tuin besproeien met gira homeserver

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
petero
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 19:30

tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door petero »

overal lees ik dat je met de homeserver volautomatisch de tuin kan sproeien, is hier ergens een logische schakeling te downloaden of moet je deze zelf ontwerpen?
ben nog niet zo erg begaan met logica in de homeserver maar het moet eigenlijk een simpele opzet zijn.

sproeitijd ingeven, dan op start drukken vervolgens worden voor ingestelde tijd 3 kleppen na mekaar open gestuurd en de pomp gaat draaien.

weet niet of iemand hier even een opzetje kan en wil maken?

Peter
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door Teejoo »

Volgmodus aan..

Peter, welke sproeiers en kleppen heb je of wil je kopen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door 747driver »

Indien je vaste sproeitijden zou kunnen gebruiken kun je werken met Sequences.
Je kunt er meerdere maken voor bv 5, 10, 15 of 30 minuten sproeien per klep.
Sequences staat in HS Expert in het tabje EIB controller.
In QuadConfig kun je de Sequence plus Function template gebruiken om 'm te activeren.
Je kunt hierin ook Use time clock aanvinken zoadat je in de app de datum/tijd of X minuten voor/na sunset/sunrise waarop de Sequence moet worden geactiveerd kunt instellen.
Moet je natuurlijk niet hetzelfde tijdstip bij meerdere Sequences invullen.
Begint het een beetje "volautomatisch" te lijken ;)
Je zou 'm ook mbv logische functies kunnen activeren.
Wanneer je een regenmeter zou hebben en de te verwachten regenval in een object zou kunnen stoppen kun je met logische functies een wat ingewikkelder systeem programmeren.
Voorbeeld van een "15-minuten" Sequence:

00:00:00 klep 1 open
00:00:01 pomp aan
00:15:00 klep 2 open
00:15:01 klep 1 dicht
00:30:00 klep 3 open
00:30:01 klep 2 dicht
00:45:00 pomp uit
00:45:05 klep 3 dicht

Met de "vreemde" volgorde zou je waterslag kunnen voorkomen.
petero
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 19:30

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door petero »

Dank voor jullie reacties, heb nu inderdaad een sequence aangemaakt met een vaste looptijd, en een logica dat wanneer een klep open gaat de pomp gaat draaien met een uitschakel vertraging van 10 sec.
Maar het ging mij erom dat ik de sproeitijd kan instellen, kan hier niet een geschikte oplossing vinden in de logica.

Peter
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door 747driver »

Voor het instellen van de inschakeltijd van de sequence kun je in de Sequence plus Function template de Use time clock aanvinken.
Vervolgens kun je in de app of de Client de inschakeltijd instellen.
petero
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 19:30

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door petero »

Ben zelf niet zo een tuinman ,maar is het niet zo dat je de ene keer een kwartier sproeit en de andere keer een half uur? Dus die tijd zou ik willen wijzigen , tijdklok had ik wel ingesteld .

Peter
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door 747driver »

Maak dan een nieuwe Sequence met andere sproeitijden of had je iets anders in gedachten?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door Dré »

Je zou toch een puls contact kunnen maken denk ik, die vertraagd afvalt (zoals je ook doet met de pomp die vertraagd 10 seconden is). En wanneer die afvalt dat dan een ander commando aangestuurd word? en zo zou je denk ik je logische functie wel kunnen maken al is het misschien wel wat verknopen en wat werk zeker om het goed in te stellen misschien?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door Dré »

Zelf ben ik nog niet zo ver, maar is het niet mogelijk om een soort van waarde te sturen net zoals je doet bij een dimmer, maar dan een waarde voor tijdsduur? of zeg ik nu iets raars?
petero
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 19:30

Re: tuin besproeien met gira homeserver

Bericht door petero »

in principe zoals 747 driver aangeeft maak 2 verschillende sequences aan 1 knop 2x15 minuten en 1knop 3x15 minuten zou moeten werken, erg simpel voor de klant, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe de sequences ingesteld moeten worden, kan niet echt testen bij de klant.
heb secuence ingesteld in expert , diverse kleppen ingesteld:
600 set 'klep achtertuin, 9/1/4' to constant 1
600 set 'klep voortuin, 9/1/4' to constant 1
600 set 'klep zijtuin, 9/1/4' to constant 1
als ik nu op start druk gebeurt er niets, vraag me ook af of na het kwartier automatisch een 0 gestuurd word naar het GA
blijf een beetje tobben, volgende week is de klant op vakantie, kan ik iets beter testen.

Peter
Plaats reactie