Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door grindal »

Algemeen Vraagje,

Hoe zijn jullie zonneluifels ( terras-overkapping) geprogrammeerd ?
Hoe kan je de "blokkeer functie" toepassen wanneer je een rolluik / jalouzie manueel bediend ?

mwa: de zonwering mag voor mij automatisch werken ( schemer = luifel sluiten / zon = ( > 20000 lux = luifel open)
Alarm-functies zijn reeds geprogrammeerd: Wind if regen = luifel dicht

Echter bij "manueel gebruik" => bediening via een knx drukknop wil ik verhinderen dat de luifel naar automatische werking gaat...
bv als je wat later op het terras blijft "plakken" dat bij schemer de luifel open blijft staan, in auto mode mag de luifel bij schemer natuurlijk wel sluiten.


Hoe los je dit op ?
=> ik heb wel wat "blokkeer" functies in mijn MDT jalouzie actor, moet je dit mee in het groepadres voor de open/dicht knoppen zetten of moet je hiervoor een afzonderlijke knop programmeren ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door egfdevos »

Aparte knop met led is het makkelijkst.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door Dré »

grindal schreef:Algemeen Vraagje,

Hoe zijn jullie zonneluifels ( terras-overkapping) geprogrammeerd ?
Hoe kan je de "blokkeer functie" toepassen wanneer je een rolluik / jalouzie manueel bediend ?
Hoe bedoel je dat precies, je zou hem toch kunnen laten blokkeren door regen of wind, ligt er natuurlijk aan of je een weerstation hebt en wat voor iets je gaat gebruiken, waar kan die wel en niet tegen.
Ook kun je denken om je rolluik te blokkeren wanneer je raam open staat bijvoorbeeld.
grindal schreef: mwa: de zonwering mag voor mij automatisch werken ( schemer = luifel sluiten / zon = ( > 20000 lux = luifel open)
Alarm-functies zijn reeds geprogrammeerd: Wind if regen = luifel dicht

Echter bij "manueel gebruik" => bediening via een knx drukknop wil ik verhinderen dat de luifel naar automatische werking gaat...
bv als je wat later op het terras blijft "plakken" dat bij schemer de luifel open blijft staan, in auto mode mag de luifel bij schemer natuurlijk wel sluiten.


Hoe los je dit op ?
=> ik heb wel wat "blokkeer" functies in mijn MDT jalouzie actor, moet je dit mee in het groepadres voor de open/dicht knoppen zetten of moet je hiervoor een afzonderlijke knop programmeren ?
Voor de blokkeer functie moet je uiteraard een apart groepsadres aanmaken en een aparte knop om deze te bedienen. EN zoals egdfdevos al aangeeft een led/terug koppeling laten weergeven.
In mijn Theben jaloezie actor kan ik bij blokkering aan geven wat hij moet doen, zo blijven staan of naar een bepaalde positie.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door grindal »

Ah,

Ik was aan het volgende aan het denken.
Luifel is gemonteerd op Noord/oost gevel dus vooral tussen 07h00 en 13h00 staat de zon op deze gevel
Automatische werking via mijn weerstation gecombineerd met tijdstip
- tussen 07h00 & 13h00 mag de luifel automatisch regelen maw bij hoge temperatuur +24°C= luifel uit of bij lux > 20.000 = luifel uit
bedoeling is ook om 's morgens de laag-staande zon te "breken" wanneer we binnen aan tafel zitten. ( grote schuifraam)... 'smorgens moet ik nogal veel "pieren" om nog te zien wat er op mijn bord ligt :lol:

Manuele bediening

Met het "manueel" bedienen van de luifel ( via drukknop) zou ik de "automatische" werking willen blokkeren om bv te voorkomen dat 's avonds de luifel bij schemer dicht gaat, terwijl je bv in de schemer nog op je terras blijft "plakken"....

Mijn idee was dus om bij het indrukken van de drukknop, in hetzelfde groupsadres ook het "blokkeer" object te plaatsen voor de automatische werking...
alleen weet ik niet of dit op die manier kan... anders zal ik wat logica moeten zien te puzzelen van een van mijn actoren om hier met één bediening toch 2 afzonderlijke groepsadressen aan te sturen....

Safety
Via het weerstation is de standaard veiligheid geactiveerd
- regen : luifel sluiten
- wind : 5m/s = luifel sluiten
- vorst : <-1°C = luifel sluiten

natuurlijk moet ik ook zien dat deze functies voorrang krijgen op de "blokkeer" functies zodat ook bij manueel gebruik de luifel zal sluiten bij regen / wind / vorst....


Ik weet dus weer wat doen de komende dagen om dit uit te vissen... :idea:
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door Dré »

Als jij jou blokkering altijd en alleen wilt laten werken (dus nooit laten blokkeren dat je scherm omhoog blijft) wanneer het scherm naar beneden is (dicht is in mijn ogen wanneer je er niet doorheen kunt kijken, al hebben er vele een andere interpretatie van) dan zou je inderdaad wel kunnen gaan werken met hetzelfde groepsadres, tenminste ik zie daar verder nog even geen problemen mee.
Je alarm functies hebben vaak een voorrang op alles, maar dit kun je dan beter even testen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door egfdevos »

Mijn idee was dus om bij het indrukken van de drukknop, in hetzelfde groupsadres ook het "blokkeer" object te plaatsen voor de automatische werking...Probleem hier is dat het blokkeer-object niet alleen de automatische maar ook de manuele bediening blokkeert.
alleen weet ik niet of dit op die manier kan... anders zal ik wat logica moeten zien te puzzelen van een van mijn actoren om hier met één bediening toch 2 afzonderlijke groepsadressen aan te sturen....

natuurlijk moet ik ook zien dat deze functies voorrang krijgen op de "blokkeer" functies zodat ook bij manueel gebruik de luifel zal sluiten bij regen / wind / vorst....Veiligheidsfuncties hebben altijd de hoogste prioriteit.

Ik weet dus weer wat doen de komende dagen om dit uit te vissen... :idea:Als je geen toegang hebt tot uitgebreide logische functie's is het niet te maken. Je gaat dan al moeten triggeren op "0" en "1" van de drukknop. Deze trigger dan de opdrachten van het weerstation tegen te houden. Dan bedenken hoe je dat tegenhouden weer ongedaan maakt.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:Als jij jou blokkering altijd en alleen wilt laten werken (dus nooit laten blokkeren dat je scherm omhoog blijft) wanneer het scherm naar beneden is (dicht is in mijn ogen wanneer je er niet doorheen kunt kijken, al hebben er vele een andere interpretatie van) dan zou je inderdaad wel kunnen gaan werken met hetzelfde groepsadres, tenminste ik zie daar verder nog even geen problemen mee.
Je alarm functies hebben vaak een voorrang op alles, maar dit kun je dan beter even testen.
Dan kun je hem toch niet handmatig bedienen want dan zit dat blokkeer-object toch in de weg. Ik lees het als dat het blokeer-object in hetzelfde GA als het op/neer-object word gezet.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door Dré »

heb je gelijk in, maar als die module het ondersteund, kun je ook zeggen dat bij blokkeren het scherm naar beneden moet, naar %.
Echter niet ideaal, zo kun je nooit het scherm op een andere stand zetten, ik zou eerder zelf kiezen voor een aparte knop voor blokkeren, en die misschien zelfs middels een timer laten resetten midden in de nacht of zo iets.
Als ik het goed heb kun je sommige ook laten schakelen tussen handmatig en automatisch, heb echter geen idee of dat bij die van jou ook kan.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Werking Zonneluifel / Blokkeer Functie

Bericht door egfdevos »

Aangezien we hier over een luifel praten neem ik aan dat een stop functie niet echt van toepassing is.
Daardoor zou je ook kunnen zeggen korte bediening luifel in/uit. Lange bediening blokkeer.
Hoewel ik eerder een preset zou pakken dan de blokkeer functie.
Edwin
Plaats reactie