2 functies programmeren op 1 schakelaar

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Capaburro »

Hello,

Ik zit met het volgende probleem in ETS3.
(zal het even versimpeld uitleggen)
Ik heb een schakelaar waar de vloerleds mee aan en uitgeschakeld worden (gira, enkelvoudige 2 puntsbediening).
Verder heb ik ook 2 vloerstopcontacten die ik mee wil laten aangaan en uitgaan (electriciteit op en af) als de vloerleds aan en uit gaan.

De vloerleds zitten op een dimactor aangesloten en de vloerstopcontacten zitten op een andere dimactor aangeschakeld.
Vanuit de dimactor (van de vloerstopcontacten) gaat er een verbinding naar een relais en van daaruit naar de vloerstopcontacten.

Nu heb ik in ETS3 mijn vloerstopcontacten bijgezet bij de schakelaar om de vloerleds te schakelen maar zonder resultaat.
Vloerleds blijven werken, maar geen electriciteit op de stopcontacten.
Ik merk dat er in ETS3 een veld "S" van sending staat bij de vloerleds, als ik die zet bij de stopcontacten werkt het wel, maar dan werken de leds nie meer.
Hoe kan ik de 2 functies tegelijk laten werken bij het drukken van de knop ?

Alvast bedankt
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door ligth011 »

waar zijn die relais voor?

ik denk gewoon een 1 groeadres aanmaken voor wel zo de leds actor en de stopcontacten actor in zit
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Wijnand »

Je kan 2 groepsadressen aanmaken. 1 voor de spots (eigenlijk 3 (schakelen, dimmen, helderheid)) en 1 voor de wcd's. Dan stel je op de dimmer van de spots, dat deze hun status (binair, niet helderheid) terugmelden naar het groepsadres van de wcd's. Dus als de verlichting aan dimt, wordt een 1 gestuurd naar het groepsadres van de wcd's en bij uit natuurlijk visa versa.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door KNX_Steven »

Een Groepenobject zendt maar op één Groepenadres, het zogenaamde "zendende" Groepenadres.
Waarom zou het twee keer sturen? De informatie zou dezelfde blijven...
Dat zendende Groepenadres is datgene welk in ETS met een S is aangeduid.

Gewoon dus dat éne Groepenadres verbinden met alle aktoren die je ernaar wilt laten luisteren.
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Mattias »

wijnand, een actor laten schakelen met een terugmeldobject van een andere zou ik niet aanraden. Ik heb daar in het verleden al problemen mee gezien. Het beste is om een apart groepsadres een te maken voor de "groep" stopcontacten bv. A+B. En deze aan elk kanaal te koppelen welke dient te worden geschakeld. De statusobjecten kan je apart houden en je kan ook nog een apart individueel groepsadres voorzien. Althans, zo doe ik het steeds ;) Een zender kan maar aan één groep zenden, een ontvanger kan naar verschillende groepen luisteren.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Wijnand »

Mattias, als je een dimmer van 0 opdimt, wordt er geen "1" verzonden naar de schakelende adres (een dimmer heeft, zoals je weet, 3 groepsadressen (minstens); schakelen, dimmen, helderheid). Dus als je een actor wil aanschakelen (deze kan dus niet dimmen) als je dimverlichting aanzet via opdimmen (of via een helderheidswaarde), moet je dus de terugmelding van de dimmer gebruiken om de schakelactor aan te zetten.. Althans zo doe ik het altijd.
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Mattias »

oeps, ik had niet gezien dat het een dimmer en actor was, ik dacht dat het om twee actoren ging :)
Dat kan inderdaad maar ik houd niet zo van schakelen met terugmeldingen...maar het is een oplossing...
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Wijnand »

hoe zou jij het willen oplossen dan. Ik weet dat er meer wegen naar Rome zijn. Nu schiet bij mij te binnen dat je het ook met scenes kan doen, mits je schakelaar en je actor dat aan kunnen natuurlijk.
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: 2 functies programmeren op 1 schakelaar

Bericht door Mattias »

in dit geval zou ik het ook zo doen :)
Plaats reactie