KNX scenes in de praktijk

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

KNX scenes in de praktijk

Bericht door Arganox »

Dag allen!

Inmiddels heb ik de basis setup van mijn KNX installatie werkende en zijn we verhuist.
Dus nu probeer ik wat te spelen met de verdere uitwerking van de installatie.

Mijn vraag in het kort is: Hoe maken jullie gebruik van scenes?

In het iets langer met wat context:
Ben wat aan het spelen geweest met scenes en is wel een tof concept om snel en makkelijk dingen in te stellen zonder heel het huis te moeten rond lopen bij wijze van spreken.
Echter weet ik niet hoe bruikbaar het is als 'hoofdbesturing'? Mijn idee was om alle drukknoppen in huis scenes te laten oproepen ipv individuele lichtpunten te laten schakelen.

Voor dingen als slaapkamers en badkamer is dat niet meteen een groot probleem. Daar ga je of in bad, of in douch, of slapen, of word je wakker, ...
Probleem zit hem vooral in de overlappende config.
Voorbeeld: keuken, eetruimte, zithoek en bureau zijn een open geheel.
Scene tv kijken: 1 licht zacht aan in de keuken, eentje in de bureau zacht en eentje in de eethoek.
Scene koken: Lichten in keuken vol aan
Scene werk: Bureau vol aan
...

Deze overlappen zoals je kan zien. Dus als iemand aan het koken is en ik activeer TV kijken, gaat dat 1ne lampje van de keuken dus dimmen.
Zelfde geld in de bureau, zit iemand te werken, iemand selecteert TV kijken, bureau zal dimmed down worden.

Dat lijkt me dus praktisch moeilijk te verkopen om scenes altijd in bepaalde volgorden af te moeten trappen? :P
Hoe regelen (of zouden) jullie dergelijke zaken in de praktijk?
-> Knoppen toch gewoon lichtpunten laten schakelen en scenes als een 'extra' iets sturen vanuit een visu oid?

Ben eigl wat op zoek naar praktijkervaring / jullie best practices met dergelijke scene implementaties.

---

Moest dit al ergens terug te vinden zijn op het forum, excuses.
Heb wel degelijk wat proberen zoeken op scenes maar niet meteen een antwoord kunnen vinden.

Tnx!
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX scenes in de praktijk

Bericht door egfdevos »

Zoals je zelf al aangeeft werken scenes voor open leefruimtes niet lekker of als meerdere mensen verschillende dingen aan het doen zijn.

Waar ze vooral lekker werken is bij de voor-/achter-deur.
b.v.
- aanwezig (temperatuur + eventuele orientatie verl. snachts)
- kort afwezig (alleen de verlichting uit)
- lang afwezig (verlichting + temperatuur
- alle lichten uit
- alle rolluiken naar boven

Andere veel voorkomende is naast het bed
- paniek knop
- "nacht" (alle verlichting in huis uit, eventueel nog een klep op de gasleiding van de keuken etc.)

---

Als je toch aan het spelen bent met scenes.
Is dit ook wel een leuk concept.
Bewegings-/presentie-melder (of gewone knop):
- registratie >> scene oproepen
- einde registratie >> scene opslaan >> timer (of sequentie of knutselen met een vertraagd contact) >> uit
Edwin
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: KNX scenes in de praktijk

Bericht door Arganox »

@egfdevos
Bedankt voor je sneller antwoord.
Ik was al wat bang dat dat het antwoord zou zijn :(
Zoals je ze beschreven heb gebruik ik ze inderdaad momenteel:
Alles uit aan bed, heel de beneden uit bij de trap alsook huis verlaten (nooit meer twijfelen over de stopcontacten in de badkamer halverwege de rit.. heerlijk! :P )

Dan gaan we dat nog eens over een andere boeg proberen gooien..

Drukknoppen blijven lampen op zich sturen zoals nu -> Alles blijft bruikbaar voor iedereen en draait op stabiele KNX core.
De scenes ga ik dan uitwerken in KNX maar proberen sturen vanuit de home automation server. Ben wat aan het spelen geweest met OpenHab maar nu recentelijk gemigreerd naar Hassio (aka HomeAssistant).
Dan beschouw ik de scenes als 'extra'. Wil namelijk niets kritisch / noodzakelijk hosten via de automation server. Enkel de extra's en 'nice-to-haves' wil ik daar hosten. De core zou, in mijn hoofd, op pure KNX moeten blijven.

Je concept idee is wel een leuke om op verder te werken.
Had ook iets vergelijkbaar in gedachten met PIR onder bed om te registreren als er iemand uit bed stapt. Om dan 's nachts licht zachtjes aan te doen en 's morgens eventueel al licht in de badkamer aan te sturen.
(Heb jammer genoeg geen stopcontact/netwerk voorzien onder bed, anders kon ik daar een ESP onder stoppen met load cells onder het bed. Gemiste kans, mss heeft iemand hier er nog iets aan die nog kabels aan het trekken is :P )
Plaats reactie