Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Gladz0r
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 22:33

Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door Gladz0r »

Ik heb een MDT AKD-04.01.01 dimming actuator in gebruik, mijn spots zijn hierop aangesloten en geprogrammeerd om via mijn drukknoppen relatief te dimmen.

Omdat ik maar een basiskennis heb van ETS maar al langere tijd met HomeAssistant bezig ben, heb ik recent mijn KNX-installatie gekoppeld met HomeAssistant.
Op deze manier kan ik al mijn lichten via een webinterface aansturen en hierin automatisaties met allerlei externe apparaten (Xiaomi sensoren, Grandstream camera's, ..) maken.
Afbeelding

HomeAssistant schrijft eigenlijk waardes naar groupadressen binnen KNX, nu wil ik dus mijn spots dimmen via HomeAssistant maar deze zijn nog relatief geprogrammeerd en ik kan deze enkel absoluut dimmen via HA. Omdat ik ETS niet zelf geprogrammeerd heb vind ik dus niet hoe ik kan instellen dat mijn spots een waarde van een bepaald groupsadres uitlezen.

Dit is de configuratie van mijn drukknop (wat niet heel relevant is omdat deze in dit proces niet tussenkomt)
Afbeelding

Hier zie je in het donker grijs dat HomeAssistant een waarde naar een groep stuurt wanneer ik een licht aanzet of dim in HomeAssistant
Aanzetten lukt wel naar 1/1/10
Afbeelding

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat mijn spots en dus de dimming actuator deze waarde oppikken uit een groepadres, hier slaag ik op dit moment echter niet in. Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit kan bekomen?
Afbeelding

Instelling in Home Assistant - https://www.home-assistant.io/components/light.knx/ Gebruikt XKNX Python

Code: Selecteer alles

  - platform: knx
    name: Living Rechts
    address: '1/1/10'
    brightness_address: '1/2/10'
    brightness_state_address: '1/7/10'
    state_address: '1/4/10'
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door 747driver »

brightness_address: '1/5/10' ?
Gladz0r
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 22:33

Re: Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door Gladz0r »

Bedankt voor jouw reactie. Ik besef bij het nakijken van mijn post dat het moeilijk is om een antwoord te geven zonder de structuur te kennen.
Bij deze: Afbeelding

1/5/10 heb ik geprobeerd en lukte niet. 1/7 heb ik extra aangemaakt, normaal moet het dus zonder deze lukken, de rest was vooraf door een externe geprogrammeerd.

Het probleem is misschien duidelijker via een filmpje, de KNX-bus neemt het signaal dus niet over: https://screencast-o-matic.com/watch/cqeI370z1k
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door 747driver »

De absolute waarde voor het channel A kanaal moet je naar groepsadres 1/5/10 sturen (object functie Dim absolutely).
1/3/10 is het feedback groepsadres (object functie State dim value).

Ik zie in je video (00:47) dat je de waarde 73% naar 1/3/10 stuurt.
Je moet het naar 1/5/10 sturen.
De HomeAssistant code zou er zo uit moeten zien indien de groepsadressen sinds de video ongewijzigd zijn`:

Code: Selecteer alles

  - platform: knx
    name: Living Rechts
    address: '1/1/10'
    brightness_address: '1/5/10'
    brightness_state_address: '1/3/10' (in je opening posting was dat 1/7/10)
    state_address: '1/4/10'
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door egfdevos »

Als dat de structuur is.
Zou ik beginnen met alles goed te zetten.
(Zoals ik het zie zit de "State dim value" foutief in "status waarde 1byte")

1/1/10 Object-0 Switch (Opdracht aan/uit)
1/2/10 Object-2 Dim relatively (Opdracht op/af dimmen)
1/3/10 Object-3 Dim absolutly (Opdracht naar 0-100% dimmen)

1/4/10 Object-4 State On/Off (Huidige toestand aan/uit)
1/5/10 Object-5 State dim value (Huidige resultaat 0-100%)
Edwin
Gladz0r
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 22:33

Re: Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door Gladz0r »

Bedankt voor jullie hulp!! Met dank aan de adressen die 747driver voorstelde, loopt het zoals het hoort.
go2alexander
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 21:43

Re: Absolute dimmen - koppeling HomeAssistant

Bericht door go2alexander »

Beste Gladzor,

Ik heb een vergelijkbare vraag als jij had. Ik werk ook met een KNX installatie die ik middels Home Assistant via de iPhone wil aansturen.
Alles gaat tot nu toe goed. Alleen werk ik niet met ETS 5, maar ETS Inside. En ik krijg het maar niet voor elkaar om mijn verlichting via Home assistant goed te kunnen dimmen. De huidige verlichting is wordt via relative dimming aangestuurd. Maar ik kom er niet goed uit hoe ik de verlichting middels absolute dimming moet aansturen? Moet ik dat binnen ETS instellen bij de schakelaars (ik gebruik Jung LS 5094) of juist via de actoren zoals mijn ABB KNX-Dali gateway?

Ik heb er nu al een paar avonden aan besteed maar kom er niet uit. Als ik in de Home asistant 2 knoppen zou hebben per lamp waarop net als zoals bij de schakelaars kan op of afdimmen zou ik ook al prima tevreden zijn.

Zou jij mij hier iets verder mee kunnen helpen?

Alvast vriendelijk bedankt.
Plaats reactie