Gira KNX/IP Router defect?

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Gira KNX/IP Router defect?

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik heb een zeer vervelend probleem. Er is "iets" met mijn Gira KNX/IP Router (art nr. 2167).

Via ETS4 kan ik perfect de bus monitoren. Ik kan er dus mee verbinden (via IP).
Maar ik kan via de router niets "schrijven" naar de bus.
Als ik via een schakelaar GA 0/0/1 op "on" zet, lukt dat prima.
Als ik hetzelfde commando geef via ETS4 (write value) komt er niets door.
Heel raar.
Ook geen enkel commando van de Gira HS lijkt nog iets te doen.

Hierdoor kan ik ook geen enkel device meer programmeren. Echt niets meer werkt, uitgezonderd het uitlezen van de bus.

Via de Gira Update tool kan ik de router terugvinden (met firmware: 1.0.322.13786). De firmware updaten (naar versie 2.x) lukte niet.

De KNX apparaten al eens zonder stroom gezet... geen resultaat.

Ik ben een beetje radeloos... Iemand enkele ideeën?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira KNX/IP Router defect?

Bericht door egfdevos »

Zijn de eerste 3-4 ip adressen na zijn ip adres vrij?

Unloaden?

Een test project maken deze erin downloaden en daarna weer het juiste.

Gewoon wat verzinsels.
Edwin
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Gira KNX/IP Router defect?

Bericht door ferry »

Het updaten van de firmware is inderdaad zeer lastig.
Na lang zoeken ben ik er uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was. :?

http://www.gira.com/nl_NL/service/downl ... ml?id=2836

http://www.gira.com/data2/workaround-gp ... raeten.zip

Het betreft een klein script wat je moet draaien waarna de update wel werkt. Dit script schakelt bepaalde beveiligingen uit in windows.
Na het updaten dien je weer een ander script te draaien waarna de beveiliging weer hersteld wordt.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gira KNX/IP Router defect?

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi egfdevos, ferry,

Bedankt voor de tips.
Ondertussen al veel bijgeleerd, en enkele stappen in de goede richting gezet, maar ik ben er nog niet helemaal.

Het unloaden/opnieuw programmeren lukte niet, ook niet via een nieuw project.

Ik heb gisteren een andere KNX IP Interface op de bus gezet, om de Gira KNX/IP Router via TP (twisted pair) opnieuw te programmeren. En dit is wel gelukt.

Ik heb even moeten zoeken naar de juiste VD4 bestand. Ik heb drie versies gevonden op de site van Gira (allen voor product 2167 00):
• KNX/IP Router 901210;
• KNX/IP Router V2.0 901610;
• KNX/IP Router V3.0 901B30;
Idem voor de Data Logger/Timer (“Router Applications” genoemd vanaf V3.0).

Met de eerste versie (901210) heb ik de beste resultaten gehad. Enkel met deze ben ik er in geslaagd om een nieuw vast IP adres te programmeren. Mogelijk is dit omdat ik de allereerste revisie heb van deze router (I00). Ik heb ook niet meer geprobeerd om de firmware te updaten (dus nog steeds de oude versie). Ik kreeg altijd een foutmelding hiermee (zowel via Gira Project Assisstant als via de Gira Update Tool).

Ik kan nu ook weer via de Group Monitor rechtstreeks verbinding maken de router 192.168.x.x en waardes wegschrijven op de bus.

Tot hier het goede nieuws.

Het vreemde is dat ik de bus niet kan uitlezen (/wegschrijven) via multicast (224.0.23.12). In de KNX/IP Router van Gira staat dit nochtans wel zo ingesteld (“use system multicast”).

Als ik via “Group Monitoring” de bus wil uitlezen, zie ik geen KNX commando’s passeren, maar enkel zaken die de Gira HS probeert weg te schrijven. Het lijkt erop dat de Gira HS de enige actor is op die multicast.

Hierdoor is er dus nog steeds geen communicatie tussen Gira HS en de KNX/IP Router.

Heeft iemand hier de gouden tip?

Dries
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gira KNX/IP Router defect?

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Ok,
Het is opgelost... :-)

* Het fysiek adres van de Homeserver stond niet goed. Aangepast naar 1.0.1. Wel gek dat dit vroeger geen probleem gaf.
* Daarnaast in de parameters van de KNX/IP Router alles op "route" gezet.

Alles valt nu via multicast uit te lezen. Communicatie tussen Gira HS en KNX bus loopt prima!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Gira KNX/IP Router

Bericht door Dré »

Ik heb ook een probleem met de GIRA IP-Router / data logger.
ik heb de 2167 00
Ik wil gebruiken voor het loggen van de data, echter de applicatie programma's die ik heb geven een conflict, waarbij hij dus zegt dat ik niet de juiste vd4 bestand zou hebben.

Ik heb ze allemaal van de site van Gira gehaald echter geen van de dataloggers werken, wel een voor de Router functie.
Ik heb zoals aangegeven in de handleiding, de programeerknop >4 seconden ingehouden waardoor de LED geel gaat branden, vervolgens het adres er in gezet (dat gaat goed), maar bij het inladen van de applicatie geeft hij een foutmelding.
"Incompatiebele BCU versie 07B0 (behoeft 0705)''

Wat volgens mij wil zeggen dat een te oude vd4-bestand heb, maar ik kan geen nieuwere versie vinden.

De IP-router/logger heeft de nieuwste versie volgens de GPA (GIRA Project Assistant). v3.1.3683.

Iemand toevallig enig idee?
Plaats reactie