervolgens maak je 4/0/0 aan en zet daar alle objecten welke in 4/0/1 en 4/0/2 zitten in.
Hoe moet ik dit interpreteren? Moet ik alle objecten in 4/0/1 selecteren, copiereren en plakken in 4/0/0 en vervolgens hetzelfde voor de groep 4/0/2? Moet ik dan niet alle actoren opnieuw programmeren? Hoe zie je dan dat 4/0/0 de unie is van 4/0/1 en 4/0/2?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door 747driver »

Eerst maar eens beginnen met 4/0/1
Daarna kun je inderdaad de schakel objecten welke in 4/0/1 staan copyen naar 4/0/0
En zoals gezegd:
De daardoor gewijzigde aktoren weer programmeren (partial/gedeeltelijk).
De aktoren moeten namelijk wel weten naar welke GA's ze moeten luisteren.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Alice schreef: Maar, hoe moet ik nu mijn analyse omzettten naar de programmatie?
  1. Ik maak een groepsadres 4/0/2 aan met als inhoud:
    1. Actuator 1.1.20: uitgang A
    2. Actuator 1.1.19: uitgang 1
  2. Ik maak een groepsadres 4/0/50 aan met als inhoud:
    1. Actuator 1.1.19: uitgang 1
  3. Aan taste 6 van de knop 1.1.17 hang ik het groepsadres 4/0/50 vast.
  4. Aan de teste 5 van de knop 1.1.17 hang ik volgende groepadressen vast (in de juiste volgorde)
    1. 4/0/2,4/0/0
Heb ik het juist begrepen of zie ik iets over het hoofd?
Nee, een bedienelement in dit geval Tast 5 kan maar naar 1 GA zenden.

Wat het zou moeten zijn is:
4/0/0
1.1.17 - toets 5
1.1.19 - uitgang 1
1.1.20 - uitgang A

4/0/2
1.1.19 - uitgang 1
1.1.20 - uitgang A

4/0/50
1.1.17 - toets 6
1.1.19 - uitgang 1

of vanuit een andere kant gekeken:
1.1.17 toets 5 - 4/0/0
1.1.17 toets 6 - 4/0/50
1.1.19 uitgang 1 - */*/*, 4/0/0, 4/0/2, 4/0/50 (*/*/* Is de lokale bediening van het licht in de masterbedroom.)
1.1.20 uitgang A - */*/*, 4/0/0, 4/0/20 (*/*/* Is de lokale bediening van de kinderslaapkamer.)
*/*/* dient vooraan op de eerste positie te staan. De GA hierachter hebben geen speciale volgorde.
Edwin
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

Ik begrijp het.

Maar het kan dus niet met geneste groepsadressen werken. Hiermee bedoel ik: (niet in ets-taal)
  1. groep À=licht 1; licht2 en licht 3
  2. groep B=licht 4; licht 5 en licht 6
  3. groep C=groep À; groepC
Je moet het dus als volgt doen:
  1. groep À=licht 1; licht2 en licht 3
  2. groep B=licht 4; licht 5 en licht 6
  3. groep C=licht 1; licht2; licht 3; licht 4; licht 5 en licht 6
Plaats reactie