oud eib systeem controleren

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
mathieu
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 03:04

oud eib systeem controleren

Bericht door mathieu »

Dag iedereen,

ik heb in mijn huis een eib systeem geinstaleerd staan. dit is wel al 20 jaar oud en ik wou het als een passieproject het tot de standaarden van vandaag brengen zonder veel geld te moeten uitgeven. Nu, dit systeem is niet te bedienen over het internet. wij hebben wel de bestanden om het over de seriele poort te besturen nog. zou het mogelijk zijn om misschien met een raspberry pi of een arduino dit systeem te "hacken" zodat ik er op mezelf een systeem zou kunnen rondbouwen?

Alvast bedankt,
Mathieu
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: oud eib systeem controleren

Bericht door cevers »

Dan kan eigenlijk vrij simpel. De kracht van KNX is dat componenten van 20 jaar terug werken met huidige componenten
(KNX secure uitgesloten :mrgreen: )
Dus je kan gewoon een IP interface of router plaatsen en dan diverse visualisatie mogelijkheden gebruiken in combinatie met bv OpenHab
Deze kan je zelf draaien op een degelijke NAS (Synology bv).
Of je koopt een complete server zoals Gira X1 + S1 (kan ook met openvpn)

Uiteindelijk ben je namelijk niet afhankelijk van je componenten in de KNX maar heb je alleen een vertaler nodig naar het "internet"
mathieu
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 03:04

Re: oud eib systeem controleren

Bericht door mathieu »

cevers schreef:
ma 03 aug 2020, 20:50
Dan kan eigenlijk vrij simpel. De kracht van KNX is dat componenten van 20 jaar terug werken met huidige componenten
(KNX secure uitgesloten :mrgreen: )
Dus je kan gewoon een IP interface of router plaatsen en dan diverse visualisatie mogelijkheden gebruiken in combinatie met bv OpenHab
Deze kan je zelf draaien op een degelijke NAS (Synology bv).
Of je koopt een complete server zoals Gira X1 + S1 (kan ook met openvpn)

Uiteindelijk ben je namelijk niet afhankelijk van je componenten in de KNX maar heb je alleen een vertaler nodig naar het "internet"
Klein probleem, een knx router of ip-interface is 100-300€, ik zou dit graag zo goedkoop mogelijk doen, met een arduino systeem dat ik al heb of een 40 euro raspberry pi waar ik gemakkelijk aankan. zou dit mogelijk zijn? Ik heb dan wel een nas / server in de buurt staan die dan openhab ofzo kan draaien, maar een pi zou dat wss ook kunnen.
Plaats reactie