Aan/Uit status na dimwaarde

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Marc78
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 23:45

Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door Marc78 »

Hallo,

Mijn eerste post hier. Wij zijn net ons nieuwe huis in getrokken. Ik heb een KNX systeem aangelegd met een Gira X1 visualisatie icm G1 display. Ik heb zelf alles met ETS geprogrammeerd, de basis heb ik nu werkend.

Ik loop alleen tegen een issue aan, als ik alleen een dimwaarde naar een lamp stuur krijgt de taster niet het "aan" signaal. Lamp gaat wel branden op de gewenste waarde, maar de status LED op de taster niet.

Ik heb 5 groepsadressen geprogrammeerd, aan/uit, status aan/uit, dimmen, dimwaarde, status dimwaarde

Als ik nu via een scene of via de X1 een dimwaarde stuur dan gaat de lamp naar de juiste waarde, maar de status van de taster blijft op uit, terwijl de lamp wel brandt. Hoe krijg ik voor elkaar dat als ik een dimwaarde stuur de taster weet dat de lamp aan is?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door 747driver »

Geeft de dimmer wel feedback aan/uit?
Staat de feedback aan/uit van de lamp in dezelfde GA als de status LED?
pierke
Berichten: 14
Lid geworden op: di 26 okt 2010, 16:27

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door pierke »

Eerste vereiste is natuurlijk dat de led geactiveerd is in de parameters van de taster (Status led)
Bij mij werkt de taster incl. status led met de onderstaande waarden

Devices: Dim Aktuator = 1.1.3 en Taster = 1.3.11
Ik heb onderstaande groepsadressen:
Schakelen (2/0/11); Schakelen Status(2/1/11); Dimmen 4bit (2/3/11); Dimwaarde 1byte (2/3/11); Helderh status 1 byte (2/4/11)
Met de volgende koppelingen:
Taster1 van schakelaar (schakelen) met 2/0/11 en 2/1/11
Taster1 van schakelaar (dimmen) met 2/2/11
Daarmee werkt het met indicatie op de schakelaar.

Vervolgens wil ik graag aanvullend mijn probleem melden met de X1.
In de GPA heb ik deze instellingen:
Aan/uit: 2/0/11 en 2/1/11
Dimmen: 2/2/11 en 2/2/11 (dus geen status)
Helderh waarde: 2/3/11 en 2/4/11

Hier werkt het niet naar wens.
Als ik vanaf mijn mobiel de lampen inschakel op standaardwaarde 40% en deze vervolgens omhoog dim naar 60% volgt er geen reactie. Terwijl dit op mijn schakelaar wel goed werkt. De dimfunctie werkt dus NIET via de GPA/mobiel.
Wat doe ik hier fout ??
Marc78
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 23:45

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door Marc78 »

747driver schreef:
di 04 aug 2020, 01:07
Geeft de dimmer wel feedback aan/uit?
Staat de feedback aan/uit van de lamp in dezelfde GA als de status LED?

Bedankt voor uw reactie!
Ja, dimmer geeft feedback aan/uit, GA Status LED ga ik komend weekend even nakijken, nu van huis (737driver ;) )
Marc78
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 23:45

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door Marc78 »

Ik heb gekeken n.a.v. uw suggestie. De status LED van de taster staat niet in een GA, in ETS staat deze op "inverse status indicatie (object schakelen)" (Gira tastsensor 3 comfort) deze instelling geeft ook geen object om aan een GA te koppelen.

Dit gebeurt er:

Lamp uit -> status LED aan
Schakelen op tastsensor -> licht aan -> status LED uit

Schakelen op X1 -> licht aan -> status LED uit -> tastsensor weet dat lamp aan is -> 1x op taster drukken -> licht uit

Dimwaarde op X1 (ik druk op een willekeurige plek op de dim-ring) -> licht aan op xx% -> geen reactie status LED & Tastsensor weet niet dat lamp aan is, moet 2x op taster drukken om lamp uit te schakelen

Bij dimmer (ABB ud/s 6) staat in de basisinstellingen:

Inschakelen via dimmen toestaan (functie relatief dimmen) op JA

Inschakelen via dimwaarde toestaan (functie dimmen) op JA

Ik denk niet dat alleen de status LED niet door krijgt dat de lamp via een dimwaarde is ingeschakeld, ook de taster weet het niet, ik moet 2x drukken om het licht uit te schakelen, druk 1 -> licht op 100% (is inschakelwaarde) -> druk 2 -> lamp uit

Ik snap niet waarom de taster niet doorkrijgt dat de lamp via dimwaarde aan is
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door egfdevos »

Marc78 schreef:
za 08 aug 2020, 22:13
Ik heb gekeken n.a.v. uw suggestie. De status LED van de taster staat niet in een GA, in ETS staat deze op "inverse status indicatie (object schakelen)" (Gira tastsensor 3 comfort) deze instelling geeft ook geen object om aan een GA te koppelen.
:lol: Status indicatie via het object schakelen
:idea: Via een appart LED object willen we hebben.

Dimmer:
De bijlage 2.jpg is niet meer beschikbaar
.
Tastsensor:
2.jpg
2.jpg (28.44 KiB) 7090 keer bekeken
Edwin
pierke
Berichten: 14
Lid geworden op: di 26 okt 2010, 16:27

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door pierke »

Mijn suggestie van het activeren van de led wordt door egfdevos inderdaad bevestigd, alleen lijkt dit op uw sensor dieper in de structuur te liggen.

In mijn eerste bericht had ik aangegeven dat ik ook problemen had met dimmen op de X1.
Ik heb me nog eens verder verdiept in het probleem en heb het nu nagenoeg opgelost door de "Vlaginstellingen" eens goed te analyseren. Mij lijkt dat er op dit vlak ook een probleem zit in uw schakeling omdat er 2x gedrukt moet worden op de taster om een bepaalde actie te verkrijgen.
Ik heb de video van KNX over flags https://www.youtube.com/watch?v=jRUTLcjmg68&t=28s nog eens goed gevolgd en de groepsmonitor geanalyseerd. Door wijzigen van de "vlag" instellingen is mijn probleem nu opgelost.

Succes met de verdere analyse in deze zoektocht.
"de aanhouders zijn de winnaars"
Marc78
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 23:45

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door Marc78 »

Edwin, dank voor je antwoord. Deze ga ik zeker even proberen, het lijkt me alleen dat daarmee de status die verzonden wordt niet anders wordt. De taster weet dan nog steeds niet dat de lamp aan is, of vergis ik me?

Pierke, bedankt, ik ga in de vlaggen duiken, daar zou best eens een groot stuk van de puzzel kunnen liggen!

Marc
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door egfdevos »

Marc78 schreef:
zo 09 aug 2020, 11:36
De taster weet dan nog steeds niet dat de lamp aan is, of vergis ik me?
Aha dat was dus ook nog niet gedaan.

Koppel je knop van de taster aan zowel het schakel als het status groepsadres.
- Schakel groepsadres moet het zendende adres zijn. (Is altijd het eerste groepsadres.)
- De "Write" vlag moet gezet zijn.
Edwin
Marc78
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 23:45

Re: Aan/Uit status na dimwaarde

Bericht door Marc78 »

Dat was de oplossing, status GA gekoppeld aan de taster, werkt nu goed. :D
Plaats reactie